7 Reacties

één maand geleden

Unit onderwijs is volgens mij onderwijs op basis van een soort leerpleinen? In onze regio wordt dit concept steeds meer aangeboden en ook heel erg geprezen. Ik denk dat het ene niet beter of slechter is dan het ander alleen is het anders dan hoe wij vroeger onderwijs kregen. Het ouderwetse klassensysteem werkt in mijn ogen prima alleen is onze eerste keuze nu toch gevallen op een school die werkt met leerpleinen. Wij hebben voor de zomervakantie ook meerdere basisscholen bezocht en hier rondleidingen aangevraagd. Wij hebben echt gekozen op basis van gevoel, bij welke scholen voelen we ons goed en welke niet. Waar zien wij ons zoontje op school zitten, hoe zijn de andere kindjes, wat doen ze nog meer voor de kindjes buiten het lesgeven om (uitjes etc). Keuze twee is bijvoorbeeld wel gevallen op een ‘ouderwetse’ school maar die zetten wel heel erg in op kanjertraining/ anti pesten/je mag zijn wie je bent. Helaas weten we pas in mei op welke school wij geplaatst worden omdat er zo weinig plek is overal… Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is? Ik zou echt kiezen met je gevoel. Jouw zoontje zit hier straks 8 jaar 😌.

één maand geleden

Oh en montessori wordt hier echt wel als een ander concept gezien. Er zit hier een school waarbij ook andere toelatingseisen worden gesteld om deel te nemen aan het montessori onderwijs. Meest belangrijke hiervan is volgens mij dat je thuis deze methode ook al hanteert. Wat montessori tot in detail inhoudt is mij niet geheel bekend anders dan het stukje ‘veel zelf doen’. Binnen het leerpleinen concept is er wel sturing vanuit de leraar.

één maand geleden

Geen unit onderwijs! Grootste faal in onderwijsland

één maand geleden

Reactie op JusTaTwo

Geen unit onderwijs! Grootste faal in onderwijsland
Kun je uitleggen waarom?

één maand geleden

Reactie op babykamer

Unit onderwijs is volgens mij onderwijs op basis van een soort leerpleinen? ...
Hier zijn gelukkig geen wachtlijsten en is er op elke school plek. Zitten heel erg in twijfel, hebben wel een bepaald gevoel maar moeten het er nog goed over hebben met z’n 2en. Zo’n lastige beslissing

één maand geleden

Ik werk vanuit mijn werk met kinderen op vele onderwijstypen. Mijn ervaringen met unit onderwijs zijn ronduit slecht, zonder uitzonderingen. Het concept is leuk, maar duik maar eens de literatuur in. Dingen als leerpleinen zijn bewezen belemmerend voor een goede leerontwikkeling. Onderwijsland is wat dat betreft vaak zo achterhaald, soms komen er concepten op waarvan we weten dat het niet werkt, die dan toch ontzettend veel worden gebruikt (ik lees hierboven bijv ook kankertraining. Duik voor de grap eens in de literatuur die daar over is, bewezen niet effectief en sommige scholen besteden er dan zó veel tijd aan en pronken er ook nog mee 🙈). Zeker omdat je aangeeft dat je kindje gebaad is bij structuur, zou dit type onderwijs echt mijn keuze niet zijn. Zo veel kinderen die vastlopen in deze vorm van onderwijs, hoe leuk het ook klinkt. Wij gaan om die reden voor meer klassikaal, klassiek onderwijs. Ik ben geen fan van al die nieuwe hypes, zowel vanuit ervaring als gedragswetenschapper dus, als vanuit literatuur. Mijn tip is dus: duik eens in de vakliteratuur, en maak dan een gefundeerde keuze 😊

één maand geleden

Wij zijn ook druk bezig met het kiezen van een basisschool. Wij twijfelen tussen een jenaplan school en een katholieke reguliere school. Iemand ervaring met jenaplan?