19 Reacties
4 jaar geleden
Is heel normaal, had het bij mijn vorige dochter en nu weer…🙈 En die sociale contacten pak je straks als je een beetje ritme hebt wel weer wat op. Al is het wel anders, omdat je andere prioriteiten hebt. Zo is het bij mij tenminste. Wat ik nu wel doe is het eerlijk uitleggen en vaak hebben ze er dan alle begrip voor.
4 jaar geleden
Heeeel herkenbaar je berichtje!
Ik ben normaal ook heel erg sociaal en spreek veel af en doe veel dingen.
Heb nu ook nog best wat afspraakjes staan (half uurtje wandelen, koffietje halen met een vriendin etc) waar ik bijna tegenop zie, maar wat achteraf toch wel weer heel leuk is en me ook nog wat te doen geeft op een dag!
Wat betreft whatsapp herken ik het ook. Voel me helemaal opgejaagd als ik weer een berichtje krijg met: hoe is het met de baby oid. Wat natuurlijk nergens op slaat en het is allemaal super lief bedoeld.
Ik denk dat het te maken heeft met het stadium van de zwangerschap waar we nu in zijn en dat het vast allemaal straks weer wat normaler wordt :) herken dit normaal helemaal niet van mezelf in ieder geval.
Voor als de baby er is zul je vast minder moeite hebben om niet te reageren of aan te geven dat je nog even geen zin hebt in bezoek of berichtjes.
Denk goed om in je achterhoofd te houden dat het allemaal lief bedoeld is en uit interesse voor jou en je familie 🥰
4 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde ! Totaal geen behoefte aan mensen op bezoek (buiten af en toe mijn ouders en oma dan)
Mijn vriend helpt me hier ook echt mee als ik weer appjes krijg van mensen die langs willen komen en ik al moe ben.
Ik heb een knop omgezet en denk op dit moment alleen nog even eraan hoe ik me voel en of ik er behoefte aan heb en zo niet zeg ik gewoon nee de meeste kunnen dat echt wel begrijpen ik ben 38 weken nu en comfortabel ben ik niet echt meer.
Ik zou zeggen , lekker aan jezelf denken , je rust nemen en je vooral niets laten opdringen door anderen 😊 en betreft na de geboorte heb ik met mijn vriend afgesproken dat de eerste week/2 weken buiten ouders broers zussen sws niemand anders komt en dan zie ik dan wel verder.
En tevens gebruik ik corona nu ook vaak als excuus en reden 🙈 je wilt de kans om nog corona te krijgen zo op het einde van je zwangerschap natuurlijk zo klein mogelijk houden en na de geboorte voor je kindje natuurlijk ook.
4 jaar geleden
Ja absoluut herkenbaar. Ik geef dit bij vriendinnen en familie ook aan, maar is niet altijd makkelijk, want niet iedereen begrijpt het.. gister toevallig nog, mijn moeder was best pissig toen ik haar zei dat ze de eerste was die het zou horen als de baby was geboren en dat ze er dus niet steeds naar hoeft te vragen.
Maar toch is het belangrijk om te zeggen, denk ik. Het geeft mij meer rust en ik ben uiteindelijk degene die het kind op de wereld moet zetten en een goede start moet meegeven, dus ik moet me goed voelen bij het hele proces van andere mensen erbij betrekken.
4 jaar geleden
Meid, ik heb precies hetzelfde. Je bent niet ongeïnteresseerd of egoïstisch, dit heeft de natuur zo bepaald.
We hebben onze focus op onszelf, partner en op de komst van de kleine in de laatste weken. Dat hoort er echt bij.
Ik geef gewoon eerlijk aan dat ik in mijn eigen wereld zit en daardoor minder van me laat horen. Uiteraard vernoem ik wel dat ik de interesse erg waardeer. Maar dat ik mijzelf wel meld als ik er aan toe ben. Tot nu toe heeft iedereen daar begrip voor.
De eerste appjes met “hoe gaat het nu?” “Er al klaar voor?” “Voel je al wat?” Beginnen nu ook te komen.
Hier weer hetzelfde. Wij melden ons zelf wel. Lief dat medeleven, maar het is voor ons ook erg spannend en dat willen/hoeven we niet met Jan en alleman te delen.
Ik denk dat je best eerlijk en open hierin mag zijn. Ze horen vanzelf wel als het zo ver is en als je behoefte hebt aan contact, stuur je zelf wel een appje 😊
4 jaar geleden
Wat betreft na de bevalling. Laat het gewoon over je heen komen.
De meeste mensen zullen (hopelijk) wat afwachtend zijn met het vragen om langs te komen.
En anders hebben wij besloten dat we het gewoon netjes aangeven.
“Lief dat je wil langskomen, maar de komende tijd doen wij het nog even rustig aan. We maken tegen die tijd wel een afspraak voor een bezoekje”
Je zou ook je partner en/of bijv je moeder kunnen vragen om dit vooraf te communiceren met de familie. Dan is het direct duidelijk.
Maar het is ook maar net waar jullie zelf behoefte aan hebben. Misschien wil je juist die appjes en het bezoek!? Die vrouwen (en partners) zijn er ook.
Snap je wel hoor. Vind het ook een dilemma. Je wil de interesse en dat iedereen net zo enthousiast is als jij, maar tegelijkertijd ook weer niet🙈
4 jaar geleden
Reactie op Lottevts
Ik merk dat alle afspraken die ik nog gepland had ook wat veel van het goed ...
Goede tip over Whatsapp. Meteen gedaan 🤣
4 jaar geleden
Heel erg herkenbaar. Ik heb dit alleen wel altijd al een beetje, ben niet zo van de aandacht… Mijn schoonmoeder is de “ergste” als het aankomt op appen met hoe het gaat en weet ik het allemaal. Vanaf het begin appt ze ook elke week iets over die week van de zwangerschap en praat ze nu al met zo’n babystemmetje. Ik word er helemaal kriegel van 😅
Toch vind ik het met sommige moeilijk om mijn grenzen aan te geven en dat ik in die bubbel zit. Ik kan nogal bot uit de hoek komen… dus voor nu laat ik het even en reageer ik pas als ik daar zin in heb en vaak vrij kort.
Die lees bevestiging uitzetten op whatsapp is zeker een goed idee, vind dat echt heerlijk.
4 jaar geleden
Herkenbaar! Ik kijk per dag of ik met iemand wil afspreken of ik er behoefte aan heb. Geen zin om af te bellen of om toch maar af te spreken terwijl ik er geen zin in heb.
Ook reageer ik bewust niet meteen op berichten 🤭 heel lief hoor die berichten maar ze horen het vanzelf wanneer ze er is. Ben nu 38.3 en stel ik loop nog 4 weken, zit ik er niet op te wachten zovaak en en en te krijgen.
Stuur dat zelf ook soms gewoon terug naar iemand die om de dag vraagt of er al iets gebeurd, of ze nog lekker warm binnen zit.
Heb dit dus afgekapt en gezegd heel lief hoor maar ik word gek van je berichten zo vaak ☺
4 jaar geleden
Ooh fijn om te lezen dat jullie dit ook allemaal hebben!! Goede tips, ook van WhatsApp. Laatst online en leesbevestiging staan inmiddels uit :-)
En ik probeer gewoon lekker te accepteren dat ik mijn bubbel in wil en dat idd beter aan te geven naar mensen.
Is al geruststellend dat het er blijkbaar gewoon bij hoort.
4 jaar geleden
Ik gaf gewoon aan dat ik te moe was om af te spreken. Ik had dagen dat ik de hele dag thuis was en soms was een uitje naar een vriendin prima en lang genoeg. Ik wilde ook coconnen met m’n vriend en niet meer naar buiten.
Nu ben ik bevallen en stromen appjes natuurlijk binnen. Ik reageer alleen als ik daar zin in heb. Familie en vrienden weten dat we eerst zelf willen coconnen met de meisjes. Al zijn we nu nog in het zkh dus bij thuiskomst laten we lekker niemand binnen. Wij bepalen
4 jaar geleden
Aah ik heb echt exact hetzelfde! Mn partner vond me al een beetje overdreven toen ik zei dat ik niemand meer wilde zien of spreken.. maar dit is dus schijnbaar normaal😅😅. Ik heb om eerlijk te zijn nu helemaal geen behoefte meer aan contact met mensen, heb ook geen zin meer om te appen/bellen met mensen.. ik kom zelf uit een gigantische familie dus al mn neven/nichten ooms/tantes die blijven berichtjes sturen.. en ik vind het ook zo naar om ze te negeren.. maar ik ga idd de ontvangst bevestiging deactiveren en de last seen…
4 jaar geleden
Fijn om te lezen dat dit gevoel normaal is. Ik ben nu 39 weken en vandaag en morgen komt er nog bezoek langs. Ik heb al aangegeven bij mijn vriend dat dit het laatste bezoek is en hierna lekker in mijn eigen bubbel wil zitten. Uiteindelijk doe je het voor je bezoek die je nog zwanger willen zien en toch minder voor jezelf.
4 jaar geleden
Ik ben Dinsdag 40 weken, en ben eigenlijk echt kapot. Kan niet wachten totdat de kleine eindelijk komt. Ik wil zo graag in mn eigen bubbel zitten met mijn partner en zo veel mogelijk relaxen maar ik krijg steeds appjes van vrienden of ik s’avonds wat te doen heb. Ten eerste lig ik al vroeg in bed en ten tweede heb ik er echt helemaal geen behoefte aan nu. Merk dat het mij ook enorm irriteert. Ik vind het best moeilijk om aan te geven dat ik dan Te moe ben of geen zin in maar aan de andere kant wil ik ook eerlijk blijven en niet constant smoesjes verzinnen. Hoe doen jullie dit ? Ik ben 22 jaar dus de vrienden die ik om mij heen heb hebben geen kids en zijn zelf ook nog jong. Ik heb trouwens al mn apps op stil staan. Whatsapp heb ik laatst gezien en lees bevestiging al uit😂🙈 ik reageer ook pas als ik daar zin in heb of soms niet.
4 jaar geleden
Ik ben Dinsdag 40 weken, en ben eigenlijk echt kapot. Kan niet wachten totd ...
Degene die trouwens vraagt of ik s’avonds wat te doen hebt is ook nog is iemand die totaal niet aanvoelt wanneer het tijd is om te gaan. Die blijft gerust van 19.00 tot 23.00 plakken 😖 ik moet altijd aangeven dat ik naar bed ga en dan gaat die langzaaaam naar huis.