7 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb het oei ik groei boek over de mentale sprongen. Dit helpt hier heel erg om te begrijpen hoe je baby denkt en waar ze doorheen moeten. Sprong 1 zit rond de 5 a 6 weken dus kan goed zijn dat je kind in een sprongetje zit. En als je het niet meer weet vraag om hulp of maak een afspraak bij de cb dat hielp hier voor het laast aangezien onze dochter de sprong al voorbij was maar dat ze echt enorm bleef huilen Blijkt dat je tussen de 6 a 8 weken ook nog de huil piek Hebt 😒

4 jaar geleden

Zelf ben ik niet van het ritme aanbrengen bij kleine baby’s en vrees ik een beetje dat je van een kale reis zult thuiskomen hiermee. Maar je kunt maar proberen natuurlijk, want iedere moeder en iedere baby is anders. Mocht het niet werken, kan ik alleen maar ‘Het attachment parenting boek’ van William en Martha Sears aanraden. Ik volg zelf zeker niet alles wat daarin staat hoor, maar het fijne is dat dat ook helemaal niet hoeft. Zelf volg ik het ritme van mijn baby en heb maar 1 nachtvoeding (dus ‘s avonds steeds tussen 22u en 23u, ‘s nachts dan tussen 3u en 5u en dan ‘s morgens tussen 6u en 7u30). Het is misschien een wat alternatievere manier van opvoeden, maar er is ruimte voor je eigen intuïtie. Het loslaten van verwachtingen rond ritme, doorslapen en zelfstandig in slaap ‘moeten’ vallen geeft ook een bepaalde vrijheid en bij mij viel er een last van mijn schouders door dit te lezen.

4 jaar geleden

Reactie op fleetwoodmam

Zelf ben ik niet van het ritme aanbrengen bij kleine baby’s en vrees ik een ...
Ik doe precies het zelfde

4 jaar geleden

Reactie op fleetwoodmam

Zelf ben ik niet van het ritme aanbrengen bij kleine baby’s en vrees ik een ...
Ij volg ook het ritme van mijn baby en op veel punten ben ik het zeker met je eens. Maar beetje structuur aanbrengen doet een kind ook goed hier doet mijn dochter het goed op rust en regelmaat en voorspelbaarheid. Haar voedingen laat ik haar wel zelf bepalen ik ben ook opeens van 2 nachtvoedingen naar 1 nacht voeding gegaan doet een mens zeer goed. Maar als ik ergens heen moet wat buiten schema ligt en het duurt langer of meerdere dingen achter elkaar kan ik er de klok op gelijk zetten dat het volgende slaapje heel moeilijk wordt. Ze is namelijk hier overgevoelig voor prikkels als het aan haar lag is ze ook 24 uur wakker

4 jaar geleden

Ij volg ook het ritme van mijn baby en op veel punten ben ik het zeker met ...
Rust en voorspelbaarheid zijn hier ook belangrijk hoor. Zeker nu ze bijna 6 weken is merk ik dat dat goed is voor haar. Maar dat is nog anders dan bijvoorbeeld een strak voedingsschema volgen waarbij je dan misschien een voeding opdringt als de baby niet hongerig is of net hongersignalen negeert omdat het nog geen tijd is. Of een baby wakker houden omdat dat moet volgens de wakkertijden of forceren te slapen wanneer die echt niet moe is. Of de cry it out of ‘wakker maar moe’ in bed leggen en dergelijke slaapmethodes die vele boeken en slaapcoaches aanraden. Wat structuur kan zeker deugd doen, helemaal mee eens hoor. Ik bedoelde vooral die strakke schema’s en ideeën die tegen elk moedergevoel ingaan niet te volgen. Vooral omdat baby’s precies geen baby mogen zijn volgens sommige boeken en coaches en zich maar meteen aan onze agenda moeten aanpassen. Waarmee ik niets wil afdoen aan TS haar vraag omtrent het zoeken naar ritme en nood aan langere/meer nachtrust of minder nachtvoedingen. TS, ik heb al meerdere van je topics zien passeren en het lijkt me dat je het echt moeilijk hebt. Hopelijk kun je je omringen door behulpzame mensen en gun je jezelf ook wat rust. Je hebt alle recht om te zoeken naar een methode die voor jou en je baby werkt want jouw welbevinden is ook heel belangrijk. Ritme, ademruimte en een goede (nacht)rust zullen je zeker deugd doen! Hopelijk vind je dan ook een manier om dit te verkrijgen. Zelf ben ik gewoon behoedzaam omtrent boeken en babycoaches die strakke schema’s aanhouden. Want zodra je daarvan afwijkt heb je het gevoel dat je faalt terwijl dat helemaal niet zo is. En zeer weinig baby’s slapen door en vele ouders overdrijven wel eens in hoe goed hun baby doorslaapt hoor. De druk om zsm een doorslapende baby te hebben is soms zo groot dat we niet allemaal durven toegeven dat doorslapen echt nog niet aan de orde is. Al denk ik dat 1 nachtvoeding zeker realistisch is! Een droomvoeding geven werkt hier wel vaak goed en als je baby effectief goed wakker is in de late namiddag of avond dan wat mee spelen en op andere manieren wat prikkelen kan ook helpen om ‘s nachts goed moe te zijn en te kunnen slapen.

4 jaar geleden

Ik heb het oei ik groei boek over de mentale sprongen. Dit helpt hier heel ...
En de krampjespiek niet te vergeten😭😭

4 jaar geleden

Reactie op Rileysmommy

En de krampjespiek niet te vergeten😭😭
Jup die was ik helaas vergeten. Hier gaat het beter sinds we over zijn gestapt op omneo dan kan ze A niet meer snel drinken. B helpt goed tegen krampen We hadden namelijk al prematuren speen geprobeerd maar dat ging nog te snel en ze kreeg constant de hik ging ze nog niet slapen.