28 Reacties
3 jaar geleden
Hoi,
Wat heftig.. ik lees je verhaal en ik snap dat je niet meer kan slapen van de spanning. Heb je overwogen een slaapcoach hulp te vragen? “Eindelijk slapen” vind ik een erg fijne vrouw.
Verder vallen mij wat dingetjes op aan je ritme, maar hoeft niet zo te zijn dat dat helpt. Je baby zou eigenlijk nog 2-3 uur overdag moeten slapen. Als ze om 6 a 7 uur wakker wordt is half 11 wel heel laat om te slapen. Bij 9mnd is de eerste wakkertijd het kortst. Probeer haar eens na 2,5u in bed te doen. De tweede wakkertijd dus na de eerste +/- 3u en de laatste +/- 4u.
Hoeveel melk krijgt ze overdag? Onze dochter eet trouwens al sinds 7mnd 2 boterhammen in de middag, daarna drinkt ze nog even aan de borst. Wat vind jij een grote hoeveelheid avondeten? Onze dochter eet een kinderportie van 200gr.
Kan ze niet als jullie gaan slapen in de woonkamer verder slapen? Geen idee hoor bedenk maar wat. Ik zou er ook gek van worden namelijk!
Veel sterkte en beterschap.
3 jaar geleden
Geen tips, wel een baby van 9 maand die niet doorslaapt en nog steeds vanaf middernacht bij mama in bed. Dan slapen we tenminste nog. Uiteindelijk gaat het goed komen. Tot 2 maand geleden ook nog nacht voedingen en meerdere keren Wakker per nacht. Sterkte 💋
3 jaar geleden
Hoi! Wat heftig zeg, ik snap dat het even heel zwaar is. Met dit alles tegelijk.
Ook mij vallen wat dingen op, het hoeft niet de oplossing te zijn maarja wie weet kan proberen geen kwaad 🤷.
Zoals hierboven al genoemd is zou ik inderdaad de wakker tijd aanhouden op 2/2,5 -3 -4 je kindje slaapt nu overdag nog geen 2 uur lang terwijl ze gemiddeld nog 2-4 uur slapen overdag op deze leeftijd.
Daarnaast geef je aan dat je dochtertje soms om meer eten vraagt. Wist je dat babys heel goed zelf kunnen aangeven wat ze nodig hebben. Als ze dus meer vraagt zou ik gewoon meer geven. Want als ze toch meer nodig heeft gaat ze dat snachts dus inhalen.
Overigens snap ik dat je het zwaar vind maar 1-2 voedingen snachts is nog steeds niet gek voor een baby van 9 maanden. Dus soms is er ook geen oplossing voor te vinden en heeft je kindje het gewoon nog nodig.
Misschien dat je met je vriend/man kan afspreken dat hij snachts 1 voeding de fles geeft. En dat jij zelf dus even met oordoppen gaat slapen. Dat je zo toch meer rust kan pakken.
3 jaar geleden
Oh wat heftig voor je! Ons dochtertje is 9.5 maand. De slaaptijden overdag lijken wat te laat te vallen, dus allicht is ze in de nacht dan te moe (en komt dan niet in diepe slaap) en word dan dus vaak wakker. Ons ritme is 9.30 naar bed en 30 min slapen. 13.00 naar bed en 2 uur slapen. Bij ons ligt ze er dan 18 45 echt op. Dan gaat het doorslapen bij ons stukken beter.
En, maar daar zijn de meningen over verdeeld maar hebben wij goede ervaringen mee, zijn wij gestopt met de nachtvoeding en in bed gaan troosten. Als er niets is zoals poep, koud, ziek, om de zoveel minuten laten weten dat je er bent en dan zelf laten proberen te gaan slapen. Bij ons na 3 nachten doorbijten goed effect!
Praktische tip: heb je soort van kamerscherm zodat ze jullie niet ziet en er wat geluid word afgeschermd? Of bijvoorbeeld witte ruis erbij? Onze dochter werd juist onrustig van ons, en daardoor wakker. Misschien nog een idee?
3 jaar geleden
Reactie op Birdsbees
Hoi,
Wat heftig.. ik lees je verhaal en ik snap dat je niet meer kan slape ...
Bedankt voor je berichtje.
Ze krijgt in de ochtend en avond dus borstvoeding, hoeveel eruit komt kun je niet meten maar ze drinkt goed. Tussen de middag rond half 1 drinkt ze 120ml dat kolf ik dan als ze bij de opvang is.
Maar we kunnen het nog proberen haar eerder naar bed te doen overdag, we waren al heel lang aan het puzzelen en zoeken naar een ritme voor haar. Nu hebben we deze sinds een maand, ze lijkt het er goed op te doen.
Qua brood kunnen we ook meer gaan geven en avond eten meten we niet af. We geven wat ze lust.
En in de woonkamer slapen is ook geen optie want ze gaat om 19:00 naar bed en wij rond 23:00
3 jaar geleden
Reactie op ninalennox
Geen tips, wel een baby van 9 maand die niet doorslaapt en nog steeds vanaf ...
Bedankt voor je reactie.
Dat had ik ook al een paar x geprobeerd de afgelopen tijd, haar bij mij in bed te leggen en dan weer slapen. De ene keer gaat het goed de andere keer blijft ze erg veel en lang draaien.
3 jaar geleden
Reactie op xCriista
Hoi! Wat heftig zeg, ik snap dat het even heel zwaar is. Met dit alles tege ...
Bedankt voor je reactie en het meedenken.
De slaap tijden kan ik in de gaten gaan houden/ proberen haar eerdere naar bed te brengen overdag. Maar het is geen makkelijke slaper ergens anders dan in haar bed.
Het eten kunnen we wel meer gaan geven, misschien is ze wel een flinke groei aan het maken..
Ze zijn maar 1x klein en ik probeer het in de nacht ook positief te bekijken maar het is erg lastig op het moment.
3 jaar geleden
Reactie op Frannie22
Oh wat heftig voor je! Ons dochtertje is 9.5 maand. De slaaptijden overdag ...
Bedankt voor je reactie..
Er is wellicht nog winst in te behalen bij ons qua wakkertijden.. en wat je zegt helpt het haar misschien met doorslapen.
Ze ligt in een ledikant naast het bed, als een cosleeper dus de zijkant tegen het bed aan is omlaag.. ze tikt mij echt aan als ze wakker is en blijft huilen/ zeuren. Ik geef haar de slaapknuffel weer maar die gooit ze weg. Het troosten heeft geen effect en tegen haar praten, zingen.
Baarmoeder geluiden staat elke keer aan als ze naar bed gaat.
Een kamerscherm gaat helaas niet want daar is de kamer te klein voor
3 jaar geleden
Kun je niet afgekolfde melk geven in de nacht zodat jij kan slapen en je partner dit kan geven?
Misschien anders de laatste fles gekolfd geven met wat granen als een pap fles zodat ze voller zit en misschien doorslaapt?
Baby's weten prima wanneer ze vol zitten.
Onze zoon krijgt zoveel hij wil.
Soms is dat 1 broodje.
Soms zijn het er 2.
Zit hij vol trekt hij zijn slab af of draait hij zijn hoofd weg.
In ieder geval heel erg veel sterkte.
3 jaar geleden
Kun je niet afgekolfde melk geven in de nacht zodat jij kan slapen en je pa ...
Het punt is dat mijn man niet snel wakker word in de nacht, ik hoor haar veeel eerder dan hij. Dus als hij de voeding zou moeten doen ben ik toch al klaarwakker.
Maar afgekolfde melk met granen zou kunnen, alleen word dat niet echt een papfles met afgekolfde melk, dat blijft namelijk dun
3 jaar geleden
Reactie op Baby 2022
Het punt is dat mijn man niet snel wakker word i ...
Klopt maar zo hoef jij niet met je meisje aan de gang en kan je wel rustig blijven liggen.
Borstvoeding geven kan je ook moe maken je bent toch bezig.
Dat klopt maar misschien vult het net wat langer.
En anders een kunstvoeding flesje met granen.
Mijn zoon deed het langer in de nacht op kunstvoeding als op Borstvoeding.
Kwamen we achter toen ik moest stoppen door medicatie.
Vanaf zijn eerste kunstvoeding in de avond sliep hij meteen 12 uur door.
En dat doet hij nog steeds.
Terwijl daarvoor kwam hij 1 a 2x per nacht voor Borstvoeding.
3 jaar geleden
Klopt maar zo hoef jij niet met je meisje aan de gang en kan je wel rustig ...
Het is voor ons alleen eveb puzzelen welke kunstvoeding. Want we kwamen er achter dat onze dochter op koemelk reageerde va de borstvoeding. Dus ik stopte ook met melkproducten. Nu langzaam aan introduceren we het weer
3 jaar geleden
Reactie op Baby 2022
Het is voor ons alleen eveb puzzelen welke kunstvoeding. Want we kwamen er ...
Dat zou je even aan een arts moeten vragen dan.
Dat durf ik niet te zeggen.
3 jaar geleden
Reactie op Baby 2022
Het is voor ons alleen eveb puzzelen welke kunstvoeding. Want we kwamen er ...
Even bij het cb aangeven. Waarschijnlijk moet je dan beginnen met pepti 🤗
3 jaar geleden
Reactie op Miranda14
Als je zo moe bent, zou je ook kunnen overwegen eerder dan 23 naar bed te g ...
Ja die tip wilde ik ook al geven. Ik ga iedere dag om 21.30 naar bed, anders krijg ik ook veel te weinig slaap daarbij ging ik bij veel gebroken nachten al rond 20.00 naar bed. Het is natuurlijk even ongezellig maar slaap is hard nodig.
Ook zou ik kijken of je kindje in de ochtend al eerder naar bed wilt. Hier is ze na 2,5 uur wakker zijn in de ochtend echt al toe aan slaap.
3 jaar geleden
Mooie en handige tips zijn er al gegeven.
Misschien een open deur, maar ivm je spanningsklachten/burn out, wil ik je de tip geven meer los te durven laten door je partner meer te betrekken.
Ik lees bv dat je de nacht niet laat overnemen door jouw partner omdat jij eerder wakker wordt dan hij. En op zo'n moment sta jij weer 'aan'. Ik weet zelf hoe moeilijk dit kan voelen om een stap opzij te doen. Zit zelf midden in de gebroken nachten (varierend van om het uur wakker, tot 3 a 4x p/nacht). Dochter heeft al tijd lang last van tandjes en verkoudheid. Ze is gewend om aan de borst in slaap gevoed te worden.
Sinds een tijdje neemt mijn man stukken van de avond over, zoals het bedritueel. Daarna voed ik haar, en als het erg lang duurt wiegt hij haar in slaap.
Dat is absoluut loslaten, ging niet meteen vanzelf. Het helpt me om mezelf te reminden dat ze 100% veilig en geliefd is bij haar papa.
In de nacht neemt hij het ook gedeeltelijk over. Dit gaat nog best weleens onder protest hoor, maar onze dochter geeft zich steeds sneller over. Ik wordt wel wakker, maar scheelt zoveel dat ik me kan omdraaien.
Dochter is ook al paar keer uit logeren geweest. Voelde me wel bezwaard, maar een ander helpt vaak echt me alle liefde (en met meer energie😉)
Onderschat niet hoe belangrijk het is jezelf 'uit te zetten'. Juist in een burnout sta je continue aan. En door dat te blijven doen kom je steeds moeilijker in de ontspanning. Je blijft dan nl stresshormonen (adrenaline, cortisol) aanmaken in je lichaam waardoor je jezelf meer en meer uitput. Ik zou ontspanning dus echt meer prio geven, bv jij vaker met kopje thee op de bank, of warme douche, terwijl je partner jullie dochter doet. En mssn is het nog een stap te ver, maar ook de deur uitgaan voor jezelf voor bijv een wandeling of yogales (er bestaan speciale burnout lessen), bijkletsen met een vriendin, kan veel doen.
Weet niet of je al begeleiding hebt, dit kan wel enorm helpen. Als het niet lukt te ontspannen is dat zeker te leren. Het lost niet alles op. Wel zul je merken dat moe&ontspannen echt heel anders voelt dan moe&gespannen.
Zorg goed voor jezelf lieve mama❤
3 jaar geleden
Misschien kan je voor de nacht overstappen naar flesvoeding? Ik geef ook borstvoeding maar voor de nacht dus fles. Wij hebben Nutrilon Omneo, daar reageert onze 9 maand oude baby beter op.