28 Reacties
3 jaar geleden
Voor mijn zoontje hebben we de Phoebe knuffel van zazu gekocht. Hij heeft zo niet meer het idee dat hij alleen is. Hij huilt vaak wel even , maar dat hoort er beetje bij.
Chair methode lijkt me aan de ene kant goed werken. Maar aan de andere kant heeel moeilijk voor jezelf omdat je eigenlijk ‘niks’ mag doen.
3 jaar geleden
Wij hebben de Kim West methode gedaan, volgens mij is dit de chair methode. Wel onder begeleiding van een slaapcoach.
Onze dochter viel alleen maar naast mij inslaap en kon haar daarna niet meer wegleggen.
Traject was super zwaar, maar nu kan ik haar savonds in der bedje en kan ik weglopen en valt ze zelf inslaap. Overdag moet ik er nog 5 minuten bij der zitten zitten in de kamer.
3 jaar geleden
Vaak reageer ik niet op slaaptrainmethode- vragen omdat ik hier zelf niet achter sta maar anderen wel in hun waarde wil laten. Maar ik wil hier toch even kort op reageren. Vind je het niet een beetje rigoureus om van in slaap vallen in je armen over te stappen naar compleet alleen in bedje leggen terwijl je vrij weinig doet behalve er naast zitten. Het lijkt me echt heel onduidelijk voor je kindje wat de bedoeling is en die snapt er helemaal niks van. Leren zelfstandig slapen betekent in mijn ogen het aanleren, dus niet in het diepe gooien maar helpen met kleine stapjes zodat je kindje het uiteindelijk zelf kan. Die voor je kind begrijpelijk en haalbaar zijn. Ik zeg maar wat: eerst er naast liggen met het in slaap vallen, dat je wel heel dichtbij bent maar net iets minder. Als dat goed gaat de volgende stap, alleen je arm er omheen. Totdat dat goed gaat. Enzovoort
Mijn idee is dat je je kind dan léért iets te doen ipv dat hij het maar opeens moet doen terwijl die dat nog helemaal niet kan.
Ik bedoel het niet als vervelende reactie en hoop dat je er iets aan hebt 🤞
3 jaar geleden
Reactie op MW93
Vaak reageer ik niet op slaaptrainmethode- vragen omdat ik hier zelf niet a ...
Daar zit zeker wat in… ik vind het ook zo lastig. Ik twijfel ook of ik het kan vol houden.
3 jaar geleden
Reactie op MW93
Ik vind de chair methode juist helemaal niet rigoureus. Je blijft bij je kindje in de buurt toch.
Mijn dochter slaapt echt 100 x beter sinds ze zelfstandig in slaap heeft leren vallen. Daardoor is zo overdag ook veel meer in haar hum omdat ze veel uitgeruster is.
3 jaar geleden
Mijn dochter is net 1 en viel altijd in slaap tijdens de voeding of in de armen van mij of mijn man.
Ben sinds haar 1e verjaardag begonnen (4 dgn geleden) met deze methode. Merkte aan haar dat ze steeds vaker wakker werd als ze in onze armen in slaap viel en dat ze er aan toe was her zelf te leren. Ik zit er nu iedere avond naast, vanavond dag 4, mijn man hield haar toch even in zijn armen en direct overstuur. Ik nam het over, leg haar in haar bed en ga er naast zitten, binnen vijf minuten slaapt ze.
Eigenlijk vanaf de 1e dag dat ik het probeer duurt het hooguit 5 tot 10 minuten, ze huilt wel hard, dat duurt een minuut of 2 en dan wordt het langzaamaan minder. Ik dacht eerst ook dat ze het niet zou begrijpen, maar het gaat tot nu toe tegen mijn verwachtingen in heel goed. Als ze later in de avond wakker wordt ga ik er weer naast zitten en aai door de spijlen van het ledikant heen over haar rug. Ze slaapt mog wel bij ons op onze kamer, maar wel hele nachten door. Soms om half 6 een slokje bv, en vanaf dan mag ze wel verder slapen tussen ons in, want ik val zelf vaak al in slaap voor ze klaar is met drinken.
3 jaar geleden
Reactie op Meandu2452
Ik vind de chair methode juist helemaal niet rigoureus. Je blijft bij je ki ...
Ik geloof ook zeker dat het beter is voor een kindje om zelf in slaap te kunnen vallen en dat ze er uitgeruster door zijn, en de ouders ook. Mij ging het meer om de overgang van het een naar het ander. Ik bedoelde het zeker niet aanvallend maar meer als dat er in mijn ogen een of meerdere stappen misten om het voor een kindje behapbaar te maken. Net als dat je een kind helpt met andere dingen leren in kleine stapjes die hij kan begrijpen.
Maar dat is puur hoe ik er naar kijk en hoeft niet voor iedereen zo te zijn
3 jaar geleden
Onze dochter viel tot 3 weken geleden ook alleen bij ons ons in slaap. Wij zijn toch gaan proberen met wegleggen en even laten huilen en een klein nachtlampje aan op de kamer dat viel ze vaak na 5 a 10 minuten wel in slaap. Ik deed daarna het lampje uit. Inmiddels kunnen we zonder lampje haar in bed liggen en huilt ze eigenlijk niet meer soms een minuutje en dan is ze in slaap gevallen.
Ik ben wel een voorstander van je kindje volgen. Als ze nu nog bij jou in slaap valt dan zal ze dat nodig hebben, gewoon blijven proberen het weg leggen en lukt het niet dan is ze er nog niet klaar voor. Komt vanzelf goed!
3 jaar geleden
Wij zijn hier nu mee bezig!!
Ook altijd in armen of met borstvoeding in slaap gekregen. Op een gegeven moment begon ik zoveel last te krijgen van mijn armen en rug van al dat gewieg. En dan heb ik nog niet eens over al die momenten dat hij gelijk wakker wordt wanneer je hem weglegt dus je opnieuw mag beginnen..
Eerste dag was het gelijk huilen als je hem in bed legde. Ik ging toen naast hem op de grond zitten en hield zijn hand vast. Veel getroost en geaaid. Dit was de moeilijkste stap van allemaal want hij heeft bij deze stap het langst gehuild. Je moet als ouder echt steeds tegen jezelf zeggen dat het voor zijn of haar bestwil is en dat je echt geduld moet hebben. HOU VOL.
Na een paar dagen huilde hij niet meer bij leggen en mocht ik zijn hand loslaten. Na nog een paar dagen ging ik 1 meter van zijn bed zitten. Daarna ging ik elke keer iets meer richting de deur schuiven. Bij elke nieuwe zitplaats kreeg ik weerstand, maar het werd steeds korter omdat hij steeds sneller begreep wat moest gebeuren.
Nu anderhalve week verder en ben ik vandaag begonnen om naast de deur te zitten. Hij heeft dan bijna geen zicht op mij, tenzij hij staat. Net in de ochtend voor het eerst geprobeerd en hij viel na 5 minuten huilen in slaap. Nog even een paar dagen zo volhouden en ik denk dat ik volgende week hem kan leggen en weglopen.
Heb zo veel spijt dat ik hier niet eerder mee ben begonnen. Zou me heel veel gedoe hebben gescheeld....
3 jaar geleden
Bedankt voor de tips en verhalen heb ik zeker wat aan en voor de gene die het al doen of gedaan hebben. Doen jullie het gelijk s avonds en s middags toepassen of eerst alleen de avond.
3 jaar geleden
Reactie op joyce92001
Bedankt voor de tips en verhalen heb ik zeker wat aan en voor de gene die h ...
Wij zijn begonnen met eerst de avonden. Na 3 avonden pas overdag toegepast. De slaapcoach gaf aan dat de nachten makkelijker zijn en een kindje eerder doorheeft wat er verwacht wordt (slapen in een ledikantje). Dus als je kindje dat snapt dan gaan toepassen overdag en begin je overdag met positie 1 terwijl je de avonden dan als het goed is bij positie 2 bent.
Je kindje zal de eerste avond echt veel gaan huilen maar als je de eerste avond hebt doorstaan komt het helemaal goed. Het was dat we een slaapcoach hadden ingeschakeld anders had ik opgegeven de eerste avond.
Ik weet niet of je het boek slaap al hebt gelezen van Susanne Willekes anders nog even doen voordat je start.
Mocht je nog vragen hebben kan je me ook een vriendschapsverzoek sturen.
3 jaar geleden
Hier ook de methode van Suzanne Willekes gedaan en dat was echt wel doorzetten maar zo blij dat we dat gedaan hebben. Je leert je kindje echt zelf in slaap te vallen, dat is zo waardevol. In de nachten slaapt ons zoontje nu ook door in plaats van overstuur wakker te worden omdat hij ineens niet meer aan mama's borst hangt 😅 En zo anders dan ze in hun bedje alleen laten huilen, dat vonden wij vooral heel belangrijk. Als je er voor gaat, ga er dan ook 100% voor, ook al is het soms echt heel moeilijk! Veel succes, hopelijk lukt het bij jullie net zo goed als bij ons zoontje :)
3 jaar geleden
In de avond begonnen en gelijk vanaf toen bij alle slaapjes gedaan. In de avond beginnen wordt aangeraden. Zo voorkom je een overmoeide baby die overdag niet goed zijn dutjes heeft kunnen doen en daardoor in de nacht slecht gaat slapen.
3 jaar geleden
Even een update.
Ik heb hem gisteren na zijn flesje een kusje gegeven, welterusten gewenst, neergelegd en liep gelijk weg. Hij riep (ja riep, huilde niet!) mij een paar keer. Toen hij geen reactie kreeg is ie vanzelf gaan liggen en slapen. Binnen 5 minuten was ie in dromenland!
Vandaag opnieuw geprobeerd bij alle slaapjes en ja hoor mensen het is weer gelukt!!! Ik ben zooo blij😁.
3 jaar geleden
Reactie op Chocolate92
Even een update.
Ik heb hem gisteren na zijn flesje een kusje gegeven, we ...
Wat goed! Dit geeft mij zeker motivatie! Ik wil er komende dagen mee gaan beginnen zie er zo tegen op maar dit geeft hoop.
3 jaar geleden
Hier precies hetzelfde maar mijn dochter kon en kan prima zelfstandig... overdag is het bij ons wel gelukt om weer zelfstandig te laten slapen... door 3 min 2x en daarna ga je over naar 5 min... ik vond het heftig maar s avonds wordt het huilen zo erg dat ik er maar mee ben gestopt.. en nu wil ik dus ook weer een andere methode proberen maar met de chair methode gaat het vgm idd heeeeel lang duren voordat ze in slaap valt en ze wilt toch vaak een handje vasthouden.. pff ik ben radeloos dus ik volg.
3 jaar geleden
Reactie op MW93
Zoooo waar maar kan je dan een tip geven voor in mijn situatie... mijn dochtertje kan zelfstandig in slaap vallen alleen in sprong periodes enz heb ik haar zeker geholpen omdat ik het zielig vond en omdat ze daar behoefte aan heeft. Dus ik gaf haar dan een handje!! Ook als ze te vroeg wakker werd om haar weer terug te laten slapen... maar nu lijkt het opeens een gewenning! Dus overdag is het gelukt nogmaals maar hoe moet ik het 's avonds doen? Om het zo vriendelijk mogelijk te houden😟 dus nu geen handje? En alleeen bij haar zitten? Of nog intiemer maar dan anders?