11 Reacties

2 jaar geleden

Mijn dreumes praat totaal ook nog niet. Brabbelt als erg veel en heel soms zegt hij mamma als boos is. Zelf maak niet druk om en wacht gewoon tot zijn volgen afspraak bij cb

2 jaar geleden

Hoi! Wij zitten precies met hetzelfde. Ons zoontje zegt alleen mama als hij zijn zin niet krijgt 🤣 En papapa zegt hij ook al, maar voor de rest is het alleen gebrabbel. Ik maak mij stiekem ook wel een beetje zorgen. Hij begrijpt ook alles wat ik zeg/vraag. Ik ga aanstaande week even bellen naar het consultatiebureau om advies te vragen.

2 jaar geleden

Hier zegt hij ook weinig én hij was niet vroeg met andere zaken (lopen etc) Ik maak me stiekem ook wat zorgen maar ik ga pas actie ondernemen als hij 2 jaar is en het niet verbeterd... Ik dacht eerst dat hij misschien problemen had aan zijn oren maar daarvoor verstaat hij ook echt teveel

2 jaar geleden

Mijn zoontje van bijna 19 maanden zegt alleen “ja, nee, eten, papa” hij snapt wel een heleboel, maar praten lukt nog niet echt. Hij kan wel dierengeluiden na doen. Als ik bijvoorbeeld zeg “wat doet een ezel?” Dan zegt hij “ie a”. Het consultatiebureau vindt dat hij super goed ontwikkeld en moeten alleen terug komen als het niet verbeterd als hij 2 jaar oud is.

2 jaar geleden

Onze dochter van 18 maanden zegt precies dezelfde dingen als jouw zoon. Al maanden een ongerichte papapapa. Maar iets wat op mama lijkt, ho maar 😇 als ik mama voorzeg zegt ze al maanden papapapa terug, maar geen idee wat het betekent. Voor de rest wil ze heel veel duidelijk maken met geluiden maar een woord is er niet uit op te maken. Zelf maak ik mij nog niet echt zorgen. En zo te lezen zijn er meerderen met dezelfde ontwikkeling op taalgebied.

2 jaar geleden

Mijn dochter praat ook nog niet Maar lijkt ons ook niet altijd goed te verstaan Volgende week worden haar oren nagekeken in in audiologisch centrum

2 jaar geleden

Mijn meiden brabbelen wel, zitten soms korte woorden zoals bal of aap tussen maar meer niet nog. We praten veel tegen ze maar verwachten nog geen zinnen terug. Alles op z’n tijd maar vooral goed tegen ze blijven praten en benoemen

2 jaar geleden

De leeftijd is sowieso te jong om echt iets te doen. Maar het is niet direct erg hoor. Ze kunnen niet alles tegelijkertijd ontwikkelen. Ons zoontje begint ook nog maar juist wat woordjes te zeggen. Wat je wel kan doen: veel taal aanbieden. En dan op zijn niveau. Benoem alles wat hij doet en volg hem in zijn spel en pas daar je taal op aan. Je kan altijd bij de huisarts zijn oren na laten kijken, kan zijn dat er vocht achter de trommelvliezen zit wat het gehoor beperkt. Dat is de reden waarom ons zoot je nu buisjes heeft en dat merken we wel heel goed. Ik ben logopedist overigens dus als je nog vragen hebt stel maar

2 jaar geleden

Hier ook 18 maanden en niet of nauwelijks praten. Wel druk met motorische ontwikkeling, klimmen, puzzels maken enz. Lijkt ook steeds meer te begrijpen en brabbelt soms wel en maakt dan allerlei klanken. Zegt nu ook mama/papa maar niet gericht. Ik maak me eigenlijk geen zorgen, we oefenen met aanwijzen en benoemen en ga er vanuit dat hij het vanzelf oppakt, alles op zijn tijd! Omdat hij met 14 maanden nog niks zei moeten we sowieso terug naar het consultatiebureau over een maand, uit voorzorg noemden ze het.

2 jaar geleden

Hier ook geen woord, maar begrijpt alles!

2 jaar geleden

Mijn zoon is 19 maanden en zegt ook nog bijna niks. Alleen papa en mama, ja en nee en die. En ook echt alleen als die er zin in heeft. Hij weet ook hoe hij een leeuw moet nadoen. Maar hoevaak ik ook zeg wat doet de hond woef woef. Hij doet het echt niet haha. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen met hem en als we buiten lopen dingen aan te wijzen en benoemen etc. Hij zegt iets en de rest volgt denk ik dan maar