14 Reacties

3 jaar geleden
Het lijkt me ook ideaal, maar vrees dat onze babys geen machientjes zijn en onvoorspelbaarheid en niet planbaarheid even bij deze fase hoort. Het app verkeer met mijn vriendinnen is iig hilarisch. Ik kom nu, de baby is wakker, of ik kom toch later, de baby slaapt nog. Gewoon accepteren en je kindje lekker zijn eigen onvoorspelbare ritme laten bepalen zou ik zeggen..

3 jaar geleden
Reactie op Zeelicht
Het lijkt me ook ideaal, maar vrees dat onze babys geen machientjes zijn en ...
Nee het zijn zeker geen machientjes, dat zou ik ook niet willen. Maar hoe doen die mensen het dan die wél vaste slaaptijden hebben?
En het is dus wel voorspelbaar in de zin dat de methode het wel vrijwel altijd goed heeft, bjna op de minuut precies! Maar dat gaat dus alleen over hoe laat ze weer in slaap zal vallen, niet over hoe lang ze slaapt en hoe laat ze weer wakker is.

3 jaar geleden
Hier ook op basis van wakkertijd en hem op een natuurlijke wijze in een 3-3-4 schema gekregen, waardoor zijn slaapjes toch min of meer vast staan (rond 9 en 13 uur, 19 naar bed)

3 jaar geleden
Hier kwam ik erachter dat de 2-3-4 uren wakker tijd heel goed werkte. Dus na wakker worden na 2 uur naar bed, na het 1e tukkie 3 uur wakker en na 2e tukje 4 uur wakker en weer de nacht in. Dit probeer ik thuis aan te houden als ik niks hoef. Maar ik ga niet mijn leven er op aan passen. Als ik weg moet moet ik weg, tuurlijk doe ik de boodschappen wel als hij eerst goede tuk heeft gemaakt.
Maar met uitjes of andere dingen slaapt hij in de auto of soms in de wagen of hij gaat thuis wat later er in. Het komt zoals het komt...
Je kunt natuurlijk altijd kijken wat er gebeurd als je een keer afwijkt van het vaste schema, want dat is amper vol te houden lijkt mij dag in dag uit. Als de hele boel gelijk weer van de rel is dan is dat wel balen natuurlijk, net nu dit zo lekker werkt voor jullie. Maar lijkt me niet dat je al die dagelijkse dingen er op aan kunt passen. Ik hoop dat je er uit komt.
Bij ons werkte zo'n vast ritme heel goed om hem de nacht te laten leren doorslapen. Maar merk nu ook dat hij wat ouder en makkelijker wordt dat het soms ook zonder vast ritme en rituelen ook gewoon goed gaat... wijsheid komt met de maanden 😉

3 jaar geleden
Wij werken ook met wakkertijden op advies van een slaapcoach. Haar advies was ook de dag altijd rond een vaste tijd te starten, ook in het weekend. Heb hem de eerste week een paar keer wakker moeten maken, Nu na een aantal maanden merk ik dat hij altijd rond half zeven/zeven uur wakker is en dat de slaapjes of 1,5 uur of drie kwartier zijn. Dus nu min of meer dezelfde tijden. En als ik weg moet of een afspraak heb hou ik er rekening mee al met het vorige slaapje en anders is het even pech dan slaapt hij wat later.

3 jaar geleden
Geen vaste slaaptijden, geen wakkertijden. In de opvang doen ze dat ook niet. Ze gaat slapen als we merken dat ze moe is. Slaap gaat goed ☺️ Er zit wel een beetje een ritme is dat ze zelf gecreëerd heeft hoor. Maar dat is echt nooit tot op de minuut. En helemaal niet erg als het eens volledig afwijkt ☺️

3 jaar geleden
Ik werkte eerst ook met wakkertijden, met name 2/3/4 ritme werkte goed. Op gegeven moment vielen de slaapjes eigenlijk elke keer rond dezelfde tijd dus ben ik overgestapt naar vaste tijden (om 10 uur en om 14 uur) zodat ik idd iets beter alles kon plannen. Dit werkt bij ons echt prima. Kleine slaapt vrijwel altijd binnen paar minuten. Slaapjes zijn vaak zo’n uur a anderhalf uur. Heel soms drie kwartier. Ik hou nu echte wel dezelfde slaap tijden aan ongeacht de duur van het slaapje.

3 jaar geleden
Wij kijken gewoon wanneer ons meisje moe is, dan gaat ze naar bed. Op dit moment is ze bezig met de overgang van 3 naar 2 slaapjes en soms leggen we haar dan in bed maar ligt ze alleen maar te spelen en halen we haar er weer uit. Ze gaat wel iedere avond rond zeven uur naar bed.

3 jaar geleden
Hier een heel strak schema met m'n dochter, en dus ook kwa slapen. Ze slaapt van 8.30/9u, tot 10.30/11u. En 'smiddags van 12.30/13u tot 14.30/15u. (Op dinsdag van 12u tot 13.30u, en dan nog van 15.30u tot 16.30) 'savonds ligt ze er 18.30u in. Dit slaap schema doe ik al vanaf begin, is heel automatisch zo gegaan.

3 jaar geleden
Ik heb heel erg lang geen vast slaapritme gehad. Ik volg niet perse de droomritme methode maar hou wel wakkertijden aan, en als ze dus later wakker wordt is het slaapje daarna ook later, zoals jij beschrijft. Op een gegeven moment werd mijn dochter sochtends rond dezelfde tijd wakker en sindsdien kan ik voorspellen hoe laat ze slaapt. Ik heb het ook een tijdje bijgehouden in de baby+app van Philips. Dan kan je ook een patroon ontdekken in het slaapritme. Maar als ze opeens langer slaapt, ja dan pakt die dag ook anders uit. Ik plan afspraken die echt op een vaste tijd moeten meestal zonder mijn dochter, maar het consultatiebureau, ja dan plan ik wat en hoop dat het die dag goed uitkomt. En anders slaapt mijn dochter die dag wat later of wat korter, dat is niet anders. Of je kan bedenken dat als je dochter sochtends meestal tussen zo en zo laat wakker is, dat je dan sochtends meteen het consultatiebureau inplant zodat je zeker weet dat ze dan niet alweer naar bed moet.
Afspraken die niet perse een vaste tijd nodig hebben plan ik altijd 'ongeveer'. Dus dan zeg ik; eind van de middag, ik laat nog even weten hoe laat het precies wordt. Mensen hebben daar wel begrip voor. Ik was zelf ook best een neuroot met de slaapjes van mijn dochter maar soms lukt het een dag minder goed en het is mij gelukt het los te kunnen laten dat elke dag alle slaapjes lukken op de goeie tijden

3 jaar geleden
Hoihoi,
Ik heb tijden genoemd, maar dit wijkt vaak wel af hoor.
Ik kijk altijd naar mijn dochter wanneer ze signalen afgeeft dat ze moe is. Dan breng ik haar op bed en dat werkt hier perfect. Ik houd dan de wakkertijd van 2,5 aan. En soms na een lang slaapje in de middag, dan lukt het weleens om langer😊. Ik las ergens een wakkertijd van 2/2-5, dan 3 uren en dan 4 uren. Ik probeer dit aan te houden, maar breng haar wel eerder op bed wanneer ze aangeeft moe te zijn.

3 jaar geleden
Ons zoontje slaapt ook altijd op vaste tijden:
Van 18:30 tot 6:30
Van 8:30 tot 10:00
Van 12:30 tot 14:30.
Althans, de begintijden zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Hoe laat hij wakker wordt is wisselend en afhankelijk van of hij moet poepen oid.
Wij hebben hem altijd op dezelfde tijden op bed gelegd en dat werkt hier goed. Deze tijden hebben we gebaseerd door tijdens de eerste weken/maanden te kijken naar slaapsignalen.