24 Reacties
één jaar geleden
Reactie op bsr
Natuurlijk, ze vindt het niet meer leuk om met mij te spelen. Ik probeer ha ...
Maar kan ze uberhaupt wel zelf alleen spelen? Want dat is net zo belangrijk als het samen met jou spelen. Vervelen is namelijk niet echt iets wat een kind op die leeftijd ervaart… Als er een moment is waarop er geen actieve aandacht van de ouder is dan is het voor een kind heel natuurlijk (en belangrijk) om vanuit die stilte en rust zelf te gaan spelen/ontdekken. En dat hoeft niet te betekenen dat ze druk met blokken aan de slag gaat of puzzels gaat maken, maar ook als ze op de grond gaat liggen en met haar hand ‘verveeld ogend’ tegen een voorwerp aanduwt bijvoorbeeld.
Redenen waarom een kind niet alleen speelt zijn meestal omdat er teveel constante stimulatie/interactie is waardoor het kind niet gewend is om alleen te spelen en/of ze heeft veel onrust in haar lichaam omdat ze meer fysieke beweging en verandering van omgeving/buitenlucht nodig..
Ik wil absoluut geen conclusies trekken over jouw situatie he… maar er zit een groot verschil tussen het zichzelf niet kunnen vermaken en de behoefte om meer kinderen te zien vanuit een veilige basis (met een ouder erbij) en het brengen naar een opvang.
één jaar geleden
Hier hebben we geprobeerd om hem met 2 jaar naar de psz/opvang te brengen, de eerste keren voor 3,5 uurtjes maar de bedoeling was om het van 8:30 tot 15:30 te doen. Helaas is het hier alleen echt geen succes, hij is echt de hele dag verdrietig, mist ons heel erg en vindt het enorm spannend met andere kindjes. Hij vindt andere kindjes over het algemeen leuk, maar echt het spelen geloof ik dat nog niet echt gebeurd, meer naast elkaar.
Ik heb er toch voor gekozen om ermee te stoppen, het is nu alleen een kwelling voor ons beide en het is gelukkig voor ons geen moetje, hij kan lekker bij mij blijven. We gaan het bij 2,5 / 3 jaar nog een keer proberen.
Ze zijn naar mijn inzicht nog zo klein, zo kort op de wereld, het komt echt allemaal wel!
één jaar geleden
Reactie op Michellenl
Hier hebben we geprobeerd om hem met 2 jaar naar de psz/opvang te brengen, ...
Wat een mooi bericht om te lezen, en wat ontzettend fijn dat je zo naar je zoontje hebt kunnen luisteren en ermee bent gestopt 🙏🏼
Heel herkenbaar ook, mijn dochtertje (over een week 2 jaar) vindt andere kindjes interessant om om zich heen te hebben, maar spelen is echt nog vanuit haar eigen perspectief en met mij in de buurt.