25 Reacties
4 jaar geleden
Hiii! Bij mijn dochter was dit ook.. Bij 3 maanden was ze minder hard gegroeid dan volgens die richtlijnen zou moeten. Ik heb tegen de mevrouw van het consultatiebureau gezegd dat ze goed dronk, genoeg volle luiers had en dat ze het goed doet. Daar was ook de kous mee af... Dat je voor de 2de keer terug moet vind ik wel wat overdreven... Maar better safe than sorry🤷🏼♀️.
4 jaar geleden
Ik heb dat ook een tijdje geleden gehad. Werd gezegd dat ik haar meer aan moest leggen en had binnen twee weken een nieuw weegmoment. Ik heb haar een dag meer aangelegd en dat resulteerde in heel veel spugen, echt dat vulkaan spugen. Ik heb laten weten dat ik dus terug ga naar me oude voedingspatroon en bij het weegmoment was opeens alles goed. Maar ik heb wel twee weken lang onzeker thuis gezeten met de vraag of ik wel voldoende produceerde en of alles wel goed was met Hailey terwijl ze idd een drukke, alerte en leergierige baby is. Heb mezelf voorgenomen als het nog een keertje gebeurt ik me er niet meer zo druk om maak. Elke baby is anders en heeft dus een andere groeicurve
4 jaar geleden
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/305-4-maandendip#:~:text=Als%20je%20na%20het%20verlof,dan%20dat%20je%20baby%20drinkt.
Dit is een interessant artikel vind ik, wel rond de vier maanden, maar kan zo maar al wat eerder beginnen lijkt me
4 jaar geleden
Reactie op Denise1997
Ik heb dat ook een tijdje geleden gehad. Werd gezegd dat ik haar meer aan m ...
Bij mij precies hetzelfde! Ik moest haar ook vaker aanleggen. 2 dagen geprobeerd, maar idd meer spugen en ze deed veel korter drinken dan voorheen. Na 2 dagen dus ook mijn oude voedingspatroon weer opgepakt. Elke baby is idd anders en heeft een andere bouw. Ik ga het inderdaad ook van me afzetten. Blij om te lezen dat het idd vaker voorkomt! Het is ook vooral de manier waarop ze het zeggen wat je zo onzeker maakt..
4 jaar geleden
Reactie op Twinmom94
Oh dank je! Klinkt inderdaad logisch!!!
4 jaar geleden
Ik ben ook trots op jou!!! Ga zo door met de borstvoeding, als je kindje verder vrolijk en alert is dan is er niets aan de hand. Ze heeft ook voldoende plas- en poepluiers, nou dan is er niets om te klagen. Jij weet zelf echt wel beter!
Wij hebben zelf met maand 2 een groeispurt gehad en bij maand 3 was ze weer bij haar eigen groeilijntje, dus opzich niets aan de hand? Bij ons zeiden ze er ook niets over.
Ik heb echt begrepen dat elk Cb dus anders is. Eerder was er een topic over vitamine k. Of die wel op mocht na maand 3. Arts zei tegen mij dat het flesje gewoon op mocht en een ander cb heeft weer gezegd dat er per direct gestopt moet worden!?!?!?!.
4 jaar geleden
Laat je niet gek maken door het cb en de lijntjes hoor!
Mijn eerste dochter was altijd te licht volgens de lijnen. Ik ben zovaak terug geweest, omdat ze dat wilden.
Tot op het moment dat ze zeiden dat mijn borstvoeding niet goed was en ik na het voeden een extra flesje erachteraan moest geven.
Wat heeft mijn meisje toen gespuugd !
Toen was ik er klaar mee en nu ga ik alleen maar voor de prikjes.
Ze is nu een dreumes van 1,5 en onderneemt van alles. Met 10 maanden liep ze. En nu is ze ook altijd op onderzoek uit.
Zo zie je maar weer dat zolang je kindje gezond is dat (stomme) lijntje niks uitmaakt.
Mijn 2de dochter zit nu ver boven de gemiddelde lijntjes. En ook bij haar zeiden ze je mag ook tussendoor wegen hoor hier. Maar daarvoor heb ik bedankt.
Elk kindje groeit op haar/zijn eigen manier!
En als ik kijk naar het gewicht van jou kindje dan ziet dat er toch keurig uit !
😘
4 jaar geleden
Reactie op Shyla_
Ik ben ook trots op jou!!! Ga zo door met de borstvoeding, als je kindje ve ...
Wat lief, dank je wel!! Ja elk CB is anders idd.. snap niet dat ze geen bepaalde richtlijn volgen. Ik heb het topic over vitamine K gelezen, bizar wat een verschillende reacties! Bij mij hebben ze er niks over aangegeven of gevraagd, alleen bij 13 weken "neem aan dat je gestopt bent met de vitamine K?"😅
4 jaar geleden
Reactie op Zusjes
Laat je niet gek maken door het cb en de lijntjes hoor!
Mijn eerste dochte ...
Dank je wel voor je reacties!
Ik snap dat je er toen klaar mee was. Groot gelijk ook! Ik moet morgen dan terug voor een weegmoment, maar heb me voorgenomen om dat eenmalig te doen. Inderdaad, elk kindje groeit op zijn/haar eigen manier en onze dochter doet het super! Ik ga mijn gevoel volgen en wil me niet meer onzeker laten maken door hen!
4 jaar geleden
Ze gebruiken groeicurves die vooral gebaseerd zijn op baby’s die flesvoeding krijgen, maar baby’s die borstvoeding krijgen, volgen eigenlijk een andere curve. Eerst groeien ze heel hard en daarna zwakt het wat af. Dat is normaal.
Ik heb het ook meegemaakt dat ze er wat van zeiden en had deze informatie ook nog niet. Toen gaven ze het advies om bij elke voeding beide borsten aan te bieden ipv één, zoals ik deed. Want ze dachten dat ik niet genoeg melk zou hebben in één borst. 🙄 Ik deed wat ze zeiden, gevolg: een baby met véél meer last van reflux en een dikke vette borstontsteking door overproductie. Heb toen gebeld met m’n lactatiekundige, die me deze informatie wist te geven. Dat ik de curves van kind&gezin (cb in België) mocht negeren.
Dochter was bij geboorte 4,01 kg en met 12 weken 5,450 kg.
Heb bij het laatste bezoek aan kind&gezin het eens gezegd over die curves, toen was het iemand anders dan wie me het advies had gegeven, zij stond er wel voor open en gaf me eigenlijk zo goed als gelijk 😅 Mijn dochter ziet er ook gewoon goed gevoed uit, is vrolijk en zeker niet hongerig de hele dag door.
4 jaar geleden
Reactie op fleetwoodmam
Ze gebruiken groeicurves die vooral gebaseerd zijn op baby’s die flesvoedin ...
Wat ze dus zeggen over een ‘dipje’ met je melkproductie is onzin en getuigt gewoon weer waar eens van hun onwetendheid over borstvoeding. CB en kind&gezin zou moeten beseffen dat ze geen advies moeten geven over zaken waar ze geen verstand van hebben. Willen ze advies geven over borstvoeding? Volg dan een opleiding. Willen ze dat niet doen? Verwijs dan door daar een lactatiekundige… Kan me daar zo hard aan ergeren… 😅
4 jaar geleden
Reactie op fleetwoodmam
Ze gebruiken groeicurves die vooral gebaseerd zijn op baby’s die flesvoedin ...
Wauww ik leer hier ook van hoor.. ik deed ook altijd beide borsten, maar ben dat dus nu langzaam aan het afbouwen. Probeer nu echt 1 borst helemaal leeg te laten drinken. Maar ik wist niet dat een baby meer last van reflux zou krijgen bij 2 borsten aanbieden, is dat omdat ze dan te veel binnen kunnen krijgen? Mijne spuugt laatste tijden vaker, ik ga de tweede borst even niet meer zo gauw aanbieden als dat zo is.
4 jaar geleden
Reactie op Shyla_
Wauww ik leer hier ook van hoor.. ik deed ook altijd beide borsten, maar be ...
Ja ze had inderdaad te veel binnen zo. Komt omdat de melk hier echt heel vlot stroomt. Er zijn ook moeders die sowieso beide borsten blijven aanbieden hoor. Maar hier was dat niet (meer) nodig.
Als je merkt dat je kindje al genoeg heeft met een borst, dan kun je inderdaad gewoon een borst per keer aanbieden. Je merkt het vast wel als je kindje toch nog honger heeft!
4 jaar geleden
Hè wat vervelend dat je hierdoor aan het twijfelen slaat. Niet nodig want je geeft volledige bv, het beste wat je je kindje kan bieden. Helaas houdt het CB dezelfde curve aan voor kindjes die fles en die borstvoeding krijgen. Vanaf maand 3 groeit een bv kindje iets minder hard tov fles, maar dat wordt niet gecorrigeerd in de curve. WHO heeft dan wel weer een andere curve voor bv kindjes, snap echt niet dat cb dat nog niet hanteert..
Het kan ook nooit zo zijn dat borstvoeding iets ‘mist’, je hebt altijd genoeg voedingsstoffen voor je kleintje aan boord.
Wat bijv. wel kan, is dat je productie misschien iets terug loopt bijv. omdat je kindje langer tussen voedingen laat, je weer gaat werken en het drukker hebt etc.
Of er is helemaal geen dip en je kindje heeft gewoon haar eigen curve (wat wss zo is).
Ik had wel een klein dipje rond de 3 maanden toen mijn zoontje ‘s nacht er langer tussen liet. Merkte bijv. wat onvrede bij lege borsten. Heb vaker aangelegd en wat meer gekolfd (heeft hier wel goed geholpen).
Maar een baby die goed plast, poept en vrolijk is doet het natuurlijk prima! Ze volgt gewoon haar eigen curve.
Overigens heb ik ook geen grote baby, 5.4 kg op 13 weken en geef ook volledige bv.
Maar hoe onzeker kunnen ze je maken hè.. Zo jammer want bv is soms zo hard werken en terecht dat je daar trots op bent als het goed gaat.
4 jaar geleden
Reactie op fleetwoodmam
Wat ze dus zeggen over een ‘dipje’ met je melkproductie is onzin en getuigt ...
Ja zo vervelend! En dat ze dan een nieuwe mama onzeker willen maken, terwijl ze blijkbaar weinig tot geen verstand van borstvoeding hebben.. Ik wist niet dat ze dezelfde groeicurves hanteren als van baby's die flesvoeding krijgen.. Thanks voor de uitleg! Ik ga er morgen heen en zal ook eens aangeven van die curves...
4 jaar geleden
Reactie op Spoedzuster
Hè wat vervelend dat je hierdoor aan het twijfelen slaat. Niet nodig want j ...
Thanks voor de uitleg!! Gelukkig sta ik wel redelijk sterk in mijn schoenen, maar toch ga je een beetje aan jezelf twijfelen. Puur door de manier hoe ze het zeggen, terwijl het gewoon onzin is! Inderdaad jammer. Kan me voorstellen dat er ook vrouwen wellicht gaan stoppen met het geven van borstvoeding oid, door ontwetendheid en foutieve advies van het CB..
Ben inderdaad weer begonnen met werken, wat misschien wel meespeelt. Achteraf zat ik te denken dat ons meisje ook corona heeft gehad, waar ze wel ziek van is geweest en wat haar vast ook flink energie heeft gekost. Speelt wellicht ook mee? Geen idee ..
Ons meisje volgt inderdaad haar eigen lijntje en doet het fantastisch.