54 Reacties

4 jaar geleden

Je woont samen en krijgt een kindje samen, dan is het geld toch ook van jullie samen?

4 jaar geleden

Van mn vriendin is dit ook zo zij moest dan leven van haar spaargeld.. sommige partners zijn nu eenmaal zo en je wist vooraf dat je ging moeten thuiszijn. Nu zij had ook veel minder als ze thuis was maar dit scheelde ook geen 1000€. Ik ben in vervroegde moederschapsrust wegens harde buiken hier is het ook zoals bij jullie alles delen door 2. Maar mijn maandloon blijft hetzelfde wat ik raar vond maar mijn ziekenfonds zij dat het correct was berekend.

4 jaar geleden

Reactie op madelontbdv

Je woont samen en krijgt een kindje samen, dan is het geld toch ook van jul ...
Was het maar zo simpel 😕

4 jaar geleden

Ik ben van mening dat je beide voor een kindje gekozen hebt en dit samen groot brengt en er geen ik en jij meer zouden moeten zijn. Als gezin zien wij alles als 1 pot, sparen samen voor een huisje en alle andere extra's. Vermits jij een deel loon verliest doordat je voor jullie kindje zal zorgen vind ik niet dat hij het recht heeft zoiets te zeggen. Je hebt immers minder geld doordat je alle zorg op je neemt en hij er geen tijd hoor heeft.

4 jaar geleden

Bij ons is dit ook maar andersom ik verdien juist meer dan mijn partner die op mindervaliditeit zit maar kan me toch niet voorstellen dat ik hem dan zijn "extra's" zou afnemen je krijgt toch samen een kindje... Misschien heeft je partner gewoon angst omdat hij denkt dat het financieel allemaal op hem zal komen of dat hij minder zal kunnen doen? Zou zeker verder in gesprek gaan want je vormt tenslotte wel een gezin zo hebben wij bijvoorbeeld al afgesproken dat ook al heeft mijn vriend bijna 50% minder dan dat ik verdien hij 150 extra zal bijdragen de moment dat ik in zwangerschapsverlof ga zodat we toch leuk alles voor de kleine kunnen halen en ik ook wel nog iets voor mezelf kan kopen voor bijvoorbeeld tijdens het zwangerschapsverlof enzo

4 jaar geleden

Van mn vriendin is dit ook zo zij moest dan leven van haar spaargeld.. somm ...
Ik heb gelukkig ook een financiële buffer voorzien maar voel me wat in de steek gelaten. Kunnen ook de hormonen zijn die mijn hoofd op hol laten slaan.. Ik heb al altijd zo’n angst om financiëel in moeilijkheden te geraken terwijl hij nu wel niets moet laten en gewoon kan verder sparen zoals hij altijd al deed..

4 jaar geleden

Betalen naar rato. Klaar geen discussie bij mij.

4 jaar geleden

Reactie op Maïlies

Ik heb gelukkig ook een financiële buffer voorzien maar voel me wat in de s ...
Kan je geen regeling maken dat je maandelijks een vast budget allebei overhoud? Dan is wel niet alles gewoon door 2 gedeeld maar dan heb je wel ook de kans om nog iets voor jezelf te doen... Wij hebben dit een hele tijd zo gedaan en dit voelt zowizo minder stresserend omdat je allebij gewoon wel iets achter de hand hebt

4 jaar geleden

Staat het huis ook op jou naam? Of is dat alleen van hem? Als het alleen van hem is dan is het niet netjes dat jij daaraan meebetaald als je zoveel minder verdiend. Hier verdiend mijn partner meer als ik. Maar het huis staat op zijn naam en bij uit elkaar gaan heb ik daar geen recht op. Daardoor zijn alle kosten voor de woning voor hem. Wel kopen we samen nieuwe spullen voor erin. Maar mocht het uit gaan staat in ons samenlevingscontract dat hij me een bepaald bedrag geeft om opnieuw te starten en dus ook meubels en alles te kunnen kopen. Voor de huishoudelijke uitgaven doen we alles 50/50. Ook uitjes en vakanties zijn 50/50. Voor de boodschap doen we per week inleggen beide 100 euro. Alles daarvan over die week is voor de spaarrekening voor die uitjes of vakantie of beetje voor gezamenlijke spullen. Daarnaast houden we dan einde maand nog wat over. Ik ongeveer 60% van wat hij heeft. Maar daar betaald hij dan ook weer onderhoud huis, tuin en verbouwingen aan het huis van. Voor ons is dit zo prima. En we zijn het er beide mee eens. Toen we evenveel verdienden deden we dit trouwens ook zo. Maar legde ik meer in aan de boodschappen/gezamenlijke rekening. Waardoor we ook zelfde overhielden als de verdeling nu is. Mijn partner kwam hier overigens zelf mee aan beide keren. Ik vind zelf dat jij niet net zoveel hoeft te betalen als je partner als jij minder verdiend. Ook niet als het huis van jullie samen is. Als hij 3x verdiend van wat jij verdiend zou de inleg 1/3 jij en 2/3 hij veel netter zijn. Maar zo te horen zit hij aardig op zijn centen. Mocht je ooit uit elkaar gaan kom je in ieder geval aardig beroerd eruit dat is zeker. Dus zou hier echt over praten en desnoods om tafel en beide alle inkomsten en uitgaven open gooien om het zo eerlijk te kunnen gaan verdelen.

4 jaar geleden

Staat het huis ook op jou naam? Of is dat alleen van hem? Als het alleen ...
Dank je wel voor je uitgebreid berichtje. Heeft me toch eens een ander inzicht. Het huis is van ons allebei, dus we betalen samen de lening 50/50. Ik zou me ook comfortabeller voelen mocht het zo geregeld zijn als bij jullie maar daar heeft hij geen horen naar. Heel lastige situatie en ik had ook nooit verwacht dat het zo zou uitdraaien😕 Jouw geld is mijn geld en omgekeerd.. tot het zo ver is dan 🙃

4 jaar geleden

Reactie op Ultrakitty97

Kan je geen regeling maken dat je maandelijks een vast budget allebei overh ...
Ik vind dat eigenlijk wel een goeie tip! Dank je wel!

4 jaar geleden

Reactie op MandyBemelmans

Ik ben van mening dat je beide voor een kindje gekozen hebt en dit samen gr ...
Precies dit! Zo is het hier thuis ook.

4 jaar geleden

Reactie op Maïlies

Dank je wel voor je uitgebreid berichtje. Heeft me toch eens een ander inzi ...
Gelukkig is mijn partner hier echt super relaxed in. Ik weet dat hij samen was met zijn ex 9 jaar en ondanks dat het huis onder water stond dat 70/30 verdeeld qua eigenaar was heeft hij haar uitgekocht met 15.000 euro. Daardoor heeft hij het nieuwe huis nu ook alleen gekocht en hebben we weer zo een zelfde regeling gemaakt. En daardoor spaart hij ook iets meer als ik. Hij is wel echt niet moeilijk. En betaald zo iets extra een keertje. Hier is dus totaal geen gedoe over geld. En dat geeft een hoop rust. Kan me voorstellen dat dat bij jullie nu niet zo is. Ondanks dat huis 50/50 is zou het hem sieren nu jij minder verdiend iets meer op zich te nemen. Helaas zijn niet alle mannen zoals de mijne. Ik hoop dat je hier samen toch uit kan komen.

4 jaar geleden

Wij betalen naar rato van maandelijks salaris. Alle vaste lasten, incl kosten voor kindje

4 jaar geleden

Ik verdien stuk minder dan mijn partner, omdat nog leef van een duo(student inkomen), maar voor kindje neem hij meest geld zorgen over.

4 jaar geleden

Ik denk dat het niet uitmaakt of je getrouwd bent of niet. Je hebt samen een huishouden, nu krijg je een kindje samen wat betekent dat je mekaar moet steunen, ook op financieel vlak. Mijn man heeft altijd 3x zoveel verdiend als ik. Maar we verdelen alles volgens verhouding. Het kan niet zo zijn dat alles 50/50 verdeeld wordt terwijl ik minder verdien?!?! Dat zou hem gewoon een hork maken. Ik weet niet zo goed wat voor tips ik kan geven. Hij moet gewoon inzien dat jij niet uit kan geven wat je niet hebt en dat je minder te besteden hebt, vooral als je huishoudelijke lasten even hoog blijven. Het is gewoon fair dat hij tijdelijk meer ‘ophoest’.

4 jaar geleden

Kun je niet naar een systeem waarbij je naar rato betaalt? Zo hebben wij het geregeld, dat voelt altijd eerlijk. Ik verdien wat meer dan mijn partner, onze verdeling is ongeveer 55-45. Dat betekent dat we alle vaste lasten naar deze verdeling betalen, zodat we beiden ook altijd iets voor onszelf overhouden. Ook de gezamenlijke spaarrekening wordt op deze manier aangevuld. We houden dit bij in een excel overzicht, dus als 1 van ons een salarisverhoging krijgt wordt dit weer verwerkt en aangepast. Als de kleine er straks is, gaan we beide minder werken, ik ga van 36 naar 32 en hij van 40 naar 32. Hij zal dus meer inleveren dan ik, het verschil wordt daarmee groter. Dat betekent dat ik dus meer moet gaan betalen, maar de verdeling blijft dan wel ‘eerlijk’, zodat ook hij iets overhoudt. Mocht ik arbeidsongeschikt raken of wat dan ook, zal hij een groter deel van de kosten op zich nemen. Hier zijn we allebei helemaal happy mee. Ook de kosten van ons koophuis betalen we op deze manier, dus niet 50-50. Hopelijk komen jullie er samen uit, want het klinkt in mijn oren helemaal niet eerlijk zoals jouw partner het wil. Terwijl jij een groot deel van de zorg voor jullie kindje zal doen als ik het goed begrijp.

4 jaar geleden

Wij zijn ook niet getrouwd. Op dit moment storten we iedere maand hetzelfde bedrag op onze gezamenlijke rekening. Hier betalen we de hypotheek, boodschappen etc. van en de rest sparen we samen. Ik ga straks na de geboorte van de kinderen minder werken en dan ga ik ook minder bijdragen. Dit hebben we samen zo besloten en leek ons we zo eerlijk. We rekenen gewoon uit wat de verhouding is, dus hoeveel verdien ik en hoeveel mijn partner en wat is dan eerlijk. Ik vind het belangrijk om ook altijd zelf te kunnen sparen en geld te hebben.

4 jaar geleden

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin ze verschillende manieren van inkomsten / uitgaven verdelingen onderzocht hebben (zal proberen om de link nog terug te vinden). De conclusie was in elk geval dat onderaan de streep de methode die hierboven ook al een keer genoemd werd (allebei hetzelfde bedrag "overhouden" aan het eind van de maand om je eigen dingen van te doen) het eerlijkste is. Zeker als jij ook veel zorgtaken op je gaat nemen. Als je daar iemand voor zou inhuren, betaal je die ook ;) en hetzelfde geldt voor het huishouden. Dus eigenlijk is het een hele rare regeling als jij niets over zou houden. Ik ga kijken of ik de link kan vinden voor je, misschien helpt het ook als je partner dat leest 🤗

4 jaar geleden

https://www.intermediair.nl/personal-finance/geldzaken/hoe-verdeel-je-thuis-de-financien-zakgeldmethode-is-het-eerlijkst?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Deze link bedoelde ik 🙂 best een lang artikel maar wel echt een aanrader (staan ook goede voorbeelden in van de discussies die vaak plaatsvinden)