16 Reacties
4 jaar geleden
Ons kindje (9 weken) komt meestal tussen 18-19 voor haar laatste voeding van de dag. 1 borst geven en daarna luierwissel en pyjama aandoen met een paar liedjes (nu nog vaak dezelfde, zodat ze het een beetje herkend). Daarna borst 2. Savonds voed ik vaak langer omdat ze daar behoefte aan heeft.
Daarna boeren en richting haar bedje, die staat bij ons op de kamer (bij gebrek aan tweede slaapkamer). Ze ligt daar sinds dag 3 in, steeds wat langer. Wat wij als tip kregen is om een shirt van jou over het matrasje te leggen, maar wij vonden dat maar gevaarlijk zo'n los shirt. Heb 1 nachtje met haar laken geslapen zodat die vertrouwd naar mij rook.
En wij verwarmen haar slaapzakje savonds en snachts voor met een kersenpitzak. Die legt míjn vriend erin op het moment dat ik voedt. Werkt voor ons goed omdat ze dan niet in een koud bed komt. Ze slaapt dan soms tot 2, soms tot 4/5 uur.
Misschien heb je er iets aan, succes!
4 jaar geleden
Hoi! Ik denk inderdaad dat het aanbrengen van wat meer structuur zou kunnen helpen bij het in hun eigen bedje slapen.
Hier doen we om 20.00 het bedritueel. Naar boven, samen gordijnen dicht, slaapzakje aan, voeding. Dan rechtop om te boeren en bedje in.
Wij doen dus geen pyjama aan. Vind dat zo’n onzin bij baby’s 🙈. Overdag slapen ze ook in hun kleertjes dus hier ‘s nachts ook. Wel alleen zachte stoffen uiteraard, nu ligt ze te slapen in een zacht boxpakje. Ik denk dat dit veel scheelt. Het omkleden vindt ze hier niet leuk, met huilen als gevolg. Niet erg als het moet, maar maakt wel dat ze klaarwakker is. Nu gaat ze al wat slaperig de nacht in.
En overdag oefenen in bedje inderdaad. We doen dan dezelfde routine, alleen niet boven de voeding. Die doen we overdag allemaal beneden, voor het verschil dag/nacht. Dan is het voeden, s
4 jaar geleden
Hoi! Ik denk inderdaad dat het aanbrengen van wat meer structuur zou kunnen ...
Ho, dat ging mis 🤣.
Dan is het voeden, spelen, bij moeheidsignalen naar boven en het bedje in.
Hier hebben we wel geluk met een hele goede slaper. Slaapt overdag goed en de nachten door. En flesvoeding, maar dat maakt voor het ritueel niet uit lijkt me.
Hopelijk heb je er iets aan! Veel succes 🍀
4 jaar geleden
Hey lieverd, dat stukje over pyjama aandoen, daar wil ik even wat over zeggen. Omdat ze nog zo jong zijn kan je ze het beste gewoon fijne kleren aandoen zodat je ze ook niet elke keer moet lastigvallen met omkleden. Ik vind dat persoonlijk ook een beetje onnodig en zielig als ze zo jong zijn. Mijn dochter is bijna 3 maanden enn ik doe haar kleertjes aan waarmee ze ook makkelijk in bed kan. K hoef haar dan 's avonds alleen te voeden en ik verschoon haar luier. Verder heeft mijn dochter ook veeeel op mij geslapen overdag en eerste week heeft ze s nachts ook weleens bij me in bed op mij geslapen, maar daar ben ik al gauw meegestopt want merkte dat ik niet echt kon uitrusten/slapen... probeer ze gewoon vanaf nu echt in hun eigen bed/wieg te doen en een beetje jengelen mag gewoon, baker je ze in? Als je het niet doet raad ik het wel aan, babys kunnen daar enorm rustig van worden ookal protesteren ze in het begin een beetje...als ze krampjes hebben is het natuurlijk niet anders dan oppakken en troosten.
Qua schema zou ik zeggen dat elk kind anders is en dat je ze vanaf 4 5 maanden pas echt aan een schema kan laten wennen. Dit is altijd wat ik hoor en lees. Mijn dochtertje heeft niet echt vaste tijden, alleen voor de nacht, vaak na 21.00 ligt ze sws in bed. Soms valt ze dan een beetje in slaap en wordt ze wakker, ik geef haar dan haar speen maar om 23.00 slaapt ze meestal echt, later wordt het niet. Overdag slaapt mijn kind gewoon heel kort helaas 20 tot 30 en soms 40 minuten, heeeeeeeel soms 2 uurtjes 3 uurtjes of 4 uurtjes, dit is helaaaas niet regelmatig. Dus het verschilt enorm, maar als ze wakker is voed ik haar, speel ik met haar en kijk vooral naar haar vermoeidheidssignalen... als ik haar een beetje hoor jengelen weet ik dat ze wil slapen (als ze geen honger heeft) en zo gaat het door... ik hoor van veel moeders dat hun kind om 19.00 uur de nacht in gaat, dit is mij nog niet gelukt maar ik probeer haar slaaptijd in de avond wel altijd te vervroegen. Van 22.00 naar 21.00 uur gegaan bijvoorbeeld..
4 jaar geleden
Hier fles om 16:00 dan breng ik hem rond 17:00 in slaap in draagzak terwijl ik kook. Hij slaapt dan maar 30 min maar wordt wel vrolijk wakker. Dan vermaken wij hem tot ca 18:30/18:45 is dan al best moe, dan naar boven , soms in bad , pyjama + slaapzak aan en beneden flesje zonder te veel prikkels. Boertje en gelijk naar bed.
Zijn hier wel 2 weken mee bezig geweest voor hij dan sliep. Ligt nu dus elke avond om 20:00 op bed. Denk dat hij het ritueeltje nu wel door heeft. Soms huilt hij nog even. Andere keer slaapt hij meteen. Maar ik wou dit volhouden zodat ik lekker tijd voor mezelf heb vanaf 20:00 u.
4 jaar geleden
Hoi! Ik geef borstvoeding op verzoek. Mijn zoontje (12 weken) vraagt ongeveer om de 2uur. Overdag vecht hij altijd tegen zijn slaap. Dan zie je dat hij super moe is maar is het wenen. Hij slaapt dus door de dag in de draagzak bij mij of op mij. 's avonds rond 20u doen wij wel andere kleertjes aan, een beetje om duidelijk te maken dat het slaaptijd is. Ook al zal hij dat op deze leeftijd nog niet begrijpen. Ik denk dat een avond ritueel wel goed is. Dus om 20u andere kleertjes, naar boven slaapzakje aan en dan ga ik in bed liggen en geef hem liggend borstvoeding. Daarna leg ik hem in de co-sleeper naast mij en slaapt hij verder. 's avonds en 's nachts vecht hij gelukkig niet tegen zijn slaap.
Het is ook al voorgekomen dat hij 's avonds beneden op mij lag te slapen en dat het pas 21u was dat we naar boven gingen en aan het slaapritueel begonnen. Doordat mijn zoontje om de twee uur wilt eten, verschilt de tijd niet zo hard wanneer we gaan slapen.
Wanneer hij slaapt, laat ik hem gewoon slapen. Dan schuift alles maar een beetje op.
Tips voor in het eigen bedje heb ik niet 😞 Hier slaapt hij aan het begin van de avond in zijn co-sleeper en de rest van de nacht bij mij.
Een tip voor tijd voor jezelf, kan je hulp vragen aan familie of vrienden? Ik vraag soms aan mijn mama of zus om even langs te komen. Dan dragen zij mijn zoontje en kan ik toch even wat voor mezelf doen.
4 jaar geleden
Oef, dit klinkt pittig met een tweeling.
Hier ook een tweeling van 3 maanden met een vast bedritueel en tijden, alleen ik geef geen borstvoeding.
Mijn meiden krijgen de fles en heb vanaf thuiskomst uit het zkh vrij snel een ritme aangenomen. We doen ze na de fles tussen 19:00 en 20:00 uur op bed. In het begin was dat geregeld drama tot de laatste fles van 23:00 uur. Toch consequent inbakeren en in hun eigen bedje gelegd.
Ze kunnen nu (in hun slaapzak) slapen van 19:30 tot 04:00 uur. We zijn nu terug op een laatste fles om 23:00 uur zodat ze tot 06:00/6:30 uur gaan slapen als ik straks weer moet werken.
Een vast ritueel en vanaf 19:00 uur ze dit aanleren, moet vast goed komen. Misschien flesjes op de avond ipv de borst zodat je zelf ook rust krijgt en de nachten reguleert door niet meer op verzoek te voeden?
4 jaar geleden
Reactie op Shyla_
Hey lieverd, dat stukje over pyjama aandoen, daar wil ik even wat over zegg ...
Een "pyjama" aandoen hoeft niet voor ieder kindje zielig te zijn hoor. Is een kwestie van uitproberen. Een pyjama is misschien een verkeerd woord, ik trek aan wat bij hem lekker zit. Vaak zijn dat van die zachte boxpakjes of gewoon andere lekkere kleding. Hij lacht tijdens het omkleden, is het nu ook gewoon gewend en vindt al die aandacht fantastisch.
Maar ingaand op de vraag van TS. Bij ons heeft, net als te lezen is in andere reacties, stug vast houden aan een bepaalde volgorde geholpen. Het laatste slaapje in de draagzak heeft hier geholpen om het wat beter te sturen voor bijvoorbeeld nog even een slaapje van 45 min als het net vervelend uitkomt qua tijd. De laatste voeding krijgt hij vanaf 18.15 tot uiterlijk 19.15 en ligt er altijd voor 20u in. En dat avond ritueel is maar net wat jij er van maakt hoor, als het maar een vaste volgorde is is dat over het algemeen prima.
Hier is het helft van de fles beneden, naar boven, wassen of badje en pyjama aan, 2de deel van de fles, knuffelen, even in de wipstoel zonder speeltjes lekker rustig worden en als het tijd is om te slapen (dat laat hij duidelijk merken in de avond) dan slaapzak aan, samen lamp uit doen en white noise aan, welterusten en naar bed.
4 jaar geleden
Ik heb maar één baby dus sowieso is het al een andere ervaring dan de jouwe.
Een vast ritme hebben we niet, we volgen de baby.
Als ze ‘s avonds ergens tussen 19u en 22u honger krijgt, maak ik haar klaar voor bed. Dus: verse luier, slaapzak aan, even opfrissen als het nodig is. Ik neem haar mee naar boven en mijn vriend neemt alle spulletjes mee die ik nodig heb: borstvoedingskussen, gsm, lader, boeken, wat om te snoepen als het echt nog vroeg is.
Dan krijgt ze dus haar voeding op bed en valt bij me in slaap. Als ze diep slaapt, leg ik haar in de cosleeper. Soms lees ik nog wat, soms ga ik ook al slapen. Sowieso is dit meestal haar lange slaapje dus moet ik ervan profiteren door ook genoeg slaap te pakken. Als ze dan midden in de nacht haar eerste voeding wil, komt ze bij me op bed en blijft er meestal terwijl ik in de maternale houding lig.
Ik zou aanraden een cosleeper te gebruiken of het ledikantje tegen je bed aan te schuiven. Een ledikant kun je ook ombouwen tot cosleeper (handig voor als een gewone cosleeper niet meer veilig is omdat ze te groot worden). Sowieso wordt rooming-in de eerste zes maanden aangeraden.
En kan je man ook eens een avondje overnemen? Ik ga soms ook zonder baby naar boven, terwijl ze dan bij m’n vriend in de woonkamer slaapt. Dan kan ik ook eens wat rust nemen of tv kijken of lezen zonder de baby erbij. Hij brengt haar pas als hij komt slapen of als ze toch vroeger honger heeft.
Overdag draagt hij haar ook wel geregeld in de draagzak zodat ze bij hem slaapt en ik tijd voor mezelf heb. Je zou je man ook eens op wandel kunnen sturen met de tweeling zodat je het huis voor jou alleen hebt. Als hij vlak na een voeding vertrekt, zou je wel even tijd moeten hebben.
4 jaar geleden
Onze dochter van bijna 12 weken gaat rond 18.30 uur op bed. Eerst verschonen, dan doen we een pyjama aan en de slaapzak. Dan gaan we op bed in een donkere kamer zitten met alleen een nachtlampje aan. Vervolgens lezen we een stukje voor. Dan voed ik haar (beide borsten). Ze valt dan op mij in slaap rond 19.30 uur. Dan leg ik haar 20.00 uur weg en dan komt ze rond 01.30 uur weer voor een voeding. En dan pas 7.00 uur weer en dan gaan we uit bed😁
4 jaar geleden
Ik vind de avond bedtijd ook nog lastig, omdat ze 's avonds vaak clustert. Dus ik ga meestal halverwege de avond al naar bed met haar. Kijk nog wat tv terwijl zij rustig drinkt en chillt. Dan valt ze altijd vanzelf in slaap en dat is soms om 21.30 en soms om 23.30.. pas 1 of 2x later dan 24u geweest dus qua bedtijd voor mij is het meestal nog wel oke.
Ik doe geen pyama aan, dus qua omkleden heb ik geen probleem. Als ze iets onhandigs aan heeft om in te slapen doe ik dit al eerder op de avond uit en dan verschoon ik ook gelijk.
Wij zijn rond 8 weken begonnen met slapen in eigen bedje. Eerst alleen het ochtendslaapje en steeds opgebouwd. 's nachts ligt ze wel naast mij of in de co sleeper.
Inbakeren, wiegen, witte ruis. Eerdt slapend weggelegd en lang erbij gebleven en dit steeds uitgebouwd.
Nu is het inbakeren, kort wiegen, wegleggen en witte ruis aan.
4 jaar geleden
Onze dochter van 12 weken gaat rond 19.00 uur naar bed. Rond half 7 beginnen we met het verschonen, pyjama aan doen en nog een keer voeden. Ze slaapt dan in haar eigen kamer. Al zou ik haar laten slapen dan slaapt ze tot een uur of 4. Dus maak haar rond 22.00/22.30 uur "wakker" voor een voeding en haar luier, daarna gaat ze verder slapen in de wieg bij ons op de kamer tot een uur of 6 half 7.
4 jaar geleden
Bij ons meisje zit de avond er zo uit;
Rond 20u pyjama aan en slaapzak laatste voeding. Dan ga ik de diffuser aandoen in de kamer en verwarm ik de kipkep om de koude een beetje te breken meestal slaapt ze tenlaatste rond 21u.
Door de dag oefen ik tijdens de middag dut met zelfstandig in slaap vallen. Ik volg een beetje het boek slaap baby slaap van snuggles and Dreams. Maar ook heel veel mijn eigen gevoel.
4 jaar geleden
Ik ben heel blij dat mijn kindje vanaf de eerste dag dat we thuis waren op haar eigen kamertje in haar eigen bedje heeft geslapen. De eerste 5 weken wel overdag in de box, maar daarna ook alle slaapjes overdag in haar bedje. Ik leg haar wakker weg na de eerste slaapsignalen, en dan gaat ze zelf lekker slapen.
Savonds krijgt ze tussen 6 en 7 een fles, dan op bed als ze moe word. Meestal is dat na een uurtje. Als ze in bad gaat die dag doe ik dat na de fles. Rond 11 uur maak ik haar wakker, verschonen en nog een fles. En dan slaapt ze door tot half 8/8 uur. Dan eerst de fles, verschonen en opfrissen, schone kleertjes als dat nodig is, en we beginnen aan de dag.
Ik kan je het boek droomritme aanraden, daar staat veel in over hoe je je baby kunt aanleren in bed te slapen en een ritme te creëren. Werkt vanaf 6 weken, ik ben er gelijk mee begonnen en had vanaf week 3 al wel het idee dat het kwartje begon te vallen.