15 Reacties
4 jaar geleden
Hi mama!
Geen ervaring, maar onze dochter krijgt begin juni een echo in het ziekenhuis van haar heupjes. Dit uit voorzorg, omdat ik zelf toen ik een baby was heupdysplasie heb gehad en dus een tijdje een spreidbroekje moest dragen. Dmv het spreidbroekje is de heupkop weer goed in het midden van de heupkom geduwd. Als dit geen zin heeft, dan gaan ze het met een gipsbroekje proberen meende ik. Volgens mij heeft dit bij bijna alle kinderen wel effect en zo niet dan wordt er gekeken naar een operatie. Ik weet niet hoelang ik het spreidbroekje heb gedragen, maar als het optijd wordt behandeld, is er vaak altijd goed resultaat!!
Krijgt jullie kleine geen echo vd heupen, aangezien jij ook daaraan geopereerd bent? Uit onderzoeken bij mijn dochter blijkt er geen aanwijzing te zijn dat ze heupdysplasie heeft, maar omdat ik dat wel heb gehad gaan ze dat wel checken. Ook als je baby in stuitligging heeft gelegen. Wellicht even navragen bij CB?
4 jaar geleden
(Nog) geen ervaring maar een van onze dochters heeft idd afgelopen maandag een echo van haar heupen gehad ivm stuitligging. De fysio en kinderarts dachten dat er vast niets uitkwam maar bij de echo zeiden ze toch dat het waarschijnlijk vervolgonderzoek of de diagnose heupdysplasie wordt. Vrijdag krijgen we officieel de uitslag, hopen op het beste🤞.
Je kunt het altijd eens bespreken bij het cb, die van ons lag tijdens de echo gewoon te lachen dus ingrijpend is het niet voor zo'n kleintje
4 jaar geleden
Reactie op Juliia
Hi mama!
Geen ervaring, maar onze dochter krijgt begin juni een echo in he ...
Ja onze dochter heeft inderdaad ook die echo wel al gehad. Alleen nou vroeg ik me af of er ervaringen bij waren en dit ook echt goed helpt. 😊 ben zelf dan twee keer geopereerd dat ik zelf 22 was. ( ik denk dat dit ook daar mee te maken heeft gehad) wil dit voor haar het liefste natuurlijk niet haha. Dus was benieuwd naar verhalen.
4 jaar geleden
Reactie op Marit3110
Ja onze dochter heeft inderdaad ook die echo wel al gehad. Alleen nou vroeg ...
Oeps, had niet goed gelezen, sorry! Snap dat je geen operatie wil voor jullie kleintje. Geen ervaringen hier, alleen van mezelf dus als baby zijnde. Bij mijzelf had het spreidbroekje echt geholpen gelukkig.
4 jaar geleden
Hier heeft mijn dochtertje sinds vorige week een spreidbroekje aan (na uitslag heupdysplasie van echo en röntgen), een soort klittenband harnas die ze eigenlijk 24/7 aan moet hebben. Eerste paar nachten waren erg zwaar, ze wilde alleen bij ons slapen. Voor de komende maand moet ze dit broekje aanhouden.
Nu is ze weer haar vrolijke zelf en slaapt weer heerlijk als voorheen. Ze heeft er nauwelijks last van, moeten alleen met smetplekken goed opletten. Ook kan ze niet meer zwemmen omdat het harnasje niet snel droogt. Na vier weken gaan ze nogmaals een röntgenfoto maken om te zien of ze vooruit is gegaan. We gaan er vanuit dat ze ongeveer 2-3 maanden in het broekje moet zitten. Ons werd verteld dat 99% van de gevallen met een spreidbroekje klaar waren en de kinderen nergens meer last van hadden. Zien ze geen verbetering dat willen ze gaan opereren.
Dit zien wij al helemaal niet zitten, dan krijgt ze een gips spreidbroekje. Dat lijkt me al helemaal niet te doen. Aan dit klittenband broekje wen je gemakkelijk. Mocht je nog andere vragen hebben, laat maar weten!
4 jaar geleden
Hoi! Met 3 maanden is bij onze dochter heupdysplasie vastgesteld. We werden direct diezelfde dag nog doorverwezen naar de orthopeed die een pavlik-bandage heeft aangedaan bij ons meisje. Bij jonge kids starten ze met dit soort spreidbroekje. Na ongeveer een week hadden we een röntgenfoto om te kijken of het broekje het gewenste effect had, wat bij ons gelukkig het geval is:)
Als onze kleine ongeveer 5-6 maanden is gaat ze een campspreider krijgen, een spreidbroekje voor grotere en sterkere kindjes. Ze heeft namelijk best ernstige dysplasie dus ze kunnen nu al voorspellen dat ze er minimaal 6 maanden mee bezig zal zijn, hoogstwaarschijnlijk tot haar eerste verjaardag. Langer zal niet logisch zijn, aangezien spreidbroekjes na de eerste verjaardag nog maar weinig effect hebben.
We hebben elke 2 maanden controle met röntgenfoto's om de voortgang in de gaten te houden. Op een gegeven moment zal ze het spreidbroekje alleen nog tijdens slaapjes te hoeven dragen.
De eerste week was wel zwaar, veel huilen en jammeren. Ik wilde het liefst het tuigje weggooien, zo sneu vond ik het! Maar gelukkig wennen ze er echt aan en nu merk ik niks meer aan haar:) het enige wat ik erg jammer vind is dat sommige kleding niet meer makkelijk aankan, daarin wordt je wel wat beperkt met zo'n broekje!
4 jaar geleden
Onze dochter van 5 maanden heeft ook heupdysplasie. Zij heeft een milde vorm, ze twijfelde over wel of niet behandelen. Omdat 80-90% van de heupdysplasie gevallen zelf oplost hebben wij gekozen voor nog niet behandelen. Nu krijgt ze over 6 weken weer een echo en blijft ze onder controle van een orthopeed.
Afhankelijk van de ernst is behandelen dus niet altijd direct nodig.
4 jaar geleden
Reactie op Knorretje1997
Onze dochter van 5 maanden heeft ook heupdysplasie. Zij heeft een milde vor ...
Ja precies, hier wil ik ook voor gaan.
We hebben de afspr met de ortopeed een week kunnen vervroegen. We mogen volgende week vrijdag heen.
4 jaar geleden
Reactie op SwanFlower88
Ja precies, hier wil ik ook voor gaan.
We hebben de afspr met de ortopeed ...
Spannend! Alvast veel succes
4 jaar geleden
Onze dochter heeft een lichte heupdysplasie. Toch wilde de arts dat ze een spreidbroekje ging dragen. Ik heb dit artikel gelezen en daarom gaan wij voor een second opinion in het umc.
Artikel:
https://www.umcutrecht.nl/nieuws/heupdysplasie-geneest-meestal-vanzelf
4 jaar geleden
Reactie op vasa
Onze dochter heeft een lichte heupdysplasie. Toch wilde de arts dat ze een ...
Hoeveel graden is de hoek bij je dochtertje, als ik vragen mag? :)
Ik denk (vrees) dat die richtlijn die vorig jaar veranderd is nog niet alle artsen bereikt heeft.. 🧐.
Het vervelende bij ons is dat de echo-meneer vertelde dat de hoeken 51 en 56 graden waren en dat we zodoende moesten regelen dat we zo snel mogelijk bij de orthopeed kwamen. In het verslag stonden echter 57 en 66 graden.. 🤔🤷🏼♀️. De jeugdarts zag dus niet zo’n spoed. Eigenlijk willen we een sec opinion al van de echo, maar worden van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst de orthopeed maar spreken. Daarvoor wordt nog een rontgen gedaan. (Willen we eigenlijk ook niet, wel willen een echo.. 😅😅)