47 Reacties

4 jaar geleden

Wil je in het ziekenhuis bevallen of thuis? Het lijkt me namelijk nogal een verschil. Thuis moet een verloskundige immers weten of ze continu moet blijven of dat ze nog weg kan naar eventuele anderen..

4 jaar geleden

Ik heb zelf deze wens niet, maar je stelt absoluut geen rare vraag. Toucheren is een medische handelig en als je geen toestemming geeft, mogen ze dit niet doen. Vervelend dat je verloskundige hier niet in mee wil gaan. Dit wil echter niet zeggen dat je er dan maar mee akkoord moet gaan. Heb je gevraagd waarom ze dit per se willen doen? Klinkt als een gevoel van controle willen hebben door de verloskundige en hierbij wordt voorbij gegaan aan jouw wensen. Ik zou het nogmaals bespreken en dit keer goed door vragen over waarom zij dit niet willen.

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Wil je in het ziekenhuis bevallen of thuis? Het lijkt me namelijk nogal een ...
Ik wil thuis bevallen. Maar volgens mij zijn er een hoop alternatieven om te zien hoe snel het proces gaat. Bovendien is ontsluiting meestal geen rechtlijnig proces. Ik realiseer me dat als het plots veel sneller zou gaan dan verwacht de verloskundige wellicht niet bij mij zal zijn als ik persdrang krijg oid. Maar volgens mij is deze kans er ook als mijn ontsluiting wel wordt gemeten en het gewoon ineens hee hard gaat.

4 jaar geleden

Houd er rekening mee dat je persdrang kunt hebben op het moment dat je nog lang niet kunt of mag persen. Ik had het namelijk vanaf 6 cm al.. ze doen dit uit veiligheid natuurlijk. Niet omdat het zo leuk is..

4 jaar geleden

https://geboortewijs.nl/blog/toucheren-jouw-wensen-en-alternatieven Dit is misschien een interessant artikel en kun je eens overleggen met je verloskundige

4 jaar geleden

En wat nou als ze wel de ontsluiting meten maar het niet met je delen? Dan kan jij in je bubbel blijven maar weet de VK wat ze willen weten?

4 jaar geleden

Reactie op TheaV

Houd er rekening mee dat je persdrang kunt hebben op het moment dat je nog ...
Ik denk dat ik het op dat moment ook prima vind dat het wel gemeten wordt, als die persdrang er eenmaal is en er is twijfel of ik al moet gaan persen of niet. Het gaat mij meer om die tijd daarvoor, die ik het liefst gewoon wil laten duren zolang hij duurt.

4 jaar geleden

Dank! Hier nog een ander fijn artikel voor de dames die er meer over willen lezen: https://vrijegeboorte.nl/vrije-geboorte-informatie/2021-6-24-waarom-niet-toucheren/

4 jaar geleden

Ik heb afgesproken met de vk om te meten om de 4 uur ipv de standaard om de 2 uur en dan niet benoemen hoeveel cm. Dat helpt mij al erg!

4 jaar geleden

Reactie op LoeLoe-24

En wat nou als ze wel de ontsluiting meten maar het niet met je delen? Dan ...
Dat was inderdaad ook een van de voorstellen van de verloskundige en ook wel een serieuze overweging voor mij. Maar dan blijf ik toch het gevoel houden dat ik moet inleveren op mijn wensen. Ik ben bang dat het toucheren zelf je ook flink uit je bubbel zou kunnen halen. En eigenlijk blijft mijn belangrijkste vraag, is het echt nodig?

4 jaar geleden

Mij lijkt toucheren ook vrij naar, maar dan meer omdat elke keer als er van buitenaf iets in moet (zonder genotstoestand), het gewoon nogal pijnlijk en gevoelig is. Ik ben bang dat dit het hele process misschien wel in de weg gaat zitten omdat het stress oplevert. Alleen wil ik graag wel weten hoe ver de ontsluiting is. Dilemma's! Ik ga het ook met mijn vk bespreken.

4 jaar geleden

Helemaal niet raar dat je dit nirt wilt! Het schijnt ook helemaal niet zo nodig te zijn en juist de voortgang van de bevalling te belemmeren. Ik heb aangegeven dat ik het alleen op mijn verzoek wil/liefst gewoon zo min mogelijk en daar werd prima op gereageerd.

4 jaar geleden

Reactie op irisv99

Mij lijkt toucheren ook vrij naar, maar dan meer omdat elke keer als er van ...
Ik snap dat dat ook een belangrijke reden kan zijn. En misschien kunnen ze het bij jou ook wel in de eerste fase niet of aanzienlijk minder doen. Misschien heb je ook wat aan de artikelen voor de andere manieren om erachter te komen hoever je in het proces bent. Overigens kan je ook zelf je ontsluiting meten, wellicht dat dat een goede optie zou zijn voor jou! Dit zou je misschien ook kunnen overleggen met je vk.

4 jaar geleden

Ik ben afgelopen januari in het ziekenhuis bevallen en had niet het gevoel dat ze mij vaak hebben getoucheerd tijdens de weeën, ze vroegen het ook elke keer netjes of het mocht en volgens mij heb ik het zelf ook gevraagd tussendoor. Moet zeggen de weeën waren zo enorm pijnlijk dat ik gewoon wilde weten waar ik aan toe was, toucheren zelf vond ik niet vervelend of pijnlijk, alleen liever niet in een wee. Ik snap heel goed dat je niet getoucheerd wilt worden want ik had dat toen ook aangegeven in mijn geboorteplan en ik vond dus dat er erg goed rekening mee gehouden werd, ook wilde ik niet gekatheteriseerd worden maar toen ik eenmaal met sterke weeën lag zag ik het niet zitten naar de wc te lopen en heb er zelf om gevraagd. Ik snap dat een verloskundige graag een keer controleerd, sowieso wanneer de weeën begonnen zijn om te kijken of je überhaupt al wel ontsluiting hebt en als je persdrang krijgt. Maar tussendoor als je niet wilt lijkt mij niet nodig.

4 jaar geleden

Reactie op Mirandap86

Ik ben afgelopen januari in het ziekenhuis bevallen en had niet het gevoel ...
Dank voor het delen van jou verhaal. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je tijdens je bevalling weer hele andere ideeën hebt hierover. Ik sta daar zelf ook volledig voor open, daarom ook het alleen toucheren op mijn verzoek. Ook hoop ik bijvoorbeeld de bevalling zonder pijn stilling te doen, maar ook dat zou uiteraard heel erg anders kunnen lopen! Ik vind de optie die je geeft wel een goede. Om het wel te laten meten bij de eerste keer langskomen en dan pas bij persdrang. Ik denk namelijk ook dat het juist in de fase daartussen het meest verstorend zou kunnen werken voor me.

4 jaar geleden

Reactie op prtschr

Dank voor het delen van jou verhaal. Ik kan me ook heel goed voorstellen da ...
Precies wat je zegt, dit is voor nu je wens en tijdens de bevalling kan opeens hele andere ideeën hebben. Ik wilde ook geen pijnstilling en ook niet dat ze het zouden aanbieden, ook dit hebben ze niet gedaan, uiteindelijk heb ik er wel ongevraagd en gekregen, ruggenprik en een pompje maar beide werkte niet 😬 dit keer laat ik de pijnstilling naar hangen en hoop op een iets minder pijnlijke bevalling

4 jaar geleden

Ik heb dezelfde wens en vind daarom je vraag aan jouw vk helemaal niet raar. Persoonlijk zie ik het als een vrij 'laagdrempelige' wens van jou en het lijkt mij lastig mee om te gaan dat ze daar al niet in mee willen gaan. Hoe meegaand zijn ze mbt je andere wensen? Misschien lastig om te doen maar ik denk dat het toch goed is om hierover in gesprek te gaan. En dan met name over het stuk dat jij toelicht waarom het belangrijk voor je is en je vk waarom ze er niet in mee wil gaan. Protocollen kunnen immers vanaf geweken worden, het is jouw bevalling. Gelukkig heb ik zelf een vk die erg meegaand is in mijn wensen (maar daar heb ik de praktijk ook op uitgekozen). Volgens haar had ik niks in mijn bevalplan geschreven wat niet past bij hoe ze al werken, was ik zelf blij mee om te horen.

4 jaar geleden

Bij eerste twee bevallingen is bij mij überhaupt niet gemeten. Had niet gevraagd om juis wel/niet te doen trouwens. Verloskundige zei dat ze het aan mij wel merkte.

4 jaar geleden

Je stelt helemaal geen rare vraag. De ontsluiting zegt idd helemaal niets over de duur van je bevalling. Als jij het niet wilt moet je verloskundige daar maar rekening mee houden. Als je tijdens de bevalling zelf besluit om voor iets anders te kiezen is je dit ook goed recht. Echt alleen iets doen waar je je zelf prettig bij voelt

4 jaar geleden

Hoe kunnen ze dan weten of je wel klaar bent om te gaan persen? Je kunt persdrang al veel te vroeg hebben en dan meer kans hebben op scheuren. Het gaan denk ik ook niet om hoe snel of traag het gaat, maar om wel een goed beeld te hebben hoe het precies zit en of ze in actie moeten schieten of niet. Ze kunnen toch hun werk niet goed doen als ze de ontsluiting niet mogen meten? En moeten ze sowieso ook niet voelen hoe het hoofdje van de baby ligt?