33 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb zelf hele slechte ervaringen met groeiechos. Bij ons zeiden ze bij ons dochtertje dat ze echt veeeel te groot zou zijn.. uiteindelijk dus min of meer verplicht ingeleid met 39 weken en ze was gewoon normaal.. bij mij is de grootte er trouwens uitgekomen omdat er wat stagiaires waren die wilden oefenen met groeiechos maken. Anders was die nooit gemaakt. Uiteindelijk wel meer groeiechos gehad maar het klopte gewoon echt niet met de werkelijkheid. Ik neem groeiechos voortaan dus echt met een korreltje zout.. geloof er weinig van en ik denk eerder dat jullie baby gewoon niet in de standaard past maar moet elke baby dan precies in de standaard passen? Misschien is het bij jullie wel allemaal anders maar ik zou me niet te druk maken.. hoe was je partner of jijzelf bij de geboorte? Wel een flink buikje of ook kleiner dan gemiddeld?
4 jaar geleden
Reactie op BGNL
Ik heb zelf hele slechte ervaringen met groeiechos. Bij ons zeiden ze bij o ...
Ik ben zelf met 34 weken geboren.. toen hadden ze de 20 weken echo niet of extra echo’s.. dus me ouders hebben nooit geweten waarom ik zo vroeg kwam. Wel was ik voor t vroege aantal weken een flinke baby zeg maar. Mijn man was met 40+ weken en gemiddeld gewicht.
4 jaar geleden
Hoi CHNL,
Wat is je situatie herkenbaar! Wij zitten momenteel in eenzelfde proces. Nu 29 weken en bij de 20 weken was alles perfect, p65. 1,5 week geleden hadden we een groeiecho ivm belastende familiegeschiedenis, maar alles was tot nu toe in orde dus we gingen er zorgeloos naartoe. Algehele groei gezakt naar p10! Dat was enorm schrikken. Na minder leven voelen afgelopen maandag naar het ziekenhuis geweest en hartfilmpje gekregen. Dat was gelukkig allemaal goed en hoeveelheid vruchtwater ook. Volgende week krijgen we een nieuwe groeiecho in het ziekenhuis, we vinden het ontzettend spannend.
Slechte doorbloeding van de placenta is een veelvoorkomend probleem in de familie. Ik krijg daarom vanaf week 12 al medicatie. Dit lijkt dus onvoldoende te werken, maar dat gaan ze bij de volgende echo dus bekijken.
We maken ons veel zorgen. Tegelijkertijd ben ik zelf om deze reden ook prematuur en dysmatuur geboren ( nog geen 1500 gram bij 36 weken) en heb daardoor een tijdje in de couveuse gelegen. Absoluut een start die je niet wilt! Maar gelukkig is het ook allemaal goed gekomen, heb ik me altijd goed ontwikkeld op alle gebieden, een leuke studie gedaan, nu een fijne baan, relatie, etc. Geen enkele hinder dus in mijn verdere leven van ondervonden. Dus daar hou ik me aan vast, zeker gezien de medische wetenschap inmiddels weer 30 jaar verder is.
Ik hoop dat het bij jullie stabiel blijft of gaat verbeteren en dat ze jullie goed in de gaten blijven houden! Hou je ons een beetje op de hoogte?
Groetjes, Marieke
4 jaar geleden
Hoi CHNL,
Wat is je situatie herkenbaar! Wij zitten momenteel in eenzelfde ...
Jeetje ook spannend voor jullie! Ja ik geef maandag weer een update, hoor ook graag hoe het bij jou verder gaat!
Werk jij wel nog ernaast of heb je ook als advies rust gekregen? Ik probeer ook positief te denken maar overvalt me toch veel dat ik moet huilen omdat je zo graag een oorzaak wilt weten of iets er tegen wil doen 😢
4 jaar geleden
Hoi CHNL,
Hier eigenlijk precies hetzelfde. Bij 20 weken echo was er niets aan de hand, een bescheiden baby qua curve maar verder niets. Bij 24 weken extra echo waar we ook 'luchtig' naartoe gingen. De verloskundige zei toen dat het niet goed leek, de baby veel te klein was dus doorgestuurd naar gynaecoloog. Bij ons loopt ook alleen het buikje achter. Er is mij verteld dat ik sowieso met 38 weken wordt ingeleid. Ik hoop dat ik die 38 weken haal maar je houd toch in je achterhoofd dat het eerder komt. Wat mij wel heeft gerustgesteld is dat de gynaecoloog zei dat op dit moment de baby vrolijk en gezond is. Pas op het moment dat de doorbloeding slecht lijkt wordt er meteen actie ondernomen (baby wordt gehaald). Ik moet nu elke week voor PI meting en om de week voor groei echo. Ik ben nu 28+4.
4 jaar geleden
Reactie op LRK
Hoi CHNL,
Hier eigenlijk precies hetzelfde. Bij 20 weken echo was er niets ...
Dat klinkt wel vergelijkbaar! En mag jij wel nog werken ernaast? Of is er ook specifiek gezegd dat je rust moet houden? En bedoel je met gehaald een keizersnede of dat je in het ziekenhuis moet maar wel op de natuurlijke manier? Mag ik vragen over welke P waarde ze bij jullie spreken?
4 jaar geleden
Hoi bij mijn was de 20 weken echo ook goed helemaal een 10 morgen ben ik alweer 28 weken.
Bij de laatste echo zei de verloskundige dat ze iets aan de kleine kant is maar voorderest zag alles er goed uit.
Ze gaan de groei in de gaten houden.
Ze zij dat het normaal kan zijn omdat ik zelf ook wel klein en slank ben en het is me 1e kindtje is ben zelf 1,55 en super slank en momenteel 62 kg mensen kunnen niet zo gauw zien dat ik zwanger ben.
Ik ben zelf ook altijd heel druk bezig ik kan nooit stil zitten maar de vk zei dat je er zelf niks aan kan doen over de groei van de baby.
Wens jou heel veel succes en gewoon rustig aan doen stress en emotioneel is ook niet goed voor de baby.
4 jaar geleden
Haai!
Woow wat heftig allemaal en wat zal je wel veel vragen hebben en ongerust zijn!
Bij ons eerst kindje (dochter) hadden ze bij de 32 weken echo ook ontdekt dat ze een groei achterstand had van 3,5 week. Ook was het buikje te klein. In de p waarde zat ze ook heel laag ik geloof ook p2 ofzo. Dus doorgestuurd naar het ziekenhuis huis en een ctg scan gehad. Daar kregen we te horen dat ik in het ziekenhuis moest blijven en bedrust kreeg. Werd ook medisch bij een gynaecoloog. Elke dag een ctg scan gehad en een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven. eindelijk mocht ik naar huis en kwam er elke dag iemand van het ziekenhuis een ctg scan maken en we moesten elke week naar het ziekenhuis huis voor een dopler echo en om de week voor een groei echo. Zou eerst met 37 weken ingeleid worden. Omdat het gelukkig de weken daarop goed ging kon ik toch met 38 weken ingeleid worden. Uiteindelijk met 37,6 ingeleid. Ze woog 2330 en 46 cm lang. En alles was verder goed. Wij zijn zelf ook niet dik kwa postuur en ook niet heel klein. Dus het paste wel bij de baby ook kwa postuur.
Ze is inmiddels 2 jaar en 4 maanden en weegt nu 11 kilo. Nog steeds een licht gewicht maar kwa lengte groeit ze ook erg snel. Het is een heel vrolijk kind en maak me er niet druk om.
Inmiddels zwanger van de 2e. En bij deze zwangerschap wel extra groei echo’s. Maar loop wel gewoon weer bij een verloskundige praktijk!
4 jaar geleden
Reactie op chnl
Jeetje ook spannend voor jullie! Ja ik geef maandag weer een update, hoor o ...
Ik was toevallig net voor de groeiecho flink in uren geminderd ivm bekkenklachten (van 36 naar 12 uur). Dus voor mijn gevoel doe ik al enorm rustig aan.
Ja logisch dat je je zo voelt! Het is ook enorm spannend! Ik heb dat verdriet niet echt, maar mega alert wel op de bewegingen die ik wel/niet voel. Daardoor soms echt onzeker als het even rustig is.
Ik duim voor je maandag! Hopelijk ziet het er goed uit! 🤞🏻
4 jaar geleden
Reactie op chnl
Dat klinkt wel vergelijkbaar! En mag jij wel nog werken ernaast? Of is er o ...
Ja ik mag nog wel werken. Ik ben verpleegkundige in het ziekenhuis en werk wel alleen nog maar dagdiensten hierdoor. Nu heb ik volgende week m'n laatste werkweek, dan vakantie en aansluitend verlof.
De bevalling wordt opgewekt en kan wel op de natuurlijke manier bij 38 weken. De P waarde was de vorige keer 4. Al praten ze bij mij niet heel erg over die waarde maar laten ze meer de grafiekjes zien van de vorige echo's en kun je dus duidelijk zien dat de groei is gedaald. Spannend hé.. Hou me op de hoogte als je wil.
4 jaar geleden
Hee, hoe is je afspraak gisteren bij de gynaecoloog geweest?
Hoi Marieke! Nou ze heeft een uitgebreide medische echo gedaan. ze wilde zich nog niet uitlaten over buikje omdat het te kort op elkaar was met vrijdag kwa meting groei. Wel heeft ze van alles uitgesloten wat een oorzaak kon zijn. Dit is dus wel fijn en geruststellend!! we zijn er nu wel kalm onder en het is nog afwachten op me bloeduitslagen of de oorzaak een infectie betreft. Verder mag ik niet meer werken en elke week controles met doppler en echo en eventueel hartfilmpjes in de toekomst mocht dat nodig blijken. wel twijfelde ze op de echo over iets met het hartje en daarvoor waren we vandaag naar het VUmc maar gelukkig is dit ontkracht! 🤗 dus voor nu zijn we positief door het goede nieuws en met het buikje gaan we rustig de controles af.
Hoe is het met jou?
4 jaar geleden
Reactie op chnl
Hoi Marieke! Nou ze heeft een uitgebreide medische echo gedaan. ze wilde zi ...
Oh wat fijn dat ze zoveel hebben kunnen uitsluiten en jullie daarmee gerust hebben kunnen stellen! En ook dat ze het zo goed in de gaten blijven houden. Goed rust houden en proberen de zorgen wat los te laten dus. Hopen op nog veel goede controles en goede bloeduitslagen 🍀.
Wij hebben straks de nieuwe echo en controle. Erg spannend, tegelijkertijd fijn om daarna meer info te zullen hebben. Maar slapen lukt nu niet zo goed haha 😬.
Ik zal je op de hoogte houden!
4 jaar geleden
Halo iedereen! Hoe gaat het met de mamas nu? Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Sinds week 30 (ben nu 34)is het buikje van mijn zoontje begonnen met af te nemen in groei. Eergisteren had ik een groeiecho en was die zo weinig meegegroeifo dat ik ben doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar vertelde de gyncaloog dat het buikje idd iets te klein lijkt maar dat het nog meevalt. We hebben over 10 dagen weer een afspraak in het ziekenhuis en dan gaan ze weer kijken hoe het buikje ervoor staat. Ik moet er bij zeggen dat ik afgelopen weken heel ziek ben geweest door corona.. dus dat hebben ze ook aangekaart dat dat de reden kan zijn waarom de placenta niet goed meer werkt. Al met al is dit natuurlijk niet waar je op hoop tegen het einde van de zwangerschap en maak me natuurlijk nu wel veel zorgen. Hoe gaan jullie hier mee om?
4 jaar geleden
Reactie op anniebloem
Halo iedereen! Hoe gaat het met de mamas nu? Ik zit momenteel in hetzelfde ...
Hoi anniebloem! Hoe is het nu met je? Wij zijn inmiddels gewend aan de wekelijkse controles en ze zitten er bovenop. Bij ons heerst nu veel rust rondom de groei.. ja ze is klein (spreken van 2,7 kilo bij 40 weken) maar wel gezond.. alle andere controles zijn elke keer top. Dus zolang ze goed zit in me buik en we geen gekke veranderingen meer horen en ze gaat op haar “eigen” groeilijntje zijn wij hartstikke tevreden!
Hopelijk ben je weer aan de betere hand van dat klote virus! ik denk als de waardes echt heel veel zakken met het buikje dat je dan ook wekelijks op de echo komt.. en hartfilmpjes regelmatig. En denk maar zo (als dit het geval is) dan zijn ze er meteen bij bij verandering. Hopelijk heb je wat rust inmiddels gevonden en geniet je van de laatste loodjes 😘
4 jaar geleden
Reactie op chnl
Hoi anniebloem! Hoe is het nu met je? Wij zijn inmiddels gewend aan de weke ...
Oooh wat goed dat ze gewoon in haar eigen groeilijntje verder groeit. Sommige babys zijn klein en anderen groot en jullie babytje wat kleiner. Wel fijn dat ze gewoon in de gaten houden.
Met mij gaat het goed. Ik ben gisteren weer in het ziekenhuis geweest en het buikje groeit in zijn eigen groeicurve verder. Iets kleiner maar dat kon ook gewoon komen omdat wij beide ook niet zo groot zijn. Dus ik mag weer terug naar de verloskundige en dan krijg ik daar weer de controles. Dus al met al bij mij nu ook rust :) ik probeer nu te genieten van de laatste dingen kopen enz. Jij ook lekker aan de nesteldrang haha?
4 jaar geleden
Reactie op chnl
Hoe is het nu met jou?
Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij jou als ik dat zo lees. De baby blijft klein, maar stabiel op de eigen groeilijn dus daarover zijn we heel tevreden. Alle andere controles zijn helemaal goed, dus ik mocht zelfs weer terug van het ziekenhuis naar de verloskundige omdat we niet meer op de p10 zitten (alleen het beentje nog p8, maar daar hadden ze geen zorgen om). Buikje was laatste keer zelfs p20. Dus over de baby maken we ons eigenlijk geen zorgen😊.
Zelf zit ik er wel enorm doorheen en ben ik er helemaal klaar mee door de bekkenklachten en het niet slapen, maar goed, het einde komt langzaam in zicht.
Fijn om te lezen dat het bij jou ook allemaal klein, maar stabiel is!