18 Reacties

3 jaar geleden

Ik volg even mee want ons zoontje van 14 maanden drinkt eerder z’n 450ml (soja) melk per dag 🙈 heeft een fles nodig om te slapen

3 jaar geleden

De diëtist van me zoontje zegt dat officiële maar 2 flessen van 150 cc zuivel mag geven voor zijn leeftijd. Alleen ik ga ook Met 1 extra fles van 150 overheen.

3 jaar geleden

Als ik het goed onthouden heb zijn hier eigenlijk twee redenen voor, namelijk dat er veel suikers in melk zitten die ze nu niet meer nodig hebben ivm andere voeding (en het zeker via de fles heel slecht is voor de ontwikkeling van het gebit) en dat ze de voedingsstoffen nu ook echt uit andere voeding moeten halen, en je de buik dus niet met melk wilt vullen. Ik geloof er echt in dat kleine kinderen heel goed pakken wat ze nodig hebben. Wij zijn helemaal gestopt met de fles en dat was 2 dagen lastig, want ze was er natuurlijk aan gewend dat ze die wel kreeg. Dus ze at en dronk eigenlijk te weinig over de dag toen die wegviel. Na 2 dagen wist ze denk ik dat hij niet meer kwam en toen ging ze ook meteen meer eten en drinken. De fles ligt hier inmiddels in de container 😉.

3 jaar geleden

Mijn dochtertje is momenteel ziek en drinkt momenteel slecht, maar melk gaat er goed in. Ik vroeg de huisarts (2 dagen geleden) of het erg is dat ze nu wat meer melk drinkt dan normaal, de huisarts zei dat dat niet erg was, maar dat ze daar wel slijmerige poep van kan krijgen, verder zou het niet erg zijn 🤷‍♀️

3 jaar geleden

Hier drinkt ze in de ochtend bij het ontbijt 150ml drinkyoghurt en bij de lunch 150ml drinkyoghurt uit een rietjesbeker (ze moet niks weten van koude melk of warme melk uit iets anders als haar fles) en voor het slapengaan nog een fles van 200ml halfvolle melk. Verder drinkt ze nog minimaal 2 rietjesbekers limonade van ongeveer 200ml per stuk en is ze echt een enorme vreetbeer. Die zuivel doet bij ons niets met haar eetlust. Ik was gisteren bij het cb en ze was zelfs niet eens zo heel veel aangekomen en ze vonden dit helemaal prima zo. En wij vinden het allang prima zo 😊 zolang zij het er goed op doet vinden wij het best haha. Ik zelf drink ook 'veel' zuivel. Kijk vooral lekker naar je kindje en niet naar wat je 'moet' of juist niet mag 😊

3 jaar geleden

Als ik het goed onthouden heb zijn hier eigenlijk twee redenen voor, nameli ...
Goed dat dat gelukt is. Krijgt ze nu dan helemaal geen melk meer? Water en thee drinkt ze wel gewoon in een normale beker dus het zou eigenlijk ook wel moeten kunnen zonder fles, maar op een of andere manier drinkt ze haar melk dan niet en is ze erg vervelend. Om suiker maak ik me minder zorgen moet ik zeggen. Ze krijgt namelijk niet veel ongezonde zoetigheid van ons mee.

3 jaar geleden

Reactie op Femia007

Mijn dochtertje is momenteel ziek en drinkt momenteel slecht, maar melk gaa ...
Hier is het ook pas sinds ze een maandje geleden flink ziek was. Toen was het inderdaad vooral belangrijk dat ze dronk en vond niemand het meer belangrijk wat ze dan dronk. Ook voor het eerst toen siroop gehaald, maar dat vindt ze niet lekker. Maar nu wil ze niet meer zonder 😅

3 jaar geleden

Reactie op Anoniem10

Hier drinkt ze in de ochtend bij het ontbijt 150ml drinkyoghurt en bij de l ...
Ik probeer de nuchtere houding er in te houden. Als ze blij is en beter slaapt moet het goed zijn. Maar als ik dan bepaalde adviezen vaker tegenkom ga ik er toch over nadenken en twijfelen 🫣

3 jaar geleden

Reactie op 05022022

Goed dat dat gelukt is. Krijgt ze nu dan helemaal geen melk meer? Water en ...
Nee ze krijgt geen melk meer, want dat wil ze niet uit een beker 😅. Maar dat is niet erg, want ze eet heel graag yoghurt en havermout gemaakt met melk. Dus ze krijg elke dag wel zo’n 200ml zuivel binnen en dat is voldoende. Hier krijgt ze ook geen suikers. Wij zijn vrij streng denk ik qua voeding wat dat betreft 🙈. Ik vind het gewoon echt niet nodig. Maar melksuikers, juist via de fles, zijn wel heel slecht voor de tanden. Ach, iedereen heeft hierin zijn eigen overwegingen natuurlijk en dat is ook prima. Maar in mijn ervaring is stoppen dus even een paar dagen doorzetten (jup, ook 2 nachten als ze dan dus te weinig gehad heeft voor het slapen😅) en dat het daarna weer prima rechttrekt.

3 jaar geleden

Ik zou mij er niet te druk om maken, maar wat je kan doen is wat minder melk in het flesje en dan aanvullen met water

3 jaar geleden

Ons dochtertje van 16 maand drinkt nog 2 flessen… ‘s morgens 240 en ‘s avonds tussen 240-270ml. Ze eet ‘s avonds niet zo goed, we kunnen ze moeilijk met een leeg maagje naar bed sturen🥺

3 jaar geleden

Even een update. Moest gister naar het consultatiebureau en zag net dat ze op kinddossier aan hadden gegeven 300-500 ml maximaal. 👌 nog steeds denk ik dat het niet een harde grens is, maar mijn beeld is weer wat anders

3 jaar geleden

Bij ons raden ze aan 500ml per dag te geven. Heb hier zelf heel lang over gezeten. Toen zij snachts een fles vroeg + voor haar dutje overdag kwamen wij tegen de 800ml per dag. Nu dit kunnen afbouwen maar blijf zitten op 540 ml sochtens en savonds fles van 270ml. Ze is gezond en weegt niet te veel dus denk dat het enkel richlijnen zijn

3 jaar geleden

Hoi! Mogelijk dat je al antwoord hebt op je vraag.... Afgelopen heb ik dezelfde vraag gesteld bij CB. Daar gaf de jeugdverpleegkundige aan sat de hoeveelheid van 300 ml de hoeveelheid is die dreumissen in ieder geval per dag binnen moeten krijgen. Dat minimum van 300ml is voor zuivel in het algemeen (melk, yoghurt, kwark etc.), gaf de jeugdverpleegkundige aan. Ik denk dat je dus gwn kunt blijven doen wat je doet...🤷‍♀️

3 jaar geleden

Hier een slechte eter wat betreft grof voedsel. Onze kleine van 15 maanden verdraagt net aan stukjes brood of eierkoek maar dat is de max. Koek, vlees of dergelijke lukt nog niet. Dus hier gaat er ook nog genoeg of teveel zuivel in. In ochtend en avond sowieso nog een fles, soms overdag nog als hij slecht drinkt. En 1 a 2x per dag kwark of yoghurt of vla. Alles wat ik er in krijg is meegenomen...dus dan maar teveel zuivel.

3 jaar geleden

Het komt omdat er op het voedingscentrum staat dat je kindje anders te veel zout krijgt en dat houden ze aan op het kdv en cb. Tegenwoordig is de schijf van 5 nog strenger geworden..... Wij zitten er ruim overheen en zo af en toe doen we iets water bij zn koemelk.

3 jaar geleden

Cb zei omdat melk vult en ze dus met te veel melk minder eetlust hebben. Veder maakte het in ons geval niet uit als we meer zouden gaan aanbieden.

3 jaar geleden

Hier noemde CB het een dikmaker.