6 Reacties
6 maanden geleden
Hi, mijn zoontje doet het niet maar is juist de gene waarbij het steeds gebeurt. Vervelend maar het hoort er wel bij. Zo leren ze. Het is belangrijk om het elke keer weer op dezelfde manier uit te leggen aan je dochter dat het geen gewenst gedrag is. Uiteindelijk zal ze dan leren dat afpakken niet leuk is en niet hoort.
Wel kan ik me erg storen aan ouders die het steeds gewoon maar laten gebeuren bij mijn zoontje. na 2 x grijp ik dan zelf in maar dan ben ik altijd wat korter van stof. Zijn vaak ook de ouders die constant op de telefoon zitten ect. Probeer in elk geval niet die ouder te worden dan hebben de meeste ouders alle begrip als je kind zulk gedrag vertoond. Succes ermee 🍀
6 maanden geleden
Het hoort bij de leeftijd. Kinderen spelen op deze leeftijd nog niet met elkaar maar naast elkaar.
Tevens weten ze nog niet dat andere kinderen/mensen ook een eigen wereld hebben. Er is alleen hun wereld.. ik heb die auto nodig dus pak ik hem toch gewoon.
Ze herkennen nog niet de gevoelens van andere.
Wel kan je ze begeleiden leren dat je het niet zomaar afpakt maar het moet vragen of jij ermee mag spelen als hij klaar is bijvoorbeeld. Of erbij gaan zitten en proberen te leren dat ze samen gaan spelen. Samenspel ontwikkelt zich rond de 3 jaar steeds meer. Dus zelf mee spelen werkt hierbij erg goed ze zien en leren dan van de ouder
6 maanden geleden
Hier is het nog erger, als een ander kindje iets van mijn zoontje pakt, dan geeft mijn zoontje zo een dreun. Maar soms ook uit het niets. Als ik hem apart neem en uitleg dat dat niet leuk is en slaan pijn doet lijkt hij het niet te begrijpen, soms zelfs een beetje lacherig te doen. Ik maak me best wel zorgen. Ik merk dat ik daardoor liever niet meer met vriendinnen afspreek met kindjes.
6 maanden geleden
Ons zoontje pakt soms iets af van jongere kindjes en zegt dan dat iets van hem is.
We hebben wel al vanaf heel jong af aan gezegd dat dat niet mag, dat ze samen moeten spelen etc etc.
Dit heeft wel z’n vruchten afgeworpen in het delen met bijvoorbeeld z’n jongere neefjes/nichtjes. Die krijgen ook echt speelgoedjes aangereikt om mee te spelen van hem.
Ook sorry zeggen/kusjes of knuffel geven als je iets hebt gedaan wat een ander kindje niet leuk vindt hebben wij van kleins af aan geleerd.
Ons zoontje is enigs kind maar wij willen niet dat hij zich zo gedraagt in negatieve zin. Hij moet delen/samen spelen van ons. Met grotere kindjes is het soms andersom dan mag hij wel iets meer van zich afbijten.
Alles is een leer curve.