19 Reacties
4 jaar geleden
Geen idee of het bij elke baby zo is, maar als onze dochter weent door krampen dan zijn er steeds tussenpauzes omdat de kramp dan even weg is. Als ze aan een stuk door weent dan is het honger.
Clustergedrag in de avond is wel een beetje normaal. Hier gebeurt dat ook bijna dagelijks.
Over het huilen aan de borst kun je eens dit artikel lezen:
https://www.borstvoeding.com/problemen/onrust/
Ik vind het ook vaak moeilijk trouwens. Soms gaat wenen door krampen over in wenen door honger maar dan duurt het ook even tegen dat ik dat opmerk. En dat is echt vermoeiend want dan heb ik geen pauze gehad tussen twee voedingen.
4 jaar geleden
Ik vond het ook super moeilijk te herkennen maar ik heb vandaag een Lactatiekundige laten komen en dat heeft echt geholpen. Het blijkt hier vooral honger te zijn door een te korte tongriem. Het gaat nu al direct iets beter omdat ik weet wat het probleem is dus ze gewoon constant laat drinken tot ze wel tevreden lijken. Eerst ging ik bijv ook nog troosten op andere manieren omdat ik dacht aan krampjes en kregen ze dus waarschijnlijk steeds maar meer honger. En ze heeft me ook een manier laten zien om erachter te komen of een baby nog honger heeft. Beetje moeilijk uit te leggen maar je moet de baby naar beneden laten zakken op je borst en als hij dan zelf gaat zoeken naar de tepel wil hij nog. En dat doen ze dus ook als ze half in slaap zijn gevallen tijdens de voeding (en als ze gewoon door blijven slapen hebben ze waarschijnlijk genoeg zei ze). Misschien kan een Lactatiekundige ook bij jullie helpen
Dat gedrag wat jij omschrijft aan de borst klinkt trouwens meer als frustratie omdat er iets tijdens het drinken niet goed gaat ipv krampjes. Doen mijn baby’s ook vaak en dat blijkt dus te zijn omdat ze het niet goed lukt het vaccuum te houden en dus te weinig melk krijgen door die tongriem. Gaan ze boos happen en weer weg duwen en trappen met beentjes en huilen. Als je Googled onrust aan de borst zie je meer oorzaken, kan bijv ook zijn dat de melk te hard in z’n mondje schiet of juist te langzaam en hij daarom gefrustreerd raakt. Of bijv dat het hem niet meer goed lukt te drinken door oververmoeidheid
Krampjes herken ik bij mijn baby’s vaak aan dat ze dan heel veel scheetjes laten. Maar vaak hebben ze ook honger en krampjes tegelijk, en dan kan ik ze redelijk goed troosten door ze aan m’n borst te doen
4 jaar geleden
Reactie op fleetwoodmam
Geen idee of het bij elke baby zo is, maar als onze dochter weent door kram ...
Ja idd dat laatste is echt moeilijk, op een gegeven moment krijgen ze honger van alle pijn en huilen en dat moet je dan maar net weer op tijd door hebben terwijl je zelf ook al oververmoeid bent
4 jaar geleden
Onze kraamhulp heeft ons de Dunstan babytaal laten horen en deze klopt precies 😊
4 jaar geleden
Dit is echt 1 op 1 herkenbaar met ons zoontje. Wat verwarrend en wat kan dat onzeker maken he! En gooi (over)vermoeidheid van de baby ook maar in de mix van verklaringen!
Hier ook een lactatiekundige langs laten komen. Die dacht aan overproductie en stelde voor om meer een schema in de voedingen aan te brengen en echt maar om de 3 a 4 uur te gaan voeden, niet eerder. Bij huilen in de avond uitgaan van krampjes en troosten en niet eerder dan 3 uur na de vorige voeding de borst aanbieden. Dit omdat teveel melk ook weer krampjes kan veroorzaken en je dan in een cirkel zit.
Dit ging even goed tot twee a drie flinke regeldagen die alles compleet in de war gooiden.
Nu heb ik zelf een nieuwe hypothese, namelijk dat het écht clusteren is. Dit doet onze zoon in de ochtend én in de avond in de voorbereiding op een langer blok van 4,5 tot 6 uur.. Gisteren hebben we hier volledig aan toegegeven: voeden 1 borst, boeren en verschonen, voeden andere borst, boeren en rondlopen, voeden eerste borst, kijken of hij wil slapen, evt nogmaals voeden tweede borst. Iedere keer dat hij dat gefrustreerde gedrag aan de borst laat zien even pauze, waarbij we hem vaak ook rechtop hebben gehouden.
Uiteindelijk zijn we erg lang met m bezig en slaapt hij echt 3 a 4 uur achter elkaar soms niet (dus tot de andere voeding) wat me dan wel weer zorgen baart... Maar voor het eerst heeft hij niet ontroostbaar gehuild en kregen we hem steeds goed rustig. Ik vermoed dat hij zelf een mix aan honger en buikpijn (krampjes en voedselverwerken) heeft en dat deze methode helpt bij beide.
Ik denk dat het gewicht van mijn kindje ook wel een rol speelt; 5100gr bij de geboorte en nu al 6700gr bij 6 weken oud. Daardoor heeft hij ook al een groter maagje en poogt hij meer te drinken (om langere blokken te kunnen maken) dan dat zijn maag en darmontwikkeling misschien aankunnen?
Maar ik zou zeggen dat het bij jou ook echt het clusteren kan zijn en dat gewoon veel de borst aanbieden met veel tussenposen zou kunnen helpen.
Maar vertrouw ook op je eigen mama-gevoel, ook al is dat zo moeilijk soms als het allemaal zo verwarrend is. Kies een hypothese waar jij het meeste aan denkt en ga op basis daarvan handelen en kijk of het werkt! Meer kunnen we niet als mama's! En we doen zo ontzettend goed ons best. Heeel veel succes! Laat je het weten als je een goede methode uitgevonden hebt met je kindje? Ik ben benieuwd!
De hypothese clusteren heb ik trouwens op basis van onderstaande tekst van borstvoeding.com en het feit dat het niet na iedere voeding voortkomt.
"Als een kind wil clusteren, maar zijn moeder dit niet begrijpt of toestaat, kan hij hartverscheurend gaan huilen. Hij is dan, gek genoeg, soms ook aan de borst niet of nauwelijks te troosten. Sommige mensen denken dat een kind dan krampjes heeft. Kenmerkend voor het clusteren is dat een kind steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip onrustig is en veel huilt, en dus wil clusteren.
Kinderen clusteren op verschillende tijdstippen. Sommigen ‘s nachts en anderen juist ‘s ochtends vroeg. Maar veel doen dit aan de einde van de middag of ‘s avonds.
Als een kind darmkrampen heeft omdat zijn moeder te veel melk heeft of hij een allergie heeft, zal hij waarschijnlijk aan de einde van of kort na elke voeding huilen, onrustig zijn en/of zijn beentjes steeds optrekken of ermee trappelen."
4 jaar geleden
Mijn ventje heeft soms ook krampjes aan de borst. Hij kan dan soms nog rustig drinken, soms wordt hij heel onrustig en laat los en gaat heel wild de tepel zoeken. Bij mij is dat zuigbehoefte. Ik kan hem dan op m'n vinger laten sabbelen en dat geeft hem dan rust. Dan kan ik later weer verder met rustig voeden.
Sowieso vindt hij het fijn om tijdens krampjes iets te zuigen te hebben.
En daarbij leerde ik van de kraamzorg dat wanneer ze echt moe zijn, ze ook hongersignalen kunnen afgeven.
4 jaar geleden
Ik vind dit ook lastig maar heb het gevoel dat ik mijn zoon (5,5 week) beter begin te begrijpen.
Wanneer mijn zoon wild gaat draaien met hoofd en overstrekken tijdens voeding dan heeft hij vaak lucht en moet hij boeren!
Hij vind het merkbaar vervelend als ik hem dan laat stoppen met drinken maar wanneer ik even klop op zijn rug komt er vaak al vrij snel een boer.
Daarna laat ik hem verder drinken. Ik houdt ook altijd de tijd in de gaten, Max 15 min drinken want anders verander ik voor hem in een speen. Ik wil graag dat hij effectief blijft drinken anders gaat hij juist lucht happen.
Krampen heeft hij slechts 1 nacht gehad nadat ik kool en ui had gegeten. (Niet bij stil gestaan toen ik het at)
Daarna nooit weer gegeten en geen kramp meer opgemerkt.
Clusteren doet hij wel, iedere avond en het start tussen 17:00 en 18:00 met 1 voeding en daarna wil hij vaak alweer drinken tussen 19:00 en 20:00 en daarna alweer tussen 21:30 en 22:00 hierna gaat hij zijn wiegje in en slaapt dan tot 02:30/03:00 en daarna tot de ochtend.
Ik ben in een whatsapp gesprek met mezelf bij gaan houden hoe laat hij drinkt en welke borst (ik voed 1 borst p voeding) en dit heeft
mij meer inzicht gegeven.
Nu zie ik terugkomend ritme.
Ik app mezelf alleen links of rechts zodra ik start met voeden en kan hierdoor aan t einde van de dag eenvoudig aantal tellen of een ritme terugzien. Wie weet helpt dit bij jou ook, succes 🤗
4 jaar geleden
Die van ons deed dat ook heel erg. Maar die heeft verborgen reflux. Dus als ze gaan drinken omdat ze honger hebben.. Maar tegelijk komt het omhoog. Kunnen ze natuurlijk pijn en ongemak ervaren. Bij mij werkte het weleens om haar meer omhoog te voeden. Soms even tussendoor sowieso omhoog houden. En ik ben inmiddels bij een osteopaat geweest wat echt al heeft geholpen. Succes!
4 jaar geleden
Het klinkt alsof dat het bekende huiluurtje is... dan is een baby overprikkeld en dan is er geen huiltje meer te herkennen. Ik las bij een ander topic dat dit vaak verward wordt met krampjes, en ik herken dat ook bij mijn baby, die trapt ook met zn beentjes als hij overprikkeld is
4 jaar geleden
Reactie op Daniëllax
Dit is echt 1 op 1 herkenbaar met ons zoontje. Wat verwarrend en wat kan da ...
Ik heb een baby met soortgelijk gedrag en dacht in het begin dat het om clusteren ging, maar inmiddels geconcludeerd dat dat mijn verkeerde inschatting was en dat het wel degelijk om krampjes ging. Omdat ik dacht dat het clusteren was en steeds aanlegde ging ze veel te veel drinken om maar troost te zoeken totdat de maag zo voel was dat ze elke keer tijdens en direct na het voeden enorm veel teruggaf en zich verslikte tijdens het korte drinken, etc., en daar werden de krampjes dan alleen maar erger van, ook door alle lucht die erbij binnen kwam.
Inmiddels een goede speen die erin gaat in plaats van mijn borst en dan combineren met op de buik leggen en veel wiegen en dan gaat het stukken beter.