Ons zoontje wordt 30 januari 2 jaar. Hij maakt nu een aantal stappen met praten maar het heeft heel erg lang geduurd en mijn vraag is of hij het nog krijg ingehaald en of het ook wel optimaal ontwikkelt. Zelf heb ik al stappen ondernomen (is bij kno arts geweest en hier kwam niets uit). Heeft nu logopodie (maar vooruitgang gaat langzaam doordat hij eigenlijk nog jong is). Heb hem ook op de wachtlijst geplaatst bij Adelante voor spraak onderzoek (duurt 6 maanden) en we brengen binnenkort nog een bezoekje aan de kinderarts. Ondanks al deze stappen die ik zelf heb ondernomen maakt het me toch onzeker. Ergens zegt mijn gevoel dat hij de spraak nog wel gaat ontwikkelen anderzijds maak ik me lichtelijk zorgen. Consultatiebureau zie ik pas wanneer mijn volgende oproep is en omdat zijn ontwikkeling in zijn eerste levensjaar zo snel ging waren er toen geen zorgen. Aangezien ik zelf de stappen al heb ondernomen gaan zij mij niets nieuws vertellen.
Hoe praten jullie kindjes?
Mijn zoontje zegt de volgende dingen
Ps. We praten limburgs dus vandaar dat sommige woorden anders uitgesproken worden:
Daa (ja)
Nei (nee)
Die en dei (die en dat)
Aabuh (aardbei)
Eibe (eite = eten)
Bah (bal)
Poh (pop)
Kraka (cracker)
Baaah (bah)
Papaaa
Mamaa
Bumma (bumba)
Eipe (appel)
Bee (beer)
Een paar woorden zoals appel en beer lijkt hij niet consequent te zeggen maar moet ik echt uit hem trekken. Zijn woordenschat is gewoon niet zo heel groot. Ik lees al elke dag boekjes met hem en doe wat ik kan, hebben jullie nog tips of ervaringen?