17 Reacties

8 maanden geleden

Hoihoi, onze zoon van dezelfde leeftijd zegt ook niet veel.. Alleen 'mama', 'die' en 'nee'. Hij probeert soms wel een iets, konijn bijvoorbeeld, maar hij doet er niets mee. Hij 'zingt' wel en doet dierengeluiden na na. Wij gaan binnenkort ook met logopedie beginnen. Onze zoon begrijpt gelukkig ook alles, dus dat scheelt wel 😋

8 maanden geleden

Ons dochtertje zegt ook nog bijna niets wel heel veel in haar eigen taaltje bezig. Ze is ook wel van haar 7 maanden tot 17 maanden voortdurend ziek geweest en in de opvang zeggen ze dat dit daarmee te maken kan hebben. Omdat ze continu moest focussen op genezen en niet bezig was met dingen leren dan. Ik denk dat het wel zal komen..

8 maanden geleden

Reactie op Shanab1

Ons dochtertje zegt ook nog bijna niets wel heel veel in haar eigen taaltje ...
Goed dat je dat zo zegt, mijn dochter ook op en af ziek geweest koorts verkouden etc. En Indd wel brabbelen in hun eigen taaltje haha

8 maanden geleden

Reactie op Momoflina

Goed dat je dat zo zegt, mijn dochter ook op en af ziek geweest koorts verk ...
Hier in België moeten ze aan 2.5 jaar in de peuterklas starten en toen we haar al gingen inschrijven zei de juf dat ze heel veel kindjes ziet die nog niet echt praten en eens ze een maand op school zitten kunnen ze soms praten als advocaten dus ik stress echt nog niet teveel..

8 maanden geleden

Reactie op Shanab1

Hier in België moeten ze aan 2.5 jaar in de peuterklas starten en toen we h ...
Lina zit wel vanaf vorig jaar februari (13maanden) 3 dagen op de opvang dus naar peuterspeelzaal gaat ze niet, maar maak me er ook niet druk om hoor haha komt vast goed

8 maanden geleden

Mijn dochtertje van dezelfde leeftijd praat heel veel ondanks dat zij vrij veel haar speen gebruikt. Ze maakt zinnen met 4/5/6 woorden, is momenteel druk met tellen en kleuren benoemen. Wij lezen veel boekjes en benoemen veel. Wellicht nog een idee om de oren te laten checken? Soms ontstaan daardoor problemen in de taalontwikkeling.

8 maanden geleden

Als logopedist zou ik zeggen, oren laten checken en verder veel taal aanbieden. Boekjes lezen, liedjes zingen, ed. Maar niet meteen zorgen gaan maken. De ene is snel met praten, de ander ligt op andere vlakken weer veel meer vooruit.

8 maanden geleden

Mijn dochtertje is ook twee jaar en (bijna) drie maanden en maakt zinnen met gemiddeld zeven woorden, gebruikt verleden tijd (voltooid deelwoorden), vaak volgt ze de ene volzin met de andere, gebruikt woorden als ‘voornamelijk’, ‘hopelijk’ en ‘eigenlijk’. Kan goed benoemen hoe ze zich voelt (als ze iets ‘spannend’ vindt, ‘omdat…’, bijv.), er is geen dier wat ze niet kent (laatst las mijn moeder een boekje voor en hoorde ik mijn dochtertje zeggen ‘nee dat is geen zeehond dat is een walrus’ 🤣) Ik denk dat het misschien juist niet heel zinvol is om te vergelijken met andere kindjes van dezelfde leeftijd aangezien écht ieder kindje zich totaal anders ontwikkelt. Ik begrijp wel dat je een soort leidraad zoekt om in te kunnen schatten of je je zorgen zou moeten maken. Mijn dochtertje ontwikkelde zich motorisch bijvoorbeeld weer veel langzamer en zag ik kindjes die al aan het lopen waren toen zij net begon te tijgeren. Praat je veel met je kindje? Mijn dochtertje gaat niet naar de opvang en/of peuterspeelzaal (dit laatste wil ik wel rond haar derde gaan doen) en heeft dus het voordeel dat ik constant met haar praat, zing, boekjes lees en er altijd dialoog is of ik aan het vertellen ben wat we gaan doen/aan het doen zijn.

8 maanden geleden

Mijn zoontje is ook rond die leeftijd en zegt ook niet veel woordjes. Mama, papa, oma, opa, ja, nee, bal, koe, auto, apa (aap), pa (paard), oli (olifant) en titi (tv). Ik maak me ook niet zoveel zorgen, in september start hij in de peuterklas en dan zal ik wel zien 😊

8 maanden geleden

Reactie op LMGbaby

Mijn dochtertje is ook twee jaar en (bijna) drie maanden en maakt zinnen me ...
Hee , mijn dochter is eigenlijk met alles wel laat haha, kruipen 12-13 maanden en lopen 21 maanden. Nu was ik zelf ook heel laat maar Indd moet eigenlijk niet vergelijken automatisch doe je het toch denk ik. Ik benoem alles , ik zing en kijk veel leerzame filmpjes met haar waar heel veel in gepraat word. Ze lijkt alles te begrijpen gelukkig maar zoals iemand anders al benoemde laat ik binnenkort even naar haar oortjes ook kijken.

8 maanden geleden

Hoii! Mijn dochter is even oud..en praat ook echt nog steeds niet zoals andere peuters..ze brabbelt erop los..maar heeft geen interesse in leren praten..ze begrijpt alles..kan zichzelf ook goed uitdrukken.. met de woorden die ze kent..maar meer dan 2 woord zinnetjes komt er niet uit.. daarbij was ze niet laat laat met kruipen en etc .. Maar kon al wel doppen open en dicht draaien met 8mnd..ieder zijn talent..haha. Alles qua fijne motoriek is ze in een pro in..blokken bouwen..een toren maakte ze al voor het eerst met minimaal 7 of 8 blokken..en nu zijn ze hogen dan zij is..en eist ze een stoel en iemand die de blokjes aangeeft.. Check haar oren..en verder doe je alles wat je hoort te doen hoor..

8 maanden geleden

Reactie op MumOfTwo

Hoii! Mijn dochter is even oud..en praat ook echt nog steeds niet zoals and ...
Indd doet mijn dochter ook als de beste blokken bouwen dingen goed aangeven wat ze wilt etc haha. Ga Indd morgen even bellen om haar oortjes te laten checken want ze gilt de hele dag ook 😅 hele dag mamaaaaaa omaaaaa , als ik dan niet reageer is het heeey 😂😂😂😂😂 soms moet ik echt me lach inhouden haha

8 maanden geleden

Reactie op Momoflina

Indd doet mijn dochter ook als de beste blokken bouwen dingen goed aangeven ...
Hahaha! Ze klinkt als een hele leuke pittige dame! Maak je vooral geen zorgen..echt waar niet..ik werk in de kinderopvang..en ik zie kindjes die daar pas met 3 jaar echt goed praten..

8 maanden geleden

Reactie op MumOfTwo

Hahaha! Ze klinkt als een hele leuke pittige dame! Maak je vooral geen zorg ...
Oh dan gaat het vast goed komen. Ze gaat gelukkig 3 dagen naar de opvang dus ze leert en ziet veel van de andere natuurlijk

8 maanden geleden

Reactie op Momoflina

Oh dan gaat het vast goed komen. Ze gaat gelukkig 3 dagen naar de opvang du ...
Dat is ook heel belangrijk..mn dochter moet t met mij doen 7 dagen in de week..en veel tijd heb ik niet met een baby van 3mnd erbij..lang leve juf Roos..en de tuin..haha.

8 maanden geleden

Reactie op Bb2122

Mijn dochtertje van dezelfde leeftijd praat heel veel ondanks dat zij vrij ...
Maar maakt ze een gesprek met die zinnen? Of is het alleen papegaaien?