23 Reacties
5 maanden geleden
Hier een dochter van 2.5 jaar, ik maal haar wel wakker bij het middagslaapje omdat zij anders ook gerust langer dan 2 uur slaapt. Ze slaapt nu maximaal 1.5 uur. S'avonds gaat ze om 19.00 uur naar ben tot de volgende ochtend ergens tussen 6 en 7 . Ze slaapt al ruim 2 jaar de nachten door maar als zij overdag teveel slaat dan wordt zij in de ochtend heel vroeg (rond 5 uur) wakker...
Als we een dagje op stap gaan slaapt ze in de auto een half uurtje en dan gaat ze s'avonds wat vroeger erin. Ze heeft onlangs 1x het middagslaapje overgeslagen merkte daar verder niet veel van, behalve dat ze bij het avondeten al moe was.
5 maanden geleden
Hier ook een dochter van 2,5 (over een paar dagen precies 2,5 jaar) zij doet sinds een maand geen middagslaapje meer. Ik vond dit eigenlijk ook te vroeg maar ik denk dat je eerder naar je kindje moet kijken dan naar de gemiddelden/statistieken. Ik had dit indertijd ook toen ze overging van twee naar één slaapje, ze was toen 12,5 maand en overal had ik gelezen dat kindjes hier echt pas klaar voor waren tussen de 14 en 18 maanden, uiteindelijk gaf zij zelf gewoon heel duidelijk aan waar zij klaar voor was. Ik ben toen, net als nu, wel gedurende drie weken haar slaapje blijven aanbieden. Uiteraard is er een overgangsfase en is ze dus het tweede gedeelte van de dag extra moe gedurende een aantal weken, waar ze eigenlijk wel zou kunnen slapen in de middag maar het toch eigenlijk niet meer wil.
Voordat ze stopte met haar slaapje heb ik haar dutje gedurende twee maanden ingekort, uiteindelijk sliep ze nog maar een uurtje (waar ze altijd tussen de 2 en 2,5 uur sliep) maar dit maakte geen verschil; ze viel dan alsnog nooit voor 21u s avonds in slaap. Nu ze geen slaapje meer doet valt ze tussen 18:30 en 19u als een blok in slaap en slaapt ze tussen de 12 en 13 uur.
Als ze ziekjes is dan slaapt ze wel in de middag en als we in de auto in de middag naar een verjaardag gaan bijv. dan kan ze ook zo weer 1,5 a 2 uur slapen, wat dan weer fijn is als we later thuiskomen die avond.
Ik zou dus aanraden om te kijken naar wat je kindje aangeeft.
5 maanden geleden
Reactie op LMGbaby
Hier ook een dochter van 2,5 (over een paar dagen precies 2,5 jaar) zij doe ...
Bedankt voor je antwoord. Ja je hebt gelijk het is per kind verschillend. Het is bij mij de angst dat ik haar tekort doe als ze te weinig slaap zou krijgen. Ook ivm groei enz. Maar dat zit meer tussen mijn oren natuurlijk. Mijn dochter is ook geen type die zelf rust pakt als we het middagslaapje zouden overslaan. Ze gaat maar door dan….We gaan maar eens beginnen met het middagslaapje inkorten. Al is ze wel bloed sacherijnig als we haar wakker maken in de middag 😵💫😵💫😵💫
5 maanden geleden
Hier geen middag dutje meer. Ze slaapt ‘s avonds meteen. Als ze wel een dutje doet van een uurtje is ze in de avond 2 uur lang wakker..
Ik geef een rust moment na de lunch. Lekker op de bank met knuffel en uurtje tablet kijken. Daarna weer door met de dag 😊
Als ik haar in bed zou stoppen kan ze ook 2 uur slapen, maar dan is het in de avond helemaal drama 😂
Dus vandaar ervoor gekozen om helemaal niet meer in bed te leggen.
5 maanden geleden
Reactie op StepGut
Is jouw dochter dan ook sacherijnig als je haar wakker maakt? Mijn dochter ...
Mijn dochter van 2,5 is ook altijd chagrijnig als we haar na uurtje wakker maken, maar na nog even op schoot zitten gaat dat meestal snel weer over. Als we haar langer laten slapen, slaapt ze in de avond super laat dus dan maar even half uurtje boos laten zijn
5 maanden geleden
Ons zoontje is 2.5 en slaapt nog van 12.30 tot 15.00. Nou is ons zoontje ook qua energie heel druk dus denk dat die het ook echt nog nodig heeft. ‘‘s avonds ligt die er rond 19.15 in en slaapt dan tot 7.30. Denk dat het echt per kind verschillend is en vooral goed kijken naar wat die van jou nodig heeft :)
5 maanden geleden
Hier zijn we een maand na z'n tweede verjaardag gestopt met standaard naar bed brengen.
Hij was sowieso ook al 'vroeg' over naar 1 slaapje, dus was wel te verwachten dat hij 'vroeg' zou stoppen met middagslaapje (helaas😂).
Wakker maken was bij ons nooit een goede optie. Daar was hij echt niet van gediend 🤭
In het begin keken we elke dag naar hem en dan besloten we of we hem naar bed zouden brengen. Was vaker niet dan wel.
Nu (2j7m) doet hij alleen een middagslaapje als hij een slechte en/of korte nacht heeft gehad, maar dat is ook zelden.
Op de opvang slaapt hij ook niet meer (sinds ruim een maand).
5 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties, erg fijn om te lezen. Gisteren heeft ze iets langer dan uur geslapen. Toen wakker gemaakt. Maar het in slaap vallen ging niet gemakkelijk in de avond. Vandaag is ze bij KDV en ik las net dat ze niet heeft geslapen maar wel uurtje op bed heeft gelegen. Ik twijfelde nog of ik zou vragen of ze het middagslaapje wilden overslaan, maar het ‘probleem’ heeft zichzelf opgelost 😇😬Nu ben ik benieuwd of ze vanavond sneller in slaap valt. Al is dat geen graadmeter, want van een dag opvang is ze sowieso altijd doodmoe🤪Morgen is mijn man thuis, dus overleggen wat we gaan doen. Anders start ik zaterdag met het skippen van het slaapje. Aangezien ik dan 3 dagen achter elkaar vrij ben.
5 maanden geleden
Onze zoon 2 jaar 7 maand.
Slaapt overdag al denk een 6 maanden niet meer. Daarvoor al 3 a 4 maanden ene dag wel andere dag niet. Gaat tussen 20 en 20.30 naar bed. Probeerd het te rekken tot 21.00 en als we eens op pad zijn is hij degene die bij wijze van om 22.30 op de tafel staat te dansen in het restaurant of de lichten uit doet 🤦♀️. In bed gaat hij altijd nog lezen voor hij slapen gaat. Meestal Slaapt hij tussen 21.00 en 21.30. Soms gaan wij naar bed en horen we uit zijn kamer weltrusten papa mama. En slapen wij eerder als hij. Of hij nu rustig is of naar psz gaat of bij opa en oma speelt daar zit geen verschil tussen.
Moet op psz dagen er om 7.30 uit dan maken we hem wakker. Slaapt meestal zelf door tot 8.30/9.00 en als hij zin heeft in het weekend tot 10.00. Word zingend wakker elke dag. En als we hem dan zijn bed uit willen halen is het nee ik wil niet uit bed. Gaat rustig nog 30 min liggen boekje lezen en wakker worden.
Als hij naar bed wil vraagt hij er om. Dan mag hij ook maar maak ik hem na 45 min wel wakker anders is hij om 23.00 nog wakker.
Wij hebben een laatslaper. Sommigen zeggen word wel anders als hij naar school gaat. Maar een dagje weg of psz maakt niets uit. Wij denken dat dit bij hem hoort en kijken wat voor hem het beste werkt op dat moment.
5 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Onze zoon 2 jaar 7 maand.
Slaapt overdag al denk een 6 maanden niet meer. D ...
Heel toevallig las ik net een interessant artikel: Nederlandse kinderen te vroeg naar bed? 'Mag best wat later' https://rtl.nl/nieuws/artikel/5462150/nederlandse-kinderen-vroeg-naar-bed-slaapbehoefte
5 maanden geleden
Reactie op StepGut
Heel toevallig las ik net een interessant artikel: Nederlandse kinderen te ...
Die heb ik opgeslagen. Iedereen kijkt je zo raar aan als we om 20.00 nog een kleine wandeling maken ofzo.
Wij zeiden al hij is geboren in het verkeerde land. Hij is dol op pasta en laat naar bed gaan. Het is gewoon een kleine Italiaan 🤣
5 maanden geleden
Reactie op PPG
Bij ons hetzelfde! Of hij nou wel of niet een middag dutje doet, slaapt zel ...
Je bent 1 van de weinige van wie ik dat hoor. Wij krijgen meestal altijd wel kritiek of moet hij niet naar bed. Blijven jullie nog is toch zo laat voor die jongen. Hij is nu met papa en opa mee naar een bouwmarkt iets verder weg. Ze zijn straks om 22.00 thuis. Maar hij liep om 20.30 nog met de kar door de winkel heen te racen en heeft nog de grootste babbels in de auto 😂
5 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Die heb ik opgeslagen. Iedereen kijkt je zo raar aan als we om 20.00 nog e ...
Haha! Ik ben half Spaanse. Mijn dochter dus kwart. Maar zij kan dus helemaal niet meekomen met het Spaanse ritme. We waren begin juli op vakantie in Spanje en dat was weer één groot drama. En dan mijn familie die zich ermee gaat bemoeien, dat is nog vermoeiender. Zo van: ze is te oud voor het middagslaapje …dat zeiden ze trouwens vorig jaar al toen ze 1,5 was. In Spanje hanteren ze niet echt vaste slaaptijden. Ze kijken gewoon naar het kind. Toen ik klein was ging ik heel makkelijk mee in dat ritme. Mijn dochter is nu eenmaal gewend aan een bepaalde structuur. Ik kan er niks aan doen zo is dat gegroeid.
Tijdens onze vakantie hadden we een verjaardagsfeestje van mijn nichtje van 7. Mijn dochter moest op een gegeven moment naar bed. Het was al later dan gebruikelijk voor haar. Ze werd echt huilerig van de moeheid. Dus ik moest haar wel op bed leggen. Ik zag bij iemand anders dat een meisje van 1,5 in slaap was gevallen in de armen van haar vader. Mijn dochter kan dat gewoon niet. Ze slaapt niet in mijn armen of in die van mijn man of in de buggy.
😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫
5 maanden geleden
Mijn zoontje is 2,5 en slaapt in de middag niet meer. Toen ik hem wel liet slapen, ging hij in de avond heel laat naar bed, omdat hij niet moe genoeg was (22:00/22:30). Nu gaat hij om 19:30 uur naar bed en wordt ‘s ochtends om 07:30 uur wakker.
Ik zou hem na een uur wakker maken als hij in de avond niet wil slapen, want dan is hij toch niet moe genoeg. Succes!
5 maanden geleden
Onze zoon van 2,5 loopt tegen hetzelfde aan als jouw dochter. Wij bieden hem iedere dag een middagslaap aan, maar de ene keer slaapt hij wel en de andere keer niet. We maken hem na 1,5 uur sowieso wakker.
Van de week waren we op vakantie en sliep hij vaak in de auto, voor zo’n 3 kwartier. Op die dagen had hij geen moeite met ‘s avonds in slaap vallen en sliep hij ‘s nachts ongeveer 11 uur.
5 maanden geleden
Reactie op Miloutje
Je bent 1 van de weinige van wie ik dat hoor. Wij krijgen meestal altijd we ...
Haha jaa dat herken ik helemaal! Wij vallen vaak zelf in slaap als we rond 21.30 hem naar bed brengen 😂 overigens vinden wij het wel heel easy, je kan nog best veel ondernemen zo haha
4 maanden geleden
hier wel nog een middagdutje. slaap van 13.00 tot half 3/3 uur niet later dan 3 uur dan maak ik hem wakker.
Gaat dan om 19.00 na bed en slaapt dan gemiddeld tot 08.00
Soms slaat hij zelf een dutje over, of als we eens onverwacht weg zijn, dan gaat hij in de avond om 18.30 na bed zodat hij niet oververmoeid word. maar hij haalt zijn 'gemiste' slaap altijd in dan door in de ochtend langer uit te slapen.
Als hij er zelf voor kiest om niet smiddags te slapen, wat heel soms nu gebeurd dan accepteer ik dat, maar dan ook om 18.30 na bed ☺️.
4 maanden geleden
Mijn zoontje is 2,8 en doet alleen op de opvang nog maar een dutje, gewoon om de prikkels te verwerken en nooit meer dan 45min anders is t savonds gedonder. Wel is hij rond 5 uur wat moe, maar dat is juist niet erg, anders slaapt hij pas om half 11🫣.
Hij gaat nu meestal rond 7/half 8 naar bed en dat gaat nu eindelijk weer goed, maar het was wel pittig.