32 Reacties

4 jaar geleden

In een afbeelding samengevat!

4 jaar geleden

Thanks! Zou je de wiegbeweging nog wat willen toelichten? Hoe werkt het van boven naar beneden wiegen? En hoe snel doe je dat het best?

4 jaar geleden

Reactie op PPJ

Thanks! Zou je de wiegbeweging nog wat willen toelichten? Hoe werkt het van ...
De wiegbeweging is een soort boen beweging, alsof je aan het boenen bent. Dus hand op het buikje en dan naar boven en naar onder. Verticaal op en neer vegen eigenlijk (wordt het duidelijker?🤣). Omdat je ook wat druk zet, veert het lijfje lichtjes mee, waardoor het als wiegen voor hen voelt. Niet te snel, ook niet te langzaam. Gewoon normaal, maar ik zou zeggen, doe dit een beetje op gevoel! 🤍

4 jaar geleden

Ik snap dat het idee is om hem in zijn bedje te troosten, en ik vind dat prima als hij beetje aan het mopperen/jengelen is. Maar als hij echt harder huilt heb ik niet het gevoel dat dat voldoende is. Haal je hem dan uit het bedje of bijt je hier doorheen? Soms zitten hier ook nog boertjes vast , dus dat maakt het ook wat lastig om te onderscheiden of hij nog ergens last van heeft of moe, of beide. Tweede vraag; hoe consequent doe je dit? Moet je dit echt toepassen op alle slaapjes en hoe doe je het als je wel de deur uit wil om te wandelen of om op bezoek te gaan? Als je stopt omdat je voor de voeding zit, probeer je het daarna direct weer of begin je opnieuw met de wakkertijd? Moet zeggen dat ik niet erg goed ben ik schema’s en ook voed op verzoek, dus vind het lastig om consistent te zijn. Zeker omdat ik deze week weer begin met werken en ik dus ook geen aansluitende dagen met hem alleen meer heb.

4 jaar geleden

Reactie op Eyliana

Ik snap dat het idee is om hem in zijn bedje te troosten, en ik vind dat pr ...
Bij echt huilen neem ik hem inderdaad eruit. Dan is er ofwel wat aan de hand zoals een boertje of krampje, of hij is overstuur geraakt. In het geval van het 2e kan je hem eruit nemen en alsnog volgens de 5S-methode troosten. Ik adviseer je dan om even goed de methode na te zoeken op internet. In principe hou je hem dan ingebakerd op z’n zij vast kunnen nemen (in de arm of op schoot), speentje, wiegen en sssh. Swaddle, Side (zijligging), Swing (wiegen), Sssh, Sucking (speentje). In het geval van ongemak kan je hem bijvoorbeeld laten boeren en als hij dan opgelucht lijkt, het opnieuw proberen. Consequentie in de zin van dat jij (en eventuele partner) dit regelmatig toepast op het moment van onrust of huilen. Zo gaat de baby het herkennen als troostmethode. Het is geen slaapmethode, maar kan hem wel in de juiste ontspanning brengen om zich over te geven. Zelf denk ik.. alle slaapjes thuis in eigen omgeving op dezelfde manier. Op bezoek of de deur uit, is even zoals het is, toch? Qua bezoek zou je kunnen proberen om het icm de wakkertijd te kunnen plannen? Snap dat het niet altijd mogelijk is, maar doe maar een suggestie. Thuis, in eigen routine, gewoon weer proberen en erin houden! Voeden op verzoek is inderdaad wat minder ‘strak’ dan het voeden op schema wat wij hier doen. Maar ik denk dat als je eenmaal zelf wat geoefend hebt met de methode en jullie reageren er allebei goed op, dat het ook sneller als gewoonte erin slijt. Probeer het en geef het tijd! Succes! 🤍

4 jaar geleden

Superfijn dat je dit zo helder in een topic hebt neergezet! Dankjewel. Ik kende de methode al van slaaptipsvoorbabys en ik ben sinds kort ook begonnen met een (slaap)schema en het voeden op schema (ik voed zoon echter wel nog steeds afwijkend van het schema als ik merk dat hij erg veel honger heeft, maar meer dan een half uur speling is dat niet). Ik vind het erggg fijn werken en zoon vindt het volgens mij ook prettig. Zijn slaapritme is enorm positief veranderd. Moet zeggen dat vooral de wakkertijden een gouden tip waren voor mij (/ons), maar de rest van het schema inclusief het kunnen helpen van zoon om in slaap te komen hebben echt een uitkomst geboden. Over een paar weken gaat zoon één dag per week naar opa en oma, ik ben heel benieuwd of het hen ook lukt. Ik wil ze niet teveel opdringen.

4 jaar geleden

Als dit werkt voor je… super. Maar ik vind deze methodes wel veel gedoe. Dan is in slaap vallen aan de borst en bij mij op bed toch makkelijker 😅 Maar ja ik doe dan ook gewoon aan bedsharen en ga dit doen tot ze zelf aangeeft naar een eigen kamer te willen gaan. Lijkt me makkelijker voor mij en voor de baby. Gewoon genieten van de tijd dat ze nog zo klein is en bij me wil slapen want ooit gaan we erop terugkijken en het missen 😌

4 jaar geleden

Bij echt huilen neem ik hem inderdaad eruit. Dan is er ofwel wat aan de han ...
Dank :) We gaan het komende dagen weer eens proberen

4 jaar geleden

Dit ga ik proberen! Thanks!

4 jaar geleden

Wij hebben dit toegepast en het werkt zo goed 😊

4 jaar geleden

Reactie op fleetwoodmam

Als dit werkt voor je… super. Maar ik vind deze methodes wel veel gedoe. Da ...
Misschien kom je onbedoeld cynisch en over, maar wat voegt jouw reactie nou precies toe? Gaan mama’s die met hun handen in het haar zitten omdat hun baby weigert te slapen en/of veel huilt zich hier nu beter van voelen “door maar gewoon van de tijd samen te genieten”? Ik heb gekozen om de informatie uit ons ziekenhuistraject te delen omdat er letterlijk elke dag op dit forum topics worden geopend en vragen worden gesteld wat betreft het slapen, onrust of huilen. Wij hebben hier veel baat bij gehad en sharing is caring, was mijn gedachte. Sta er aub bij stil dat het niet voor elke mama (of papa) zo makkelijk is.

4 jaar geleden

Ik ben er hier achter gekomen dat het een buikslaper is, maar precies hoe jij het omschrijft ben ik wel echt gaan inzetten. Vrij consequent en het gaat niet altijd goed. Merk wel dat het een soort houvast geeft! Met name dat ritme/voorspelbaarheid en de signalen in de box goed kunnen zien. Hier 8 weken, maar houd een uur wakkertijd aan. Hier stoei ik wel eens mee want soms is hij eerder moe of later. Het blijft zoeken, maar de gedeelde tips zijn zeker moeite waard om mee te oefenen!!

4 jaar geleden

Ik doe deze methode al vanaf dat ons kleintje 6 weken oud is,,niet zozeer alles maar wel in grote lijn. Voornamelijk de wakkertijd aanhouden, letten op vermoeiheidssignalen, en een vast slaapritueel in de middag en avond werkt hier heel goed. Ze slaapt vanaf die tijd al heerlijk in haar eigen bedje (cosleeper) zowel in de nacht als overdag 😊 dus voor mama's zeker de moeite om dit uit te proberen wanneer je kindje moeite heeft met slapen.

4 jaar geleden

Ik ben er hier achter gekomen dat het een buikslaper is, maar precies hoe j ...
Klinkt goed zeg! Voor jezelf is het ook fijn om dat ritme en die voorspelbaarheid te hebben, hè? Ik merkte dat het mijzelf ook kalmer maakte, aangezien ik nu weet welke stappen ik ga doorlopen en op welke signalen ik ga letten🤍

4 jaar geleden

Misschien kom je onbedoeld cynisch en over, maar wat voegt jouw reactie nou ...
Ik zie niet echt wat er cynisch aan is. Wat mij opvalt is dat veel jonge ouders veel moeite hebben met het slapen van hun baby. Vaak is dat omdat ze proberen de baby apart te laten slapen in een eigen kamer. Omdat we in onze Westerse maatschappij werden verteld dat dit zo hoort. Terwijl samen slapen, zelfs op bed, in vele landen de norm is. En dit gaat vaak makkelijker. Dan is slaaptrainen heel vaak niet nodig. Als je dan je kindje op je kamer laat slapen tot ze zelf vragen om een eigen kamer, ga je ook nooit een ‘gevecht’ moeten aangaan en is huilen ook niet nodig. Dus terwijl velen denken hun kindje snel apart te moeten leggen, denk ik dat ze daardoor ook het fijne van samen slapen missen. Vandaar dat ik typte ervan te genieten, want nu willen de kindjes dat nog, ooit niet meer. Dat bedoelde ik ermee. Het was een reactie om een andere kijk op babyslaap te delen. Eentje die het voor de ouders soms gemakkelijker maakt.

4 jaar geleden

De wiegbeweging is een soort boen beweging, alsof je aan het boenen bent. D ...
Dank voor je reactie, ik denk dat ik het snap! We gaan het eens proberen

4 jaar geleden

Reactie op fleetwoodmam

Ik zie niet echt wat er cynisch aan is. Wat mij opvalt is dat veel jonge ou ...
Ik ben blij dat jij een manier hebt gevonden die voor jullie werkt. Maar wat jij omschrijft is voor veel mama’s en papa’s niet haalbaar of wenselijk. Dit kan honderd redenen hebben en is naar mijn mening allemaal oké. Je noemt de methode ‘gedoe’. Dat vind ik niet zo tof tegenover de ouders die hoog zitten en maar al te graag een schemaatje zien om eventueel structuur te kunnen inbouwen wat het beste voor iedereen in het gezin werkt. Daarbij heb ik dit topic geopend om de info te delen en voor belangstellenden om vragen te stellen, niet als uitnodiging voor dames die hun bedenkingen willen uiten omdat hun visie anders is. Dan had ik wel gevraagd om meningen. Ik wil het daar dan ook bij laten.

4 jaar geleden

Bedankt voor het delen!

4 jaar geleden

Reactie op fleetwoodmam

Ik zie niet echt wat er cynisch aan is. Wat mij opvalt is dat veel jonge ou ...
Heel fijn dat dit voor jou werkt. Mijn zoon sliep echter vaak ook niet op/bij mij. Sinds ik deze methode volg doet hij een paar slaapjes in zijn bedje en slaapt hij ook lekker bij mij of in de draagdoek. Voor mij was de methode nodig om een vicieuze cirkel te doorbreken.

4 jaar geleden

Het is fijn dat er methodes zijn die ouders een houvast kunnen bieden en kunnen helpen. Iedereen is anders en doet het op zijn of haar manier. Het is alleen jammer dat hier zoveel moeders zijn die denken dat ze iets fout doen omdat haar kindje niet zelfstandig in slaap kan vallen of zelfstandig slaapt. Het is juist heel normaal dat kindjes dat nog niet kunnen. Als je je kindje dit wilt leren dmv een slaapmethode/ training is dit helemaal prima maar het is ook helemaal prima om je kindje bij jou te laten slapen. Hier is geen goed of fout. Wel kan het heel frustrerend zijn wanneer je een methode toepast en je bent hier dagen/ weken mee in de weer en het helpt niet omdat je kindje er simpelweg niet aan toe is. Je doet dan niks fout maar het werkt dan gewoon niet. Doe wat bij je past, help elkaar en doe vooral aardig tegen elkaar.