41 Reacties
4 jaar geleden
Ik ben het aan het afwegen, ik vind het ontzettend lastig…
Denk dat de dingen die er fout mee gaan niet zo snel aangetoond kunnen worden. En veel ervan onder stoelen en banken word geschoven… daarom ben ik het aan het afwegen, maar dat komt door al mijn bedenkingen die ik overal van heb. Heeft door “Corona” mij hier wel aan het denken gezet
4 jaar geleden
Ik ben niet gevaccineerd en laat mij ook niet vaccineren ik sta er niet volledig achter dus mijn kindje word ook niet gevaccineerd alleen de 22 weken prik voor kinkhoest haal ik wel op deze staat geland op 29 september
4 jaar geleden
Ik vind er is te weinig informatie want tegen leukemie of de ziekte met de k duurt ook weet niet hoelang dat er een medicijn voor is of helemaal niet 🙅♀️ en dan zal met Corona binnen 1 jaar een vaccinatie zijn die helpt nou ik geloof er niet in
4 jaar geleden
Ik ben volledig gevaccineerd. Wat volgens mij het beste is om te doen , nu iedereen heeft recht op zijn eigen keuze .
4 jaar geleden
Mijn vriend en ik hebben er veel over gelezen en gekozen niet te gaan vaccineren. Ik raad je het boekje vaccinvrij aan van door frankema (alles met bronverwijzing, heel goed onderbouwd). Vooral mijn vriend heeft dit ook over de streep getrokken. En je zou lid kunnen worden van de facebookpagina vaccin vrij / vaccin free. Steeds meer moeders en vaders kiezen hier voor en het is fijn om daar mee te lezen.
Er wordt veel informatie gedeeld, staan documenten als naslagwerk en komen ook wel eens twijfelende ouders langs.
Ik voel me sterk in mijn keuze door alles goed te hebben onderzocht en heb geen angsten meer over 'wat als' omdat we het niet doen. Dat voelt heel goed en zou ik iedereen gunnen.
4 jaar geleden
Reactie op Maartjes28
Mijn vriend en ik hebben er veel over gelezen en gekozen niet te gaan vacci ...
Ben hier toch niet mee eens . Ik vind dat iedereen
Mag kiezen waar hij zich goed bij voelt maar ik vind het heel jammer dat zo groepen bestaan . Ik ben er zelf wel voor maar versta dat je het niet doet maar gaan ‘reclame’ maken zoals jij het hier doet vind ik jammer.
4 jaar geleden
Je hebt alle recht op deze vraag hoor. En ik vind het juist goed dat mensen zelf nadenken. En ook dat er verschillende websites en groepen over dit onderwerp zijn. En iedereen mag daar op gewezen worden natuurlijk! Je kiest uiteindelijk zelf.
Ik ben niet volledig vaccin vrij. Ik heb zelf de "standaard" vaccinaties gekregen zoals ze tot een paar jaar geleden nog waren. En mijn kinderen ook.
Echter trek ik wel een grens.
Geen hpv, corona, 22 weken prik.
Goed dat je over dit onderwerp nadenkt. Probeer zo veel mogelijk informatie van alle kanten te bekijken en maak een keuze die voor jou goed voelt!
Vrienden van ons hun kinderen zijn wel volledig vaccin vrij. En ik snap de beweegredenen ook heel goed.
Succes met je keuze!
4 jaar geleden
Voor iedereen zijn eigen keus. Het hangt denk ik ook af van je persoonlijke situatie. Wat betreft Corona, ik als fysiotherapeute ben elk half uur in zodanig nauw contact met mijn patiënten, dat ik het veiliger vind om me wel te laten inenten tijdens de zwangerschap, omdat COVID krijgen tijdens je zwangerschap toch echt veel ernstiger uit kan pakken dan bij niet zwangeren. Het gevaar van COVID krijgen weegt voor mij dus zwaarder dan de eventuele lange termijn bijwerkingen die vooralsnog niet zijn aangetoond.
Wat betreft andere vaccinaties is ook dat een hele persoonlijke keuze.
Echter, ik ben opgeleid als Biomedisch Wetenschapper en Fysiotherapeut, en schrik oprecht van de zogenaamde “bronnen” die als waarheid gezien worden bij vaccinvrije boeken/groepen. Als je je verdiept in dit soort vraagstukken, moet je naar mijn mening gedegen wetenschappelijk literatuuronderzoek kunnen doen, en het gros van de bevolking is nou eenmaal niet wetenschappelijk opgeleid, en weet dus ook niet hoe je bepaalde studies moet interpreteren.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal ergens van overtuigd bent, je ook alleen maar de bronnen wilt lezen die jouw mening ondersteunen. Dit gebeurt bewust en onbewust, en kan dus absoluut nooit zorgen voor een objectief en afgewogen mening.
Feit blijft, dat de wereldbevolking enorm gegroeid is de afgelopen decennia, en eigenlijk de belangrijkste reden daarvoor is dat infectieziekten dankzij de vaccinatieprogramma’s de kop in gedrukt zijn.
Het is logisch om bang te zijn voor een goedje dat in je kindje of jezelf wordt gespoten, maar het alternatief is dat je niet alleen je eigen kindje, maar ook de kinderen van anderen ermee in gevaar brengt. Een heleboel vaccins mogen pas gegeven worden als je kindje een bepaalde leeftijd heeft. Als je kindje dan op het kinderdagverblijf wordt aangestoken door een ouder kindje dat niet gevaccineerd is, en jouw kindje daardoor komt te overlijden, of ernstig gehandicapt raakt, dan ben je opeens niet zo blij meer met de keuzes van andere ouders om hun kinderen vaccinvrij te laten opvoeden. Dit klinkt heftig, maar gebeurt nog steeds, en hoe minder mensen hun kinderen laten inenten, hoe meer dit soort scenario’s weer naar boven komen. Het is niet voor niets dat vrijwel elke arts je te allen tijde zal aanraden je kindje te laten vaccineren.
Daarnaast is er al zó ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de veiligheid van de vaccins, dat de zogenaamde minimale gevaren niet opwegen tegen de voordelen.
Dus als je echt vaccinvrij wilt gaan, wees je dan bewust van de risico’s voor niet alleen je eigen kindje, maar ook die van anderen.
4 jaar geleden
Reactie op Lieneke Nachtegeller
Voor iedereen zijn eigen keus. Het hangt denk ik ook af van je persoonlijke ...
Goed geschreven Lieneke! 👍
Wij gaan voor volledig gevaccineerd. Voor de veiligheid van ons kindje, onze eigen veiligheid en de veiligheid van de mensen om ons heen.
Om de redenen die Lieneke al beschreven heeft, en omdat we beiden al teveel ellende om ons heen gezien hebben die te voorkomen was door simpelweg te vaccineren.
4 jaar geleden
Reactie op Lieneke Nachtegeller
Voor iedereen zijn eigen keus. Het hangt denk ik ook af van je persoonlijke ...
Het is inderdaad iedereen zijn eigen keuze!
Maar ik vind dat de vaccinvrije mensen heel snel in hoekje geduwd worden en gelabeld worden met “onverantwoord”.
Nu ben ik toevallig wel wetenschappelijk opgeleid en mijn schoonfamilie ook. Voor mijn studie heb ik ook tal veel onderzoeken moeten lezen over gevaccineerde kinderen en ongevaccineerde kinderen en juist door de wetenschap ben ik aan het twijfelen of het wel verstandig is. Want de meeste gevaccineerde hebben het zonder hun onderzoek gedaan, maar als we weer kijken naar de ongevaccineerde (die niet in de bible belt wonen) hebben deze mensen de keuze gemaakt op basis van hun onderzoeken.
De keuze blijft heel boek, maar de ggd op lareb.nl geeft zelf ook aan dat er zo een 3 tot 10 kinderen per jaar aan komen te overlijden nou is dat niet achterlijk veel maar het zou maar je eigen kind zijn en dan is het toevallig wel heel veel.
ADMIN
4 jaar geleden
Hoi allemaal,
Het is hier toegestaan om te praten over wel of niet vaccineren, maar het is niet toegestaan om je mening als een feit weer te geven. Als je iets beweerd, moet je dit onderbouwen met een betrouwbare bron. Zolang je praat vanuit je eigen mening is dit oke. (Anekdotes over personen X zijn dan weer niet toegestaan, omdat wij niet kunnen controleren in hoeverre dit waar is).
Als je 'zelf onderzoek' doet, houd er dan rekening mee dat je er niet voor geschoold bent om echte, wetenschappelijke onderzoeken te interpreteren. Zelf onderzoek doen kan niet, je kan je wel zelf inlezen en informeren. Wees je bewust van dit verschil.
Succes!
4 jaar geleden
Reactie op justinedev
Mag kiezen waar hij zich ...
Juist omdat ik de keuze moeilijk vind ben ik heel blij met haar reactie. GGD maakt ook “reclame” dan om je te informeren om het wel te doen. Zo kan iedereen een juiste keuze maken denk ik…
4 jaar geleden
Reactie op justinedev
Mag kiezen waar hij zich ...
Ben ik met je eens.
Daarnaast zijn Facebookgroepen nou niet echt betrouwbare bronnen. Jammer dat je dit aanraadt om door te lezen. Als je maar vaak genoeg artikelen, boeken en Facebookberichten tegen vaccinaties gaat lezen, ga je vanzelf geloven dat vaccins vergif zijn. Terwijl wij er allemaal groot mee zijn geworden…
4 jaar geleden
Reactie op dylann
Juist omdat ik de keuze moeilijk vind ben ik heel blij met haar reactie. GG ...
Verschil is wel dat de GGD informatie uit wetenschappelijke bronnen deelt. Een Facebookgroep aanraden is wel andere koek vind ik.
4 jaar geleden
Reactie op Avena
Je hebt alle recht op deze vraag hoor. En ik vind het juist goed dat mensen ...
Waarom specifiek geen hpv? Dit virus kan onwijs gevaarlijk zijn en je kan er ook nog eens niks tegen doen. Het hpv virus veroorzaakt 70% (!!!) van alle baarmoederhalskanker gevallen. Het is een soa waar je niks tegen kunt doen en geen condoom tegen beschermd. Zelfs zonder penetratie kun je hpv overgeven en hpv is in de meeste gevallen nog eens symptoomloos ook. Is echt een heel gevaarlijk virus, stil virus. Waarom specifiek die vaccinatie niet?
4 jaar geleden
Reactie op dylann
Ik heb het niet over Facebook, maar over geschreven boeken met verwijzing. ...
De GGD baseert adviezen op wetenschappelijke bewijsmiddelen. Daar kan jij van vinden dat het ‘niet is wat het zijn moet’, maar denk dat de wetenschappers die onderzoeken doen waar de GGD vervolgens adviezen op baseert het wel echt beter weten dan jij. Je hebt het over één boek, dat Vaccinvrij heet. Waarvan je dus op voorhand al kunt zeggen dat dit geen onafhankelijke bron is, maar een bron om te overtuigen niet te vaccineren. Als dit boek je aan het denken zou zetten en de keuze aan jou zou willen laten, had het niet Vaccinvrij geheten. Is dus geen betrouwbare, onafhankelijke bron om je beslissing op te baseren.