8 Reacties

3 jaar geleden

Nog vergeten te vragen: hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer op? Ik wil geen magnetron gebruiken, dus ik plaats het bakje met eten in (kokend)heet water. Dit duurt alleen best lang en wordt ook niet écht goed warm. Tips voor bijv een handige tool of apparaat? Au bain-marie inzet bijvoorbeeld?

3 jaar geleden

Wij houden niet dezelfde voedingsleer aan maar geven onze zoon wel zo veel mogelijk alleen gezond en vers voedsel. Ik maak het zelf in de nutribaby, en hierin kan ik ook de potjes ingevroren groentehappen in opwarmen. Ben erg blij met deze aankoop! Hier ontbijt hij met een fles, later in de ochtend een fruithap van gemixt vers fruit (hij heeft inmiddels alle soorten fruit wel zo’n beetje apart geproefd), tussen de middag eet hij 1 boterham met boter en bijvoorbeeld cottage cheese, 100% pindakaas/amandelpasta/tahin, geprakte avocado of 100% appelstroop. Daarna een fles en als tussendoortje krijgt hij maisfingers van Sore (deze zijn ook biologische).

3 jaar geleden

Het is heel normaal dat baby’s met de Rapley methode eerst nog niet zo veel binnen krijgen, het fijnknijpen is onderdeel van het onderzoeken en leren. Na een tijdje gaan ze het eten vanzelf naar hun mond brengen, krijgen ze door dat ze het moeten kauwen en doorslikken. Dus als je toch Rapley wil proberen: geef het tijd en niet stressen, want food under one is just for fun. Maar als je niet van het geklieder houdt is het misschien niet de beste methode

3 jaar geleden

Hier mixen we Rapley en fijne hapjes net hoe het uitkomt. Ik leg stukjes neer om zelf te leren eten. Het gaat elke dag beter. Regelmatig doe ik dit gewoon tegelijk met het voeden met de lepel, daar laat ik hem wel zelf vanaf happen (of door zijn hoofd te bewegen of de lepel aan te pakken al wordt dat een zooitje) Je kind kan nu de pincetgreep oefenen. Je kunt bijv geplette bosbesjes, kleine stukjes vis en wat je maar wilt geven ernaast. Misschien zijn er papsoorten die je wel aanstaan ipv brood? Wij geven hem bijvoorbeeld wel eens teff naast rijst en havermout. Begin met een beetje zodat de darmen aan de vezels wennen, maar ging hier meteen goed. Eten op basis van bonen kan. En zelf ben ik na een paar maanden afgestapt van het hardcore 'hij moet alles eerst los geproefd hebben'. Je kunt ook een grof stukje aanbieden zodat hij ziet en voelt wat het is, en de rest meteen gepureerd geven. En als hij het dan later een keer los op zijn bord krijgt (bijvoorbeeld tomaat) ben ik niet bang dat hij een 'verstoorde relatie met voeding' heeft opgelopen.

3 jaar geleden

Reactie op Emvi86

Hier mixen we Rapley en fijne hapjes net hoe het uitkomt. Ik leg stukjes ne ...
Fijne tips, dankjewel! Toevallig heb ik dit weekend Teff gekocht. Tapioca schijnt ook een goed alternatief zijn. Ik ga vandaag stukjes voor hem neerleggen. Benieuwd of hij er iets mee gaat doen.

3 jaar geleden

Reactie op An4

Nog vergeten te vragen: hoe warmen jullie de hapjes uit de vriezer op? Ik w ...
Ik heb een flessenwarmer van Philips Avent waar ook de bekertjes met hapjes uit de vriezer inpassen. Hiermee gaat bij ons opwarmen prima.

3 jaar geleden

Reactie op mamavanN&I

Ik heb een flessenwarmer van Philips Avent waar ook de bekertjes met hapjes ...
Yes dit doen wij ook!

3 jaar geleden

Hoi, sinds mijn zoontje 6 maanden is zijn we gestart met rapley. Ik heb eigenlijk niet veel structuur. Hij krijgt sowieso borstvoeding op vraag, dit is ongeveer om de drie uur. Daarnaast als ik eet, geef ik hem ook iets. Hij is nu 9 maanden en het gaat al veel beter. Hij krijgt altijd fruit en groenten. 's ochtends bijvoorbeeld advocado. Op dit moment is hij pruim aan het eten. Meestal krijgt hij 's avonds groenten zoals courgette, broccoli. Zalm heeft hij ook al gehad. Qua fruit: mango, appelsien, kiwi, banaan. Wat ik op dat moment heb liggen. Ik warm eigenlijk nooit iets op maar kijk wat ik eet of wat ik kan geven. Ik heb altijd wel fruit en groenten in de koelkast liggen. Ik heb ook al pannenkoekjes gemaakt met moedermelk. Wanneer ik broccoli puree eet, neem ik een beetje apart voor hem en doe er moedermelk door. Ik wil nu wel wat meer beginnen met receptjes voor hem te maken. Ik heb ook la eens koekjes met havermoet en gekookte appel gemaakt. Moedermelk is hoofdvoeding tot 1 jaar. Vaste voeding is ontdekken. Dus hij speelt er soms mee, plat knijpen, naar zijn mond brengen. Je moet je borstvoeding niet afbouwen. Dat gaat heel natuurlijk naarmate hij meer vaste voeding zal eten. Hopelijk is mijn bericht een beetje duidelijk 🙈