20 Reacties

4 jaar geleden

Persoonlijk denk ik niet dat het de oplossing is die je zoekt; wanneer ik een geboortekaartje krijg ga ik er ook van uit dat ik op kraamvisite word verwacht. Misschien juist bij de mensen die je niet op visite wilt krijgen een kaartje doen met; Ons wondertje bekijken vinden we fijn, maar mag dat op een later moment dan de kraamweek zijn? Zoiets?

4 jaar geleden

Wij gaan geboortekaartjes sturen naar de mensen die we wel op visite willen hebben. En dan dus huisarts enz die komen toch niet langs. Maar de mensen die we niet op bezoek willen hebben sturen we niet. Iedereen die we niet op bezoek willen hebben staat wel op fb. Dus we laten 1 kaartje drukken zonder adres en telefoonnummer en die plaatsen we op fb of sturen we via WhatsApp. Iedereen op de hoogte. Niemand ongewenst die langs komt. Niemand die zich ongewenst alsnog uit kan nodigen want ze hebben een kaartje gehad.... Plus dat het een hoop kaartjes scheelt welke toch best prijzig zijn en 9 van de 10x binnen een week in de prullenbak belanden. Het scheelt ons in dat opzicht gewoon bijna 80 euro aan kaartjes en postzegels.

4 jaar geleden

Ik ben daar heel makkelijk in, wie ik niet op bezoek wil, krijgt geen kaartje 😅 maar je zou idd apart briefje/kaartje er bij kunnen doen voor diegene die je op bezoek wil. Dat is echt ieder voor zich.

4 jaar geleden

Reactie op Blacks

Persoonlijk denk ik niet dat het de oplossing is die je zoekt; wanneer ik e ...
Juist, de meeste mensen zien een geboortekaartje toch als uitnodiging. Vandaar dus onze keuze alleen diegene die we als bezoek willen een kaartje te sturen. De rest, tussen haakjes de minder belangrijke mensen, die verder van ons af staan, leest wel via fb oid of hoort het via via dat we een kleine hebben.

4 jaar geleden

Mnnndy wij doen ongeveer hetzelfde! Idd kaarten naar een wat bredere groep, wij zetten alleen ons woonadres erop (geen mail of telefoon), omdat de mensen die wij goed kennen ons nummer wel hebben. Daarnaast doen we idd een soort inleg kaartje bij degenen van wie we het leuk vinden als ze op kraamvisite komen, uiteraard met verzoek dit tevoren af te spreken .

4 jaar geleden

Wij hebben adressen en telefoonnummers er wel op staan. Wel met het verzoek: wil je teentjes komen tellen? Graag eerst even appen of bellen 🤗 ( iets in die richting)

4 jaar geleden

Als mensen je persoonlijke gegevens niet hebben, waarom zou je ze dan überhaupt een geboorte kaartje sturen? Een geboorte kaartje zien mensen als een uitnodiging. Als je ze niet wilt zien dan ook geen kaartje sturen. Scheelt je een hoop gedoe.

4 jaar geleden

Woonadres zijn wij ook persoonlijk op te bereiken, met de post . Snail mail, I love it 🤣

4 jaar geleden

Wij gaan geboortekaartjes sturen naar de mensen die we wel op visite willen ...
Bij ons kwam de huisarts gewoon in de kraamweek op bezoek, die hadden we geen kaartje gestuurd! Maar is blijkbaar normaal in onze regio

4 jaar geleden

Wij gaan geboortekaartjes naar iedereen sturen zonder onze address (rond 100 kaartjes). Wij zijn redelijk privé mensen, dus alleen onze vrienden en familie op bezoek gaan komen, ze weten ons address al en wij gaan voor te voor met ze afsprak maken.

4 jaar geleden

Misschien ben ik de uitzondering maar ik zie een geboorte kaartje niet als een uitnodiging 🤔 daarnaast neem ik aan dat iedereen die je een kaartje stuurt op zn minst wel dusdanig kent dat ze makkelijk contact met jullie kunnen opnemen? Je zou corona als excuses kunnen gebruiken of iets op het kaartje zetten als: Teentjes tellen? Graag even bellen! Beschuitjes smeren moet ik nog leren, dus wil je voor een bezoekje eventjes telefoneren. Zin om een beschuitje te komen eten? Laat het vooraf eventjes weten. Of gewoon, voor bezoek graag even bellen of appen.

4 jaar geleden

Reactie op Anoniempje135

Misschien ben ik de uitzondering maar ik zie een geboorte kaartje niet als ...
Eens - ik zie een geboortekaartje ook niet als een uitnodiging. Bovendien denk ik dat je bezoekjes juist in de hand werkt door er iets over op de kaart te zetten. Dat voelt voor mij persoonlijk juist als een uitnodiging. Wij zetten wel adres en telefoonnummer erop, maar als er dan mensen contact opnemen die op bezoek willen komen, dan kunnen wij vriendelijk aangeven dat we dit liever niet hebben in de eerste/komende x aantal weken.

4 jaar geleden

Ik zie een geboortekaartje ook niet als een uitnodiging. Wel gewoon om te laten weten dat je kindje geboren is. Bij ons zal er wel op t geboortekaartje staan dat ze eerst even moeten verwittigen voor ze langskomen

4 jaar geleden

Als je iemand niet op bezoek wil hebben... Dan neem ik aan dat er ook niet echt een band is... Dan stuur je toch geen kaartje? Want als je het andersom bekijkt. Ik zou het heel gek vinden een geboorte kaartje te krijgen maar niet welkom te zijn. Stuur dan niks 🤷🏼‍♀️

4 jaar geleden

Ik kijk er ook van op dat zo veel mensen een geboortekaartje automatisch als uitnodiging zijn. Wij hebben ook een hele grote familie en zijn echt niet bij elk geboortekaartje op bezoek geweest. Ik zie ze eerder als een handige herinnering hoe je de naam moet spellen en wat de verjaardag is, want met 20+ neven/nichten waarvan je bij 90% de 2-3 kids per stuk minder dan eens per jaar ziet onthoud je dat anders echt allemaal niet. Daarnaast is het voor familie ook handig om ze op de hoogte te brengen van een geboorte zonder iedereen individueel af te bellen. Niks zeggen is ook niet fijn en sociale media doen wij niet aan (en zijn wij niet de enige in). Na dit topic gelezen te hebben denk ik er wel over iets in het kaartje op te nemen over dat we niet te veel bezoek willen. Ik ga er toch echt wel van uit dat iedereen zo beleefd is om toch van tevoren te bellen, dat hebben wij zelf ook altijd gedaan als we wel gingen.

4 jaar geleden

Ik ben blij om te lezen dat een aantal van jullie nu aangeven dat een geboortekaartje niet meteen een uitnodig is. Ik heb hier eigenlijk weinig verstand van, want eerste kindje. Maar ik heb ook een grote familie en het leek mij leuk om middels een kaartje te laten weten dat de kleine is geboren. Maar idd, ik hoef ook echt niet iedereen op bezoek 😅. Ben wel ineens gaan twijfelen door al deze berichtjes.

4 jaar geleden

Ik zie een geboortekaartje ook zeker niet als een uitnodiging. En daarnaast ga je toch ook niet zomaar langs… ik ga er vanuit dat iedereen even contact opneemt voor ze langs komen. Onze tweede op komst, bij de eerste heeft iedereen eerst netjes geappt/gevraagd wanneer het uitkwam om langs te komen.

4 jaar geleden

Vanmiddag met mijn ouders gesproken over kraamvisite aan een neef, en toen kwam precies dit onderwerp ter sprake. Zij zeiden namelijk "tsja, we moeten daar wel heen, want we hebben een kaartje gehad". Ik zei toen wat ik hierboven schreef, dat ik dat dus echt niet als zo'n dwingende uitnodiging zie. Daar gingen we toen over in gesprek en eigenlijk kwam daaruit dat het mogelijk ook iets van een generatiekloof is. Bij mijn ouders ging en gaat het zeker zo, en bij hun kennissen wel. In mijn eigen generatie (2e helft 20-ers) is het een beetje 50/50. Sommigen nemen dit gebruik wel van hun ouders over en anderen zijn daar losser in. Maar de conclusie was wel: je loopt toch zeker wel het risico dat een groot deel van de ontvangers een geboortekaartje toch wel als uitnodiging interpreteert, misschien zelfs wel als een aanmaning om langs te komen, tenzij het om een zakenrelatie gaat (in welk geval het meestal wel bij een beleefdheidskaartje blijft). Dus nu zit ik er ook mee, haha! Ik heb een aantal mensen die ik liever niet wil negeren (helemaal niets laten horen) maar aan de andere kant wil ik ze ook niet nog eens over de vloer naast al die mensen die al langskomen. Zit eraan te denken voor vrienden in ieder geval in een app te gooien dat ze langs mogen komen als ze willen maar dat het zeker geen verplichting is. Voor buren twijfel ik nog.. beetje fragiele relatie en ik moet nog van alles met ze verder doen in de toekomst.. voelt zo bot om niks te sturen maar ik hoef echt geen kraamvisite van ze, privé hebben we niks om over te praten. Partner heeft een kennis die hem vaak aanspreekt op straat maar die we niet persoonlijk kennen. Die heeft hem expliciet om een kaartje gevraagd nadat ze een aantal keer babbels hadden gehad. Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu dat ik begrijp dat mensen van die leeftijd een geboortekaartje als uitnodiging zien ben ik er eigenlijk niet zo blij mee. Ik weet helemaal niet wat voor iemand dat is, die kent mijn man alleen als professional (echter geen collega) en die woont ook nog eens in de buurt.

4 jaar geleden

Reactie op HetRodeSchaap

Vanmiddag met mijn ouders gesproken over kraamvisite aan een neef, en toen ...
Wat je ook kan doen is dat als mensen bellen of appen om af te spreken dat je het dan wat kan afhouden.. aangeven dat je al best vol zit of dat je toch even rustig aan wil doen aangezien je kleintje slecht slaapt oid. Mensen laten het dan vaak wel bij jullie liggen wanneer het wel weer kan

4 jaar geleden

Wij gaan geboortekaartjes sturen naar de mensen die we wel op visite willen ...
De huisarts komt hier wel op kraambezoek!