23 Reacties
4 jaar geleden
Ik woon in Australie en daar doen ze de prik al 30 jaar ipv druppels, omdat de baby dat beter opneemt en geloof dat het dan voor de eerste paar weken voldoende is. Dat is het enige wat ik er over weet😊. En dat ze het als veilig ervaren omdat ze het al 30 jaar doen.
4 jaar geleden
Ik las het ook net 😥 ik was al van plan om het te weigeren, in colostrum zit al extra vitamine K en heb zelf vitamine K op natuurlijke basis aangeschaft om zelf bij te druppelen. Voel me echt niet fijn bij een injectie
4 jaar geleden
Bij ons ziekenhuis geven ze de prik niet vanaf januari. Weet niet wanneer ze daar wel mee gaan beginnen. Dacht dat het sowieso pas vanaf juli werd gegeven eigenlijk...
Ik wilde het persoonlijk sowieso weigeren, ze worden al genoeg geprikt als ze klein zijn. En ze krijgen genoeg druppels voor de eerste acht dagen in het ziekenhuis.
4 jaar geleden
Ik heb in mijn bevalplan opgenomen dat mijn baby deze injectie niet mag krijgen. Ik heb dit ook besproken met de gynaecoloog. Zij gaf aan dat deze injecties in “mijn” ziekenhuis niet gegeven worden en dat zij niet verwacht dat het op korte termijn wel gaat gebeuren. Ik heb het er ook met mijn verloskundige over gehad. Zij heeft, net als ik, ethische bezwaren tegen het onnodige injecteren van pasgeboren baby’s terwijl er een prima alternatief is (oraal toedienen).
4 jaar geleden
Die injectie is in veel andere landen al jaren standaard. Er zijn wetenschappelijke bronnen die suggereren dat een hogere dosis vitamine K met grotere tussenpozen vreemd genoeg beter werkt dan dagelijks kleine hoeveelheden toedienen.
Mogelijk omdat het er anders te vaak met spugen weer uitkomt? Maar dat is giswerk.
Hier https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8564900/ bijvoorbeeld een review van een aantal verschillende studies waarin geconcludeerd wordt dat de injectie beter of net zo goed werkt als dagelijks toegediende druppels.
Hier is bovendien een onderzoek o.a. in Nederland uitgevoerd, die uitwijst dat kinderen met onderliggend leiden juist minder kans hebben op bloedingen met de injectie of een hoge wekelijkse dosis dan wanneer zij alleen een dagelijkse druppel krijgen toegediend: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18381514/
4 jaar geleden
Reactie op niessje
Ik ga deze ook weigeren, dit is namelijk schadelijk
Waarom is dit schadelijk?
4 jaar geleden
Reactie op niessje
Ik ga deze ook weigeren, dit is namelijk schadelijk
Wat een onzin
4 jaar geleden
Reactie op niessje
Ik geef je een klein stukje de rest mag je je zelf in verdiepen

Voor mensen angstig worden. Er nog verschillende andere onderzoeken gedaan naar het verband tussen vitamine K injecties en kanker/leukemie, maar is bij die andere onderzoeken geen significant bewijs gevonden dat er een verband zou bestaan. Zoals je in de wetenschap leert: één onderzoek is geen bewijs. Je hebt meerdere onderzoeken nodig die de hypothese bevestigen en dat is hierbij niet het geval.
4 jaar geleden
Ik heb het aan mij vk gevraagd.
Ze zei dat dit helemaal nog niet vanaf januari zomaar kan want er zijn nog helemaal geen protocollen voor.
Ook is er veel weerstand tegen
Het is toch weer een injectie, met hulp stoffen voor een altijd al minuscuul risico. Druppels heb je ook op natuurlijke basis. Dus geen reden eigenlijk voor een injectie.
Uiteraard ieder z'n keus. Maar wss sowieso niet vanaf januari
4 jaar geleden
Mijn verloskundige gaat niet injecteren. Dus ik hoef me der niet druk over te maken. Hier worden direct bij de geboorte dus gewoon druppels gegeven deze heb ik zelfs al in huis.
Daarnaast moet je nog steeds druppelen had de verloskundige het over..
Ik voel me er niet prettig bij als me baby geboren is direct met een uur een injectie 😱