26 Reacties

4 jaar geleden

Ik lees even mee met alle tips

4 jaar geleden

Ik ben toevallig vandaag begonnen. Heb gekolfd na de ochtendvoeding. En dan ook niet heel erg lang ofzo. Gewoon maar een beetje. Ik had bijna 50 ml (beide borsten samen). Dat is niet een hele voeding, maar dat hoeft ook nog niet. Als ik dit 3 keer per dag zou doen, dan heb ik een flinke voeding bij elkaar. Voorlopig hoeft dat nog niet, dus ik vul nu, beetje bij beetje, een ijsklontjes vorm.

4 jaar geleden

Ik hoorde dat je het beste sochtends een half uur na de voeding kan kolven, maar ik lees mee voor tips want vraag me dit zelf ook af!

4 jaar geleden

Ik geef steeds 1 borst per voeding en 5 voedingen op een dag. Mijn lactatiekundige adviseerde om steeds iedere ochtend 50 cc af te kolven (kan met siloconen handkolf maar mag ook elektrisch), met de borst die ik dan niet gebruik voor de voeding. Mijn dochter slaapt de hele nacht door en dan heeft die borst ook al even niet gevoed en is dus ook wat voller. Zij zegt dat ik 50 cc per dag extra kan kolven, zonder dat mn productie hiervan beïnvloed raakt (dus overproductie). En sindsdien doe ik dus elke ochtend met de siliconen handkolf 50 cc erbij kolven en dat gaat helemaal prima en zo bouw ik een voorraadje op!

4 jaar geleden

Ik kolf een uur na de ochtendvoeding. Mochten je borsten na de (eerste) ochtendvoeding nog vol voelen, dan zou je ook direct daarna kunnen kolven.

4 jaar geleden

Ik heb denk ik wat een overproductie ☺️. Kolf na de ochtend voeding. Afhankelijk van het slaapje van de mini (als hij snel in slaap valt dan kolf ik snel na de ochtend voeding, valt hij langzaam in slaap dan ben ik daar eerst nog even zoet mee). Maar vanochtend 170cc gekolfd vrijwel direct na de voeding. Maar - varieert enorm, is ook wel eens 60cc eg. Ikzelf ben vrijwel direct gestart met kolven om mijn borsten 1x helemaal leeg te maken. Dus nog niet voor het aanleggen van een voorraadje, maar dat is nu mooi meegenomen:)

4 jaar geleden

Reactie op Lottie123

Ik geef steeds 1 borst per voeding en 5 voedingen op een dag. Mijn lactatie ...
Ik geef 2 borsten per voeding.. hoe zit dat dan?

4 jaar geleden

Ik kolf dus weer in de avond, vlak voor het slapen gaan even alles leeg kolven als hij eindelijk ligt te slapen. Ik kolf dan per borst ong. 40/50 ml af in ongeveer 10 minuten, puur om mijn borsten volledig leeg te krijgen. Nu heb ik al een aardige voorraad in de vriezer, maar meneer accepteert geen fles met afgekolfde melk

4 jaar geleden

Ik kolf dus weer in de avond, vlak voor het slapen gaan even alles leeg kol ...
Mijn kraamhulp zei dat ingevroren en ontdooide melk een andere smaak heeft, en dat sommige babies dat niet willen. Dan kon je het opwarmen tot in ieder geval 60 graden en dan was de smaak weer ok.

4 jaar geleden

Altijd kolven bij een voeding, dus vlak ervoor, tijdens aan 1 borst of erna. Omdat ik overproductie had raadde de lactatiekundige mij aan om 1x per dag mijn hele borsten soepel te kolven, dit deed ik na een voeding en met een dubbelzijdige kolf. Nu is dat niet meer nodig gelukkig want vraag-aanbod is beter afgestemd, maar kolf ik soms met de handkolf wat af tijdens een voeding. Ik had vannacht bijvoorbeeld erge stuwing en heb toen kindje aan een borst gelegd en de andere gekolfd en dan nog wat nakolven aan die waar de baby aan lag. Om overproductie te voorkomen kun je ook bij elke voeding maar 1 borst aanbieden, dat doe ik ook al sinds het begin.

4 jaar geleden

Ik lees ook even mee, want ik zit met hetzelfde! Een voorraad aanleggen lijkt mij erg prettig, maar ik merk dat ik niet veel extra's te bieden heb aan de kleine en ik ben erg bang voor overproductie. Ik weet gewoon niet op welk moment ik het beste kan kolven en hoe lang dan..

4 jaar geleden

Reactie op SurfWies

Mijn kraamhulp zei dat ingevroren en ontdooide melk een andere smaak heeft, ...
Tot 60graden? Get mag toch niet heter dan 37? Anders gaat al het goede erin stuk?

4 jaar geleden

Tot 60graden? Get mag toch niet heter dan 37? Anders gaat al het goede erin ...
Het mag niet koken. Zij zei 60 graden. En dan gaat zeker niet al het goede erin stuk. Suikers en vetten blijven in ieder geval ok, en het meest van de enzymen ook. Maar verder weet ik er het fijne niet van. Dit gaat puur om de smaak. Voedingswaarde blijft hetzelfde. En je kan het dan wellicht gewoon weer gebruiken en hoeft niet te worden weggegooid.

4 jaar geleden

Reactie op SurfWies

Het mag niet koken. Zij zei 60 graden. En dan gaat zeker niet al het goede ...
Het gaat hier dus niet om de drink temperatuur!

4 jaar geleden

Reactie op SurfWies

Het gaat hier dus niet om de drink temperatuur!
Nee..dat begrijp ik..maar het verwarmen hiervan op een temperatuur hoger dan 50..gaan alle beschermende stoffen in je moedermelk verloren..of ik begrijp het zelf niet .. haha.

4 jaar geleden

Ik vond onderstaande artikel heel behulpzaam: https://www.medela.nl/borstvoeding/blog/lactatiekundige-nienke/voorraad-moedermelk#:~:text=Wanneer%20je%20baby%20een%20afgekolfde,voorraad%20melk%20automatisch%20weer%20aan. Zelf kolf ik na de ochtend voeding rond 07:00 - 08:00 en niet elke dag om overproductie te voorkomen. Heb twee porties van 90ml in de vriezer als emergency voorraad (4 maanden houdbaar) en bouw zelf een voorraadje in de vriesvak koelkast (tot 2 weken houdbaar), altijd 1,5 portie klaar staan en als ik weet dat ik uit ga een(aantal nodige) portie(s) extra. meer is niet nodig aangezien ik kolf rond de tijd wanneer baby flesje zou gaan drinken, om vraag aanbod in balans te houden.

4 jaar geleden

Nee..dat begrijp ik..maar het verwarmen hiervan op een temperatuur hoger da ...
Ah thanks. Nou ja, qua voeding wellicht nog geschikt. Maar dan dus niet voor het immuunsysteem. De kraamzorg zuster zei 60. Maar ik denk dat ik dat echter zou proberen wanneer ik anders de melk zou moeten weggooien (omdat ie het niet zou drinken vanwege de smaak).

4 jaar geleden

Ik kolf 1x per dag circa 10min. Daarmee krijg ik ongeveer 160-180ml van 2 borsten. Voor de rest doe ik alle voedingen live. Het moment waarop ik kolf hangt af van hoe vol mijn borsten zijn en hoeveel trek/slaap mijn baby heeft. Ik doe het dus helemaal op gevoel en heb geen vaste tijdstippen, vooral omdat mijn baby ook nog geen vast ritme heeft.

4 jaar geleden

Reactie op SurfWies

Mijn kraamhulp zei dat ingevroren en ontdooide melk een andere smaak heeft, ...
Hij drinkt ook geen vers afgekolfde melk uit een fles, hij accepteert ook geen speentjes dus denk echt dat het aan de fles en speen ligt…

4 jaar geleden

Lactatiekundige heeft mij geadviseerd om sowieso 's ochtends na de ochtendvoeding gelijk te kolven. Dan eventueel nog 1 a 2 x na latere voedingen om 1 hele voeding bij elkaar te kolven. Het is goed om vanaf 6 wkn ongeveer af en toe een flesje te geven om te voorkomen dat ze later weigeren. Ik ben hier vanaf 4 wkn mee begonnen maar vind t nog wel erg zoeken. Ze zou rond de 100 ml moeten maar is totaal niet voldaan na de voeding via de fles. Vandaag 120 gedaan maar ook nu wilde ze nog aan de borst. We hebben al n andere fles gekocht die langzamer zou gaan en meer op de borst lijkt, maar ik vind t nog steeds erg snel gaan. Ik bewaar de gekolfde melk soms tot het 1 flesje is om te geven en andere keren vries ik het in zakjes in. Hoeveelheden die ik invries verschillen van 30 tot 100 ml. Zo kun je altijd de gewenste hoeveelheid pakken. Ijsblokjesvorm is ook handig om hiervoor te gebruiken.