13 Reacties

4 jaar geleden

Dit is van ons. Hoeslaken, Lakentje, Donsdekentje en Fleecedeken. Goedgekeurd van De Vroedvrouw.

4 jaar geleden

Heb gelezen bij Consumentenbond dat een deken vooral bij een newborn echt een no-go is. Dit brengt de veiligheid in gevaar en heeft veel te maken met wiegendood. Wij hebben daarom een hele dikke slaapzak gekocht van 3TOG en als straks de kraamzorg zegt dat er toch een laken of deken overheen moet is deze zo aangeschaft. Maar ik snapte er in ieder geval niks meer van wat je nou het beste wel of niet kan doen omdat sommige websites het wel weer verkopen 😬

4 jaar geleden

Reactie op tesssa

Heb gelezen bij Consumentenbond dat een deken vooral bij een newborn echt e ...
Hier net zo. Wij gaan ook enkel voor de slaapzak. Ik las namelijk ook dat kinderen onder de 2 jaar beter niet onder een dekbed kunnen slapen, dit ivm verstikkingsgevaar. Dus dan maar in de slaapzak.

4 jaar geleden

Het ligt er ook aan hoe koud het in je huis is. Bij ons wordt het niet kouder dan 18 graden op de slaapkamer. Dan is een dikke deken ook niet nodig.

4 jaar geleden

Ik nooit een deken gekocht voor mijn zoontje voor het ledikant. Deze zijn best duur en hij slaapt in een slaapzak. De eerste tijd heeft hij in een mozesmandje geslapen en daar had ik twee dunne dekentjes met een katoenen lakentje. Dan kan je makkelijk voelen in het nekje van de baby of het te warm is of niet. Dan kan je makkelijk een dekentje terugslaan in het geval het te warm is of 2 (evt met kruik) als je het gevoel hebt dat het te koud is. Dekbedje en fleecedeken wordt in NL afgeraden begreep ik. Te warm is voor een baby gevaarlijk! Als je nieuw koopt wordt meestal de TOG waarde er bij vermeld. Dit geeft een beetje houvast.. ik heb een overzicht toegevoegd. Hopelijk heb je er wat aan.

4 jaar geleden

Reactie op Romin

Hier net zo. Wij gaan ook enkel voor de slaapzak. Ik las namelijk ook dat k ...
Ik hoorde toevallig van de week dat de slaapzak pas aangeraden wordt na 2 maanden omdat ze er anders in kunnen met hun hoofdje

4 jaar geleden

Reactie op tesssa

Volgens mij bedoelen ze daarmee een dekbed. Een dekbed mag idd absoluut niet. Een dekentje volgens mij wel hoor!

4 jaar geleden

Volgens mij bedoelen ze daarmee een dekbed. Een dekbed mag idd absoluut nie ...
Precies dit!

4 jaar geleden

Ik zit ook een beetje raar te kijken. Ze bedoelen een dekbed inderdaad. Een pasgeboren babytje heeft in de winter wel echt een dekentje nodig. En die maak je op met een lakentje.

4 jaar geleden

Reactie op Melissav

Ik hoorde toevallig van de week dat de slaapzak pas aangeraden wordt na 2 m ...
Dit is ook wat ik weet. Eerste weken in wiegje onder dekentje en dan idd pas later in slaapzak. Dan is dekentje niet nodig.

4 jaar geleden

De eerste maand/2 maand gebruik ik een lakentje en teddy wiegdeken en dan gaan we over maar een slaapzak. Ik had bij de vorige twee ook allemaal ledikantdeken, maar die waren veel te groot. Laat je geen onzin aanpraten dat dekentjes gevaarlijk zijn, een deken voor een newborn is juist de standaard! Je maakt het bedje strak op en baby’s van een maand rollen nog niet. Dekbedjes worden in Nederland praktisch alleen gebruikt voor dreumesen en peuters en niet voor kleine baby’s en bij slaapzakken zijn de gaten (hoofd, armen) nog te groot voor pasgeboren baby’s en kunnen ze daarom gevaarlijk zijn. Ik heb overigens naast een teddydeken ook nog een dunnere deken liggen, mocht het te warm worden. Dat verwacht ik in januari niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mijn jongste is geboren in februari 2018 met een gevoelstemperatuur buiten van -20 en twee weken later was het +20. Toen wel even dekentjes veranderd.

4 jaar geleden

Voor onze zoontje hebben we een puckababy slaapzak, deken en pyjama gekocht. En voor onze tweeling willen we ook voor puckababy gaan.

4 jaar geleden

Reactie op tesssa

Ja echt om gek van te worden. Een deken is zeker wel toegestaan. Ze komen elke keer met iets nieuws. Een dekbed is een No-go en gevaarlijk. Wij hebben voor de kindjes in de opvang enkel slaapzak en rompertje aan. En bij koud weer pyjama eronder. Sommige doen we zelfs dekentje erbij, maar geen willen dekens of dekbed.