15 Reacties
3 jaar geleden
Hoi hoi, je laat me wel twijfelen zeg maar ik heb het met me werk geregeld dat ik elke week 1 dag vrij krijg tot mijn dochter haar eerste verjaardag. En dat is langer dan 9 weken...
3 jaar geleden
Reactie op LauraSaraiy
Hoi hoi, je laat me wel twijfelen zeg maar ik heb het met me werk geregeld ...
Ja dat heb ik ook 😬
Ik heb daar nu wel even een probleem, want ik heb al meer dan 9 weken achter elkaar de vrijdag vrij gehad.
Als ik dit eerder wist, dan had ik natuurlijk meer dagen in die weken opgenomen. 😬
De afdeling personeelszaken zei dat ze met het UWV contact hierover hadden, want het UWV had het er druk mee en het ging niet heel soepel daar zei ze 🙈
Dus ik ben het nu weer helemaal kwijt..
3 jaar geleden
Hoi,
Je werkgever heeft geen gelijk. Ik werk zelf in de HR. Op de site van de Rijksoverheid staat letterlijk dat je het verspreid mag opnemen. Dit kan je naar de hr afdeling sturen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof
Het gaat erom dat jouw werkgever de vergoeding van 70% in hele werkweken moet aanvragen bij het uwv. Dit kan in 3 keren. Dus als jij bijv 5 weken lang, 1 dag hebt opgenomen, dan mag je werkgever 1 week vergoeding aanvragen bij het uwv. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je op het eind niet 4 weken en 4 dagen hebt opgenomen, want die 4 dagen krijg je dan niet betaald.
Wanneer de werkgever dat vervolgens met jou verrekent mag je werkgever zelf bepalen. Dus je werkgever kan bijv eerst 100%
Doorbetalen en nadat ze de uitkering van het UWV de hebben ontvangen, die maand de verrekening van 70% doen.
3 jaar geleden
Reactie op vanbussel
Nee dat klopt niet! Ik heb op mijn werk en app waar ik het zelf allemaal ka ...
Ik bel voor de zekerheid morgen het UWV nog 🙈
Maar in een filmpje op de website van het UWV staat het ook: Aanvragen gaat per hele werkweek.
Ze bedoelen dus dat ookal heb jij 1 dag per week vrij, dit evengoed telt als 1 week...
Ik hoop dat je gelijk hebt hoor! 😁
Maar personeelszaken zei dat het in heel NL een probleem kan worden, dus ik bel morgen toch even voor de zekerheid 😋
3 jaar geleden
Ik heb hier ook ‘gedoe’ mee gehad. Je moet je contracturen in veelvoud opnemen. Ik heb 32 uur op contract staan en met de halve dag per week dat ik opnam zou ik niet aan een veelvoud van mijn contracturen komen. Ik moest dus of eerder stoppen met opnemen of meer uren opnemen. Ik doe dat tweede en dit is niet structureel evenveel. Sinds september 3,5 uur per week, straks 3 complete weken, dan weer 3,5 uur per week en de laatste week neem ik meer uren op zodat ik weer aan het veelvoud zit. Zo klopte het volgens hr.
3 jaar geleden
Dat wat het uwv zegt klopt geloof ik.
Mijn partner had er een heel gedoe om.
Het moet per week aangevraagd worden en er was geloof ik een maximaal aantal betalingen die ze doen.
Hij heeft het nu met het werk geregeld dat uwv aan het werk betaald een meertal weken die vragen dat aan 1 aan.
En het werk de dagen betaald die hij opneemt ook als dat dus niet aan 1 gesloten 1 week is.
Zijn nieuwe werk gaat hier mee akkoord.
Zijn oude werk wou dit niet die wou dat hij alles achter elkaar nam of anders pech.
Schijnt een heel gedoe te zijn in ieder geval.
3 jaar geleden
Het schijnt administratief een dingetje te zijn als je elke week een dag vrij neemt. Dit betekent niet dat dit niet mogelijk is. Een hele week vrij is gewoon makkelijker.
Ik heb een 'potje' waar 288 uren in staan (32 × 9 weken) en ik bepaal zelf wanneer ik ze opneem. Wat Panda zegt, je mag ze opnemen wanneer je wil. Ik neem 3 x 3 weken vrij🥰. Een collega van mij doet 1 dag in de week.
3 jaar geleden
Reactie op XRX
Thanks, dit is heel fijn om even te lezen, ik ga er weer achteraan! 😊
Succes! Ik ben al 3x begonnen met een verhaal met extra uitleg, maar het blijft ingewikkeld om het zo te typen. Je werkgever mag de uitkering in ieder geval inderdaad maar in 3x aanvragen, en dat moet dan in setjes van hele werkweken, maar het staat los van de manier waarop jij het opneemt. Je werkgever kan er bijvoorbeeld voor kiezen om jou een potje met uren te geven (9x jouw aantal uren per week) welke jij mag opnemen naar eigen inzicht, uiteraard in overleg, en jou in eerste instantie 100% te betalen. Nadat ze de uitkering bij het UWV hebben aangevraagd (bijv na in totaal 1 week opgenomen uren, na 5 weken en na 9 weken) kunnen ze het dan met jou verrekenen. Je krijgt dan dus achteraf iets minder salaris voor de dagen waarop je het verlof hebt opgenomen.
3 jaar geleden
Wat hebben ze het lekker ingewikkeld gemaakt! Volgens mij heb je al paar duidelijke antwoorden van hoe het wel zit. Ik mag gewoon 2 dagen per week opnemen, werkgever schiet die 70% nu als het ware voor bij mij voor die 2 dagen, die verrekend het later als ze de betaling van UWV binnenkrijgen. Maar dat zal iedere werkgever anders regelen intern denk ik.
Succes!