11 Reacties

4 jaar geleden

Misschien een melkblaar? Of hoe het dan ook heet? Lijkt in ieder geval op wat ik heb gehad. In overleg met mijn lactatiekundige zelf doorgeprikt, met behulp van mijn man die verpleegkundige is, maar kan me voorstellen dat je dat niet aandurft. Overleg even met een huisarts of lactatiekundige. Bij mij was het even van te voren met een warme natte doek warm maken, daarna voorzichtig doorprikken met een steriele naald en dan voorzichtig het witte eruit duwen...beetje alsof je een puisje uitduwt zeg maar maar dan heel voorzichtig... net zolang totdat er niks mee uitkomt. Daarna gelijk de kleine aanleggen (heel t wondje sneller)

4 jaar geleden

Ofwel twee melkblaren ofwel twee verstopte melkkanaaltjes. Dat is op de foto nog moeilijk te onderscheiden. Ik heb eens een melkblaar gehad en het verschil was toen zelfs in het echt niet meteen goed te zien. Wat mijn lactatiekundige deed was het volgende: Een warm watje op houden zodat de melk zacht wordt. Dit voor een dikke 5 minuten. Daarna even duwen rond het plekje, een beetje zoals met een puistje, maar heel voorzichtig uiteraard en niet met je nagels. Als het eruitziet alsof dat witte eruit komt, is het een verstopt melkkanaaltje. Dan kun je deze techniek blijven herhalen tot het weg is. Dat werkte bij mij niet en het bleek dus echt een melkblaar te zijn. Er zit dan een blaar op je tepel die voorkomt dat de melk eruit kan. Dat doet bij het aanleggen ook erg veel pijn! Zo鈥檔 blaar moet met een steriel naaldje kapot geprikt worden. Dat laat je best een eerste keer door een lactatiekundige doen dan. Hoe dan ook, niet mee wachten! Als je je kindje erdoor niet vaak genoeg kunt aanleggen, blijft je melk zitten en kun je een borstontsteking krijgen. Voel je harde plekken in je borst, dan is dat te veel melk. Dat kun je met de hand afkolven.

4 jaar geleden

Dankje fijn om dit te weten ik ga eerst met warmte compressen aan de slag 馃榿

4 jaar geleden

Ik heb de afgelopen dagen inderdaad enorm veel last gehad van harde plekken in m'n borst

4 jaar geleden

Hierop aansluitend.. Ik heb vanmorgen een bloedblaar ontwikkeld (ik kolf fulltime, dus heel stom de schelp verkeerd gehad). Iemand hier nog tips voor? Lactatiekundige gaf aan heel laten en insmeren met Purelan. Helaas is net toch gaan bloeden en nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

4 jaar geleden

Het is trouwens geen blaar als in dat het eruit ziet als een blaar met vochtophoping eronder en dat het een blaasje is. Is het dan nog steeds mogelijk een melkblaar?

4 jaar geleden

Kan dan ook verstopte melkkanaaltjes zijn.. ik weet niet precies het verschil maar het zier eruit en klinkt hetzelfde als wat ik had... of het een blaar is of een verstopt kanaaltje, het vocht of de viezigheid zal er iig uit moeten denk ik... heb je een lactatiekundige? Of weet je er via je verloskundige misschien 1 naar wie je de foto even zou kunnen mailen om het te vragen? Anders gewoon even afspraak maken? Of met huisarts? Zou er niet te lang mee wachten.. zeker niet als je ook harde plekken voelt in je borst!! Heb net zelf een borstontsteking gehad, zit nog aan de antibiotica en das geen pretje. Kan heel snel gaan, dinsdag middags kreeg ik pijn (hele rechterkant van rechterborst deed zeer, voelde beurs en deed zelfs zeer als ik m'n arm optilde) en s avonds helemaal beroerd met koorts. Gelukkig volgende ochtend naar huisarts en dus antibiotica en nu lijkt het alweer over.

4 jaar geleden

Reactie op JolienL

Kan dan ook verstopte melkkanaaltjes zijn.. ik weet niet precies het versch ...
Overigens was bij mij de blaar/het verstopte melkkanaaltje een paar weken geleden en de borstontsteking nu dus die hadden bij mij niks met elkaar te maken, maar dit kan wel!

4 jaar geleden

Reactie op Ren0701

Hierop aansluitend.. Ik heb vanmorgen een bloedblaar ontwikkeld (ik kolf fu ...
Sorry hier heb ik geen ervaring mee, maar klinkt pijnlijk! Sterkte!

4 jaar geleden

Dank jullie wel! Foto gestuurd naar lactatiekundige en het is idd een melkblaar.

4 jaar geleden

Het is ondertussen bijna weg 馃榿 nog een tip die misschien iemand anders helpt. Ze raden aan een warm doekje op de tepel te houden of je tepel in bakje warm water te houden meerdere keren per dag. Ik heb de haakaa gevuld met warm water en die erop gezet, werkt super mocht je die toch in huis hebben