22 Reacties
één jaar geleden
Mijn zoontje zegt: kikker, mama, papa, baby, opa, bal, eten, die, meer, nee, ja, koken, cheese, ciao, visje, kleuren, auto, aardbei, appel, melk
Dit allemaal pas sinds de laatste 8 weken. Wij moeten wel terug naar het CB ivm de achterstand. Volgens hen zou hij nu met 2 woorden moeten kunnen spreken (mag niet, ikke eten, etc.)
Wij lezen heel veel boekjes en spreken in hele zinnen. Motorisch liep hij erg voor. Ik maak me ook niet zoveel zorgen. Alles op z’n eigen tempo.
één jaar geleden
Reactie op Twoundertwo!
Mijn zoontje zegt: kikker, mama, papa, baby, opa, bal, eten, die, meer, nee ...
Haaii,
Jou kleine maakt tenminste nog woordtjes, zeker geen zorgen om maken. Ik eerlijk gezegd wel ik moet ook de fopspeen afleren want hij heeft bijna hele dag fopspeen in zijn mond. Zodra ik het wegzet om te praten pakt hij die van zijn zusje af😬😫
één jaar geleden
Reactie op Ersin
Haaii,
Jou kleine maakt tenminste nog woordtjes, zeker geen zorgen om maken ...
Tot 8 weken geleden zei m’n zoontje alleen nog maar “nee”.
Mijn zoontje heeft zelf nooit een speentje gehad. Geen idee of het daar aan ligt. Ik heb ook nog een dochtertje van 3 maandjes dus ik weet wel dat het lastig is om je tijd te verdelen. Als m’n dochtertje haar ochtend slaapje doet, ga ik altijd boekjes lezen en met een dierenpuzzel de diertjes oefenen. Ik moedig ook enorm aan doen extreem te applaudisseren en de juichen als hij iets na zegt hahah.
Misschien dat je het CB kan bellen om te vragen of je al op consult kan komen voor 2 jarigen. Ik moet in januari voor m’n zoontje. Waarschijnlijk worden we doorverwezen naar de Logopedist.
één jaar geleden
Reactie op Twoundertwo!
Tot 8 weken geleden zei m’n zoontje alleen nog maar “nee”.
Mijn zoontje h ...
Hoeveel maanden is je zoontje nu.
Ja dat moet ik ook doen zodra zij slaapt bezig zijn met hem. Wat ik dan doe is meer me huishoudelijk dingen doen, en ja hoor vaker dat fopspeen de oorzaak ook is. Ik moet meer tijd voor hem maken. En wil niet te veel over hebben bij het cb ivm dat hun mij dan van daar naar daar gaan verwijzen. 3 maanden terug geweest en die zei mij toen woordjes moet hij al kunnen maken en dat het van zelf wel komt. Maar nou stress ik mij wel. Hij kan niet uiten wat hij wilt bijvoorbeeld als hij water wilt honger heeft. Als ik zeg pak je schoenen pakt hij het wel en als ik jas zeg zoekt hij er wel naar.
één jaar geleden
Mijn dochter word in januari 2 en zegt mama, papa, bumba en ja en aapt ons een beetje na als ik woordjes zeg maar voor de rest spreekt zij niet, maar kan wel alles perfect duidelijk maken door ons mee ergens naartoe te nemen en aan te wijzen. Als wij haar instructies geven thuis, of op zwemles of op de creche doet zij dit perfect dus ze verstaat wel alles. Maakte me eerst ook zorgen omdat ze nog niet veel praat maar elk kindje op zijn eigen tempo denk ik dzn
één jaar geleden
Kindje hier is 21 maanden en ben pas naar het cb geweest. Ze praatte toen helemaal niet en ze gaven aan dat ze met twee jaar drie woordjes moet zeggen.
Dus die lat ligt niet zo hoog. Paar maanden terug zei ze een aantal keer aardbei, kip en appel. Maar sindsdien nooit meer gehoord. Ze gaat net naar de opvang en nu zegt ze ineens mama en baba (papa) maar meer ook niet.
Het gaat vooral om het taalaanbod zei de verpleegkundige. Met twee jaar zou ze evt naar een logopediste kunnen maar dat klonk ook niet alsof het dan noodzakelijk is.
één jaar geleden
Ieder z n eigen tempo en iedereen kan uiteindelijk praten toch een zorgen
één jaar geleden
Ik denk dat dit echt heel erg verschilt per kindje…mijn dochtertje is bijna 21 maanden en daar kan ik al hele gesprekken mee hebben, ze gebruikt werkwoorden samen met namen, dus ‘mama doen’, ‘oma schoonmaken’ of ‘hond blaffen’. Sinds twee weken gebruikt ze ook bijvoegelijke naamwoorden zoals ‘grote beer’ of ‘rode auto’ etc.
Ze kent woorden zoals flamingo, octopus, salamander.. en zegt dingen als ‘wacht even..’, ‘Maya sokken uit’ en ‘kom maar mama’ 🤷🏼♀️
Maaaar wat je vaak ziet is dat wanneer een kindje bijvoorbeeld verbaal heel sterk is, het motorisch weer iets inlevert/later ontwikkelt en vice versa.
Mijn dochtertje kon bijvoorbeeld pas met 18 maanden echt lopen..
Als het je niet lekker zit zou ik inderdaad even met het CB contact op nemen, kunnen zij je adviseren!🙏🏼
één jaar geleden
Daarnaast zou ik inderdaad adviseren gewoon constant tegen hem te praten, de inhoud doet er niet echt toe (als in hoeft geen kwalitatief onderwijzend gesprek te zijn), spreek hardop uit wat je aan het doen bent, wat jullie gedaan hebben in de speeltuin/buiten die dag, wat zijn zusje aan het doen is als je met haar bezig bent, zolang je maar veel communiceert!
één jaar geleden
Ik denk wat belangrijk is: maak jij je zorgen? Los van wat je om je heen ziet bij kindjes, maar gewoon hoe jij je kind ziet. Als jij je zorgen maakt dan zou ik contact met het cb opnemen. En blijf je je daarna nog zorgen maken, dan kan je een logopedist inschakelen.
Dat uitleggen en veel praten is geen aparte activiteit maar gewoon wat je doet terwijl je aan tafel zit, bij de verzorging van je kinderen of wanneer je aan het fietsen bent.
Ook in boekjes kun je samen kijken en voorlezen. Dat helpt de woordenschat enorm.
één jaar geleden
Die van mij praat ook nog nauwelijks. Dit vind ik stom maar vooral omdat ik denk dat hij het wel kan. Hij zegt wel eens wat maar dat is dan vaak eenmalig. Ik kan hem zo veel vragen en hij weet bijna alles aan te wijzen. Soms sta ik echt te kijken van wat hij weet. Hij is altijd wel motorisch erg vroeg geweest. Vaak zijn ze dan met praten wat minder snel. Maar het stoort me vooral omdat hij ook niet probeert.
Als hij een brandweer hoort pakt hij altijd zelf zijn brandweerauto en dan zegt hij deze! Eigenlijk is iedereen deze en noemt hij niemand bij naam. Hij zegt wel papa of mama maar vooral als er eten wordt gemaakt. Hij kan wel heel veel zelf. Hij ruimt op, maakt schoon was vroeg kruipen en lopen. Zeker in verhouding met kinderen die praten. Op zwemles is hij mega assertief. Dus zeker geen dommie
één jaar geleden
Reactie op marije318
Die van mij praat ook nog nauwelijks. Dit vind ik stom maar vooral omdat ik ...
Heey,
Ja precies het zelfde
Zitten kruipen en lopen was hij wel snel met 11 maanden maakte hij stappen en 1 jaar echt lopen lopen. Maar praten nog steeds niet. Hoor dat wel indd vaker zodra ze sneller lopen is de spraak wat trager. Juist mijn zoon ook die begrijpt dingen wel maar zeker stom dat hij gewoon niet praat. Hij kan het niet uiten wat hij wilt. Bijv als hij dorst heeft dan denk ik zo van zeg desnoods 1 woordtje waterr!! Of als hij heeft gepoept zeg mij poep.
één jaar geleden
Reactie op Ersin
Heey,
Ja precies het zelfde
Zitten kruipen en lopen was hij wel snel met 11 ...
Mijn zoon red zich wel prima denk ik. Hij pakt gewoon een kopje of beker als hij dorst heeft en drukt dit in mijn hand. Baal als hij eten wil maakt hij een geluidje dat gaat van huh huh huh en dan met een handgebaar van kom op. Zo red hij zich prima.
Hij weet ook echt alles wat tegen hem zeg. Maarja.. denk echt dat het niet meer kunnen te maken heeft. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd het idee krijgt dat het komt. Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben
één jaar geleden
Hoihoi,
Ik was vorige maand bij het CB, en die arts vertelde me dat kindjes rond 18 maanden gemiddeld 3 woordjes "moeten" zeggen, papa/mama telde niet.
En pas na 2,5 jaar moesten ze 2 woordjes combineren zoals "mama, kijk"
Ik merk dat de adviezen en richtlijnen overal enorm verschillen....
Maar misschien stelt dit je een klein beetje gerust?
Hij gaat heus praten 😘
één jaar geleden
Ons kindje die in feb 2 jaar wordt zegt pas sinds een week papa en mama. Ei lukt ook. Eerder heeft ze kip, aardbei en appel gezegd maar dat was maanden geleden en daarna nooit meer. Soort eenmalige actie.
Nu lijkt het wat meer te komen. Maakte me ook zorgen maar een maand geleden bij het consultatiebureau gaven ze aan dat ze met twee jaar drie woorden moest zeggen.
Ze is motorisch wel erg sterk vergeleken andere kindjes en ze lijkt ook meer interesse te hebben in klauteren enzo. Er viel wel een last van me af toen ze met papa en mama begon dus ik snap je zorgen.
één jaar geleden
Mijn kindje praat juist wel heel veel maar ging pas lopen met 20 maanden. Zo heeft iedereen wat en uiteindelijk komt het meestal goed! Misschien kun je je eens verdiepen in babygebaren? Dan kan je kindje toch met je communiceren en ben je automatisch veel met taal bezig omdat je dus je gesproken taal met een gebaar ondersteund. Gebarenvoorbabys op insta heeft veel tips en leuke kaartjes.
één jaar geleden
Onze dochter is nu ook 22 maanden en ze loopt sinds een week of 2-3 los. De logopedist is nu 2 keer langs geweest om te spelen met haar. Volgens haar praat ze wel, alleen in haar eigen taal die wij dus niet (goed) begrijpen.
Ze zegt dus volgens haar wel voor verschillende dingen steeds hetzelfde woordje.
Ik ben er nu zelf achter dat slapen, hataaa is bijvoorbeeld.
Ze zegt nu sinds een paar weken ook jaaa, en lolo (hallo). Het enige woordje dat ze al een half jaar zegt is ‘die’ 😅
Sinds deze week ook soms papa en opa.
Helaas mama nog niet :(
Ach, met lopen was ze ook ontzettend traag dus praten zal ook wel een keer komen 🤣