22 Reacties
één jaar geleden
Mijn zoontje heeft echt zijn eigen taal waar niemand niks van verstaat. Hij zegt ons wel na als we zeggen: “zeg eens papa, mama” etc etc. Maar voor de rest nog niet veel. Laat ons voor de rest wel goed zien wat hij wilt maar praten, dat doet hij nog niet. Maak me hier ook wel zorgen om maar elk kind heeft zijn eigen tempo dus ik kan hem niet pushen om te praten. Ik kan hem alleen maar helpen stimuleren.
één jaar geleden
Als tip zou ik meegeven om alles te benoemen wat je doet. Zo kan je druk bezig zijn met of je zoontje of je dochter, of het huishouden/koken etc, benoem alles. Ik heb mezelf ook aangeleerd om niet alleen bv. 'de bal' te zeggen, maar ook, "de rode bal" en of erbij 'is rond'.
Zo kan je het enorm druk hebben, maar toch steeds taal aanbieden. Mocht je tijd hebben, laat je zoontje je mond met z'n handje voelen, als je iets zegt. Of overduidelijk je mondvormen laten zien wanneer je woordjes zowat per letter uitspreekt. Maak ook gekke geluiden zoals heel hoog/heel laag, kort, lang etc en maak er een spel van zodat je zoontje mee (wil) doen. Succes.