13 Reacties
één jaar geleden
Oh dit is ook precies wat onze zoon doet hij is nu net 20,5 maand.
Ik denk meer dat hij veel meer geïnteresseerd is in dingen ontdekken en begrijpen dan nog om te praten. Komt vanzelf denk ik maar.
Als hij straks 3 is en nog niks zegt dan ga ik even achter m'n oren krabben.
één jaar geleden
Mijn zoontje van 20 maanden gaat sinds 2 weken ineens snel. Hij heeft maanden alleen maar gebrabbeld en “eten” “papa “opa” gezegd en kon dierengeluiden. Nu zegt hij sinds 2 weken ongeveer 20 woorden. Hij praat mij ook continu na. Ik heb het geprobeerd te stimuleren met veel voorlezen en boekjes met plaatjes “gelezen”. Alles continu benoemen wat hij doet en pakt.
één jaar geleden
Hier praat onze dochter ook nog niet binnenkort gaan wij van start als ouders met logopedie de hanen heet het
één jaar geleden
Met 2 jaar zal het consultatiebureau peilen hoever zijn/haar taalontwikkeling is en indien nodig een VE indicatie afgeven zodat je kindje 4 ochtenden naar de peuterspeelzaal kan gaan ipv 2 om zijn/haar taalontwikkeling te stimuleren. Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en zegt enkele woordjes alleen maar maak me er nog niet druk om.
één jaar geleden
Reactie op Hasine
Met 2 jaar zal het consultatiebureau peilen hoever zijn/haar taalontwikkeli ...
Hoe peilt het consultatiebureau dat? Wij moeten pas weer terug bij de leeftijd van 2.5 jaar... (het is hier overigens niet van toepassing, m'n dochter zegt al heel veel woorden) maar ben puur even nieuwsgierig.
één jaar geleden
Hier ook 20 maanden en zegt wel woordjes zoals bah wauw dag pa mama & veel dierengeluiden, maar verder weinig. Snapt alles heel goed en ontwikkelt verder prima, dus ik maak me niet echt zorgen, ik geloof dat dit vanzelf wel komt
één jaar geleden
Ik ben niet heel goed in maanden. Zoontje van 20 januari dus 19 of 20 maanden? Hoor nog totaal geen woordjes. Begrijpt wel een heleboel ook inderdaad. Niet alles. Vind het knap dat jou kindje al zoveel kan aanwijzen wauw! Ik zou me er nog niet zo druk om maken.. zolang het brabbelen en willen vertellen is, is dat echt al goed. Hoor ik hier ook idd. Het komt vanzelf en idd met 2 jaar straks weer naar het CB. Ik ben benieuwd. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en mijn ervaring is wel dar het lang duurt voordat vve indicatie wordt gegeven of logopedie dus ik zou je zorgen zeker wel meteen uiten!
één jaar geleden
Ik herken dit bij m’n eigen meiden.
Als ik ze vergelijk met kinderen in de familie of van vrienden op diezelfde leeftijd, denk ik alleen maar: zij kenden misschien wat meer woorden, maar het is prima.
Praten komt vanzelf zolang we zelf maar normaal en goed tegen ze praten
één jaar geleden
Reactie op Hasine
Met 2 jaar worden ze gevaccineerd dus moeten ze weer langs. Ik heb nog geen ...
Ik hoef pas als hij bijna 4 is weer en ben nog geweest bij 18 maanden. Laatste vaccinatie was met 14 maanden en de volgende bij bijna 4.
Tussendoor krijg ik vragenlijsten. Het is dus overal weer anders…
één jaar geleden
Als je je zorgen maakt dan zou ik deze zeker ook even bij het CB uiten, daar zijn ze voor en misschien kunnen ze je gerust stellen. Ik ben zelf met 19 maanden bij het CB geweest en toen vroegen ze ook naar zijn taalontwikkeling, hij zei toen als we veel moeite doen het te herkennen iets van 5 woordjes, dat zijn dus woorden die wij herkennen maar wel anders zijn dan de buitenwereld zou begrijpen. Dat vonden ze helemaal prima. Met 2 jaar kijken ze dan weer. Ik merk wel dat het de laatste weken opeens heel snel gaat, tot voor een maand of 1.5 geleden brabbelde hij vooral nog onherkenbaar, nu herken ik iedere dag meer woorden en worden ze ook steeds duidelijker (mama, papa, toettoet, etc). Het kan dus ook zomaar opeens heel snel gaan!
één jaar geleden
Ons kindje heeft dezelfde leeftijd en praat ook nog niet. Drie woorden zijn er ooit bewust uitgekomen maar dat was maar een paar keer en alweer weken geleden, of maanden zelfs.
Ze kletst wel steeds meer maar niks doelgericht lijkt het wel. Op de opvang praten de kindjes van haar leeftijd ook niet echt, al zeggen sommigen tenminste nog mama en papa. Ze snapt wel echt heel veel en motorisch is ze wel ver. Maar praten ho maar.
Ik maakte me er ook wel zorgen over en nu nog steeds wel, maar wat kun je er op deze leeftijd aan doen 🤷🏼♀️