23 Reacties

2 jaar geleden
Wat maakt het uit, laat hem met jou mee eten? Komt vanzelf weer een periode dat ie alleen zijn eigen bordje met eten wil.

2 jaar geleden
Reactie op firstbabyxxxxx
Wat maakt het uit, laat hem met jou mee eten? Komt vanzelf weer een periode ...
Dat is voor ons niet de oplossing. Wij willen dat hij gewoon zijn eigen eten eet en niet dat van ons wil. Het duurt al een half jaar dus dat schiet niet echt op.

2 jaar geleden
Klinkt als een heel normaal patroon. Dat wat een ander heeft willen..en zeker dat wat jullie als ouders willen. Tja. Hoe ga je er mee om? Rekening houden met wat je maakt, samen van hetzelfde bord eten, picknick stijl eten; zelf pakken/kiezen. Gaat vaak om autonomie. Mag hij kiezen wat hij eet? Smeer je samen zijn brood? 2 keuzes geven. Zoiets?
Waarom zou je niet buiten de deur eten? Kies iets wat je graag wil, en deel het met hem.

2 jaar geleden
Reactie op Bb2122
Eet je zoontje ander eten omdat je schrijft dat je wil dat hij zijn eigen e ...
Ja, ik heb zelf (en mijn man ook) koemelkallergie en m’n zoontje had dit ook tot hij 1 jaar was. Wij moeten hem daarom regelmatig koemelk geven omdat hij eroverheen is gegroeid. Dat maakt het voor ons moeilijk om hem mee te laten eten met ons.
Als m’n man ‘s middags soja yoghurt eet, krijgt hij wel wat hapjes, maar vertikt t dan om z’n broodjes op te eten.
‘S avonds mee eten is 1 groot drama. Wij eten pas als hij slaapt. Tegelijkertijd is geen doen voor ons omdat hij dan ook weer niet van z’n eigen bordje wil eten.

2 jaar geleden
Mijn zoontje had dit ook. Maar dan voornamelijk als ik wat anders at dan hij of ik iets at en hij niks omdat hij al wat op had en ik nog niks gegeten had in de haast. Nu eten we gewoon hetzelfde maar krijgt hij het wel op zijn eigen bordje en eten doen we altijd in de kinderstoel. Ongeacht of hij al gegeten heeft of niet, krijgt hij gewoon ook iets. Soms eet ik alsnog iets anders maar dan krijgt hij ook een stukje op zijn bordje van dat van mij. Dan vraag ik of hij een stukje beschuit wil bijvoorbeeld en dan leg ik het bij hem neer. Maar dan moet hij het niet meer van mijn bord af trekken oid. Dan leg ik rustig uit dat dat zijn eten is en dat het hetzelfde is. Meestal gaat het niet eens om het eten maar gewoon nieuwsgierigheid. Dat hij graag wil proeven, daar heb ik geen probleem mee. Vind het ook wel sneu om dingen te eten die hij niet zou mogen in zijn bijzijn dus dat doen we niet.
Ik vind het zelf wel hinderlijk als mijn kind alles wil wat op mijn bord ligt en daar perse van mee wil eten. Het werd namelijk echt irritant dat hij niks meer wilde wat op zijn bordje lag ook al was dit precies hetzelfde. Als we deden alsof het van mijn bord af kwam at hij het namelijk wel. Je kon zelf ook niet rustig meer eten, iedere hap of slok drinken die ik nam ging hij gillen dat dat niet mocht en hij dat ook wilde. Ik snap best dat dat vervelend kan zijn! Maar laten kiezen, in de stoel zetten en een eigen bordje met "mijn" eten/hetzelfde eten was wel de oplossing icm uitleggen.

2 jaar geleden
Reactie op Twoundertwo!
Ja, ik heb zelf (en mijn man ook) koemelkallergie en m’n zoontje had dit oo ...
Ben niet bekend met kma bij baby’s maar het lijkt me dat je hem best hetzelfde kan laten eten als jullie en hem dan apart nog koemelk aanbieden? Het is heel logisch dat hij wil wat jullie eten, vooral als hij het niet mag en het dan een strijd wordt😅. Je kind ziet jou als voorbeeld en doet (veel) na. Hij kan denk ik ook mee eten met koemelk vrije maaltijden? Of moet hij echt alleen maar dingen met koemelk erin bij elke maaltijd?

2 jaar geleden
Mijn zoontje had dit ook. Maar dan voornamelijk als ik wat anders at dan hi ...
Echt super herkenbaar! Bij ons is het zelfde eten wat moeilijker omdat mijn man en ik beide veel allergieën hebben en daardoor een apart dieet. (Koemelkvrij en glutenvrij). Wij moeten ons zoontje echt z’n eigen eten aanbieden van de kinderarts omdat hij over z’n koemelkallergie heen is gegroeid.
Als hij z’n fruit eet dan eet ik vaak ook snel even een appeltje, maar dan wil hij perse mijn appel en absoluut niet meer z’n eigen appel of ander fruit dat op zijn bordje ligt.

2 jaar geleden
Reactie op rjv1997
Jaa wel herkenbaar, hier eten we tegelijk hetzelfde. Of ik eet nog wel eens ...
Super herkenbaar! Maar m’n zoontje heeft echt voelsprieten haha. Als hij iets hoort vanuit de keuken dan staat hij er al 🤭

2 jaar geleden
Heel herkenbaar. Als hij met zijn eigen eten gaat gooien krijgt hij niks meer, en als hij zijn eten op heeft en wil dan nog mag hij van ons een hapje. Meestal wil hij dan niet meer omdat het mag

2 jaar geleden
Ik lees vooral dat je nu alles omgooit om zijn driftbuien te voorkomen.
Je kindje moet leren omgaan met teleurstellingen en frustratie hoort hierbij.
Bovendien vind ik zijn gedrag heel normaal voor deze leeftijd; willen wat de ander wil. Ik zou zorgen dat je echt alle maaltijden samen, ongeveer hetzelfde, eet. Je kunt echt creatief zijn met allergieën, brood/glutenvrij brood, yoghurt/plantaardige yoghurt etc.
Laat hem mee bepalen, het eten mee voorbereiden, en dan samen eten. Geef hem autonomie, maar ook duidelijke afspraken over wat je wel/niet acceptabel vindt aan tafel (hier eet ze gewoon van ons mee, want wij vinden dat prima, maar als de dat niet wilt kun je een andere regel invoeren natuurlijk).
Maar hoe stiekemer jij gaat eten, hoe interessanter jouw eten wordt. En tja, misschien wordt hij boos. Heel boos. Daar moet je even doorheen. Ben er voor hem, verwoordt zijn gevoel (‘ik zie dat je het jammer vindt dat je niet meer van mijn bord mag eten. Maar jij hebt je eigen bordje en dat is van jou’). Als je consequent bent wordt het vanzelf duidelijk.
Kortom, ik denk dat je wat meer zou mogen mentaliseren en je in het standpunt van je kindje verplaatsen. Wat hij wil is heel normaal! Maak daar een structuur omheen die voor jullie werkt. Maar ik vind het nu een beetje zielig dat hij altijd alleen moet eten eerlijk gezegd 🙈

2 jaar geleden
Reactie op Twoundertwo!
Super herkenbaar! Maar m’n zoontje heeft echt voelsprieten haha. Als hij ie ...
Als wij tegelijk eten dan voer ik hem met een babyvorkje van zn eigen bord hapjes, en eet met mn eigen vork van mn eigen bord. Wat hier soms ook werkt is dan ineens met mijn eigen vork hem hapjes geven. Geen idee waar het opslaat 😂 Gisteren halverwege het avondeten weigerde hij ineens te eten en ik gaf hem hapjes met mn eigen vork en toen at hij zn bord leeg 😅

2 jaar geleden
Sommige dingen mogen wel, sommige niet. Ik vind eten delen iets liefs, ik begrijp dat onze dochter ook iets van mijn bord wil eten en op het moment dat dat na een tijdje niet meer interessant is eet ze weer van haar eigen bordje. Daarnaast geeft ze mij ook hapjes van haar bordje. We delen, zoals we de kindjes willen laten delen.. Moeten we zelf toch ook het goede voorbeeld binnen de juiste lijnen geven? Tuurlijk mogen / kunnen sommige dingen niet, maar kijken naar wat wel kan en een tussenweg?

2 jaar geleden
Niet apart of stiekem gaan eten. Laat jouw eten hetzelfde lijken als dat van hem ook al is dat niet per se zo ivm koemelk vrij etc etc. Geeft hem af en toe een hapje van jouw bord. Zo doen we het hier ook. Ik eet eigenlijk altijd hetzelfde als mijn zoontje, alleen mijn vriend lust heel veel dingen niet en eet iets anders/een deel van wat wij eten.
Hier is het alleen ook zo dat als er iets van een zakje ritselt of er wat lekker op tafel komt ivm visite dat hij ook daar wat van mag. Ik hou niet zo van ‘apart’ kinder eten oid.

2 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde Hahah.. hij wil de hele dag door eten en alles wat wij eten moet met hem gedeeld worden. Ik laat hem lekker eigenlijk.. hij krijgt gewoon kleine hapjes van mij en mag gewoon mee proeven van de bitterballen (die die overigens en gelukkig niet lust 😛) .. ik denk dan maar bij mezelf dat als er geen goede reden is om nee te zeggen, waarom zou ik dan?

2 jaar geleden
Wij eten altijd samen. Als ze van mijn bord wil dan ruil ik de borden om, het is toch hetzelfde 😅. Vaak wil ze dan weer haar eigen bord. Ondertussen geef ik wat hapjes tussendoor. Wij eten allemaal hetzelfde.
Qua allergie. Je zoontje kan toch gewoon mee eten en dan geef je hem een extra glas melk ofzo?

2 jaar geleden
Ik leer mijn dochter bewust om te delen ,maar ook dat zij haar eigen bordje heeft en ik de mijne. Ook zet ik soms koekjes ofzo op tafel waar ze niet aan mag komen (ze krijgt er 1 ,of een alternatief, maar zeker niet alles). Dit is heel lastig maar ik doe dit bewust. Ik zie het niet als een obsessie maar dit hoort er gewoon bij. Er komt bij jou een 2de kindje aan, die gaat ook niet stiekem eten en dus zal hij het toch moeten leren toch? Succes!