20 Reacties
2 jaar geleden
Ja echt hè slaap is voor jezelf zo belangrijk. En al geprobeerd om heb overdag wakker te maken. Ik ben nog vrij strikt met de wakkertijden in de ochtend zit er meestal 2,5 uur tussen en ook al is hij om 5 uur wakker dan breng ik heb 2 uur en een kwartier later naar bed. En ene keer slaapt hij 30 minuten en andere keer 2uur. En dat slaapje daarna is meestal 3 uur later. En daarna om echt zijn bed in te gaan is tussen de 3/4 uur. En ‘s nachts heb ik een white noise numsy aan staan en hij slaapt nu ook in de nacht 11 uur. Heeft hij in de nacht jullie echt nodig of valt hij uit zichzelf weer in slaap. Ik ben alleenstaand en ga al een tijdje om 21 uur naar bed en slaap tegen 22/22.30 maar ik zou overdag proberen wakker tijden wat meer aan te houden. Ik vind op insta thenewsleepcoack bureauvanslaap en liefdevaneenmoeder fijn om te volgen over slapen
2 jaar geleden
Reactie op jolanda83
Ja echt hè slaap is voor jezelf zo belangrijk. En al geprobeerd om heb over ...
Ook hier een numsy, heel fijn! Wakkertijden letten we goed op. In de ochtend is het 2,5/3 in de middag 3,5/4 en naar de avond vaak 3,5. Hij moet echt goed moe zijn om hem in bed te leggen want anders gaat hij spelen in bed en uiteindelijk huilen. In de nacht heeft hij ons vaak niet actief nodig om weer in slaap te vallen (een enkele keer als hij een tut niet kan vinden) maar ik word er wel wakker van. Wakker maken hebben we vroeger weleens gedaan maar dan een verdrietig jongetje als gevolg. En we laten hem overdag slapen omdat hij in de nacht zo kort slaapt. Merk dat we heel erg aan het stoeien zijn. Tien uur per nacht was al kort maar nog redelijk te doen..
2 jaar geleden
Reactie op jolanda83
Ja echt hè slaap is voor jezelf zo belangrijk. En al geprobeerd om heb over ...
Oo en ik heb de cursus van liefde van een moeder gevolgd. Hele fijne cursus! Maar geeft in de situatie van nu niet echt handvatten
2 jaar geleden
Slaapt je kindje overdag niet teveel? Via een slaapgids heb ik begrepen dat ze rond deze leeftijd zo’n 2,5 uur overdag een dutje moeten doen in totaal, waardoor ze snachts langer gaan slapen
2 jaar geleden
Reactie op Mamatobe1986
Ook hier een numsy, heel fijn! Wakkertijden letten we goed op. In de ochten ...
Ipv actief wakker maken waarin je ze soms in de diepe slaap wakker maakt, kun je ook de deur open doen van de slaapkamer en in de buurt een beetje gaan rommelen. Dan worden ze vaak wakker op het moment dat ze licht slapen en dan worden ze niet zo huilerig wakker.
2 jaar geleden
Reactie op zwanger2601
Slaapt je kindje overdag niet teveel? Via een slaapgids heb ik begrepen dat ...
Ja dat denk ik ook. Alleen lastig om dat te doorbreken want wil ook geen oververmoeid kindje overdag hebben. Dan zou ik inderdaad actief moeten wakker maken. Wellicht dat morgen maar eens gaan proberen maar zie daar heel erg tegenop omdat hij nu al steeds zo moe is overdag laat staan met minder slaap.
2 jaar geleden
Onze dochter slaapt eigenlijk altijd maar 9 a 10 uur snachts.. overdag slaapt ze drie uur verdeeld over 2 dutjes. Savonds gaat ze pas slapen rond 23 uur en wordt smorgends wakker rond 9 uur.
9 uur: wakker
Rond 12 uur: een dutje ( als deze 2 uur duurt dan is haar volgende dutje maar 1 uur en omgekeerd)
14 uur: wakker
16:30/17:00: dutje tot maximum 18 uur
22 uur naar boven en elke avond hetzelfde ritueel (douche/bad/flesje melk/voet massage/propere luier/neus proper maken/ iets voorlezen/slaapzak aan) dus tegen 23 uur in slaap.
Wij hebben eigenlijk niets gedaan of doen niets om elke dag dezelfde uren te hebben, dat is een beetje uit zichzelf gekomen sinds ik haar gewoon volg .
Ik merk niet dat ze slaap te kort heeft, de uren dat ze wakker is, zit ze geen seconde stil en is ze continu aan het spelen/lopen/mij volgen/lachen
Ik heb wel het geluk als thuisblijfmama dat ik deze uren kan hanteren, een paar keer geprobeerd om haar zoals normale mensen op tijd in bed te doen maar dat eindigde gewoon in een nacht waar ze elk uur wakker was..
2 jaar geleden
Reactie op Mamatobe1986
Ja dat denk ik ook. Alleen lastig om dat te doorbreken want wil ook geen ov ...
Misschien helpt het om wanneer je hem wakker hebt gemaakt direct lekker te gaan wandelen? Bij mij helpt dat heel erg als ik een chagrijnig mannetje heb
2 jaar geleden
Reactie op zwanger2601
Misschien helpt het om wanneer je hem wakker hebt gemaakt direct lekker te ...
Dat doen we elk blok.. mijn stappenteller is enorm.. na een wandeling is het even goed maar daarna begint al snel de moeheid en het jammeren. Dit blok gaat het goed tot 17.45 en dan is het alleen maar jammeren terwijl die vanmorgen 2.15 en vanmiddag 1.30 heeft geslapen. Daarom zie ik het wakker maken niet zo..
2 jaar geleden
Reactie op ladyladylady
Onze dochter slaapt eigenlijk altijd maar 9 a 10 uur snachts.. overdag slaa ...
Dat ritme is hier niet echt haalbaar ivm kdv en straks ga ik ook werken. Daarnaast lijkt mij het onwijs pittig dat je dan nooit meer een (korte) avond voor jezelf hebt. Hier vind ik het wel zo prettig om nog even met mijn partner te zijn en de dag door te spreken en om wat tv te kijken. Nu moet ik ook zeggen dat wij een pittig kind hebben wat overal tegen aan gaat staan, snel verveeld is en flink kan schreeuwen als het hem niet zint. We hebben wel een leukerd hoor ;)
2 jaar geleden
Reactie op Brosa
Ipv actief wakker maken waarin je ze soms in de diepe slaap wakker maakt, k ...
In het verleden weleens geprobeerd maar meneer slaapt dan verder 🙈
2 jaar geleden
Reactie op Brosa
En het is geen honger of dorst? 😅
Nope hij drinkt nog veel te veel melk, eet drie boterhammen, fruit, avondeten en snacks. Wel keurig qua gewicht omdat het zo’n druktemaker is 🙈
2 jaar geleden
Nu trouwens een wakker kind (4,5 uur wakker.) Hij wil absoluut niet slapen dus morgen toch echt wat proberen qua slaapjes. Wellicht toch maximaal rekken en na 1 slaapje overgaan. Zo lastig om te zien waar de behoefte is
2 jaar geleden
Ik kreeg dit toevallig in mijn mail vandaag, misschien herkenbaar?
https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/slaapregressie-12-maanden/
2 jaar geleden
Reactie op Evi-LH
Ik kreeg dit toevallig in mijn mail vandaag, misschien herkenbaar?
https: ...
Thanks! Helaas alleen niet herkenbaar want het ochtendslaapje gaat juist altijd goed. Middagslaap wisselend qua in slaap vallen. Onze kleine is zojuist in slaap gevallen na bijna zes uur wakker. Morgen maar eens kijken hoe laat hij er is…
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, deels dan die van ons slaapt overdag z’n 2,5 tot 3 uur soms uitschieters naar boven. Soms merk ik als hij overdag echt te veel heeft geslapen dat hij in de nacht nog korter slaapt. Soms ook totaal geen verschil 🤷🏻♂️ in de ochtend vaak vroeg wakker want lastig als hij 5:00/ 5:30 wakker is om een bed van 20:00 te halen met maar 2,5/3uur slaap overdag. Soms denk ik misschien een slaapje dan handiger maar trekt ie nog niet denk ik mede door dat te vroeg wakker zijn. Dus niet echt tips maar wel heel lastig idd. Hoe is t vannacht gegaan?
2 jaar geleden
Reactie op Jansje22
Heel herkenbaar, deels dan die van ons slaapt overdag z’n 2,5 tot 3 uur som ...
Ja dat meer/minder slaapjes meer/minder uur lijkt soms geen verschil te maken. Hij heeft een tijdje steady 14 uur per dag geslapen. Vaak 10 a 11 uur in de nacht en dan twee slaapjes. Vanmorgen was 5.15 uur en heeft die maar 8 uur geslapen… waaronder elke uur even kort wakker. Mama is moe ;) Denk dat die mogelijk toch in een regressie zit. Enige fijne is dat hij in de nacht geen fles meer nodig heeft om verder te slapen. Wilde vandaag gaan experimenteren met 1 slaapje maar dat gaat niet lukken met zo’n vroege wakker worden tijd. Vanavond maar weer op tijd met hem mee slapen want de jaarwisseling ga ik niet halen haha
2 jaar geleden
Zijn er meer moeders/vaders die het laatste wakkere blok ook vaak een pittig kindje hebben? En zo ja hoe vullen jullie dit blok dan in? Hier is het vaak veel huilen/jammeren en soms helpt even naar buiten om hem dan te ‘resetten’ maar het blijft een blok waar zijn emoties alle kanten op gaan en er veel aandacht (lees alleen maar) nodig is. Wij doen onze kleine elke avond in bad omdat hij dit altijd leuk vindt bijvoorbeeld