23 Reacties
3 jaar geleden
Ik ben ook niet beschermd, zoals de meesten denk ik. CMV kan schadelijk zijn voor je ongeboren baby’tje. Als je nog geen kleine kindjes hebt is de kans heel klein dat je dit virus oploopt. Ik heb een dochter van 1j die ik nu dus geen kusjes op de mond mag geven of niet van hetzelfde lepeltje eten en dergelijke. In feite niet in aanraking komen met haar speeksel want zij kan wel CMV doorgeven aan mij.. hopelijk heb je hier wat aan
3 jaar geleden
Als resultaat uit je bloed? Bij mij staat CMV er niet bij maar andere vorm van herpes wel. Daarachter staat bij mij gewoon negatief. Maar als ik hem zo lees als niet beschermd dan heb je wss veen antistoffen. Zegt verder niks over de kleine volgens mij. Maar ik werk niet in de zorg🤷🏼♀️
3 jaar geleden
Hallo Jess,
Hangt een beetje af van je beroep. Ik sta in het onderwijs en ben ook niet beschermd. Ik mag dus tijdens de zwangerschap geen kinderen verschonen/ zonder handschoenen helpen na het toiletbezoek. (-6j) Ook worden kleuterleidsters en crèchemedewerkers bij ons hierdoor voor 9maand in ziekteverlof gezet. (België )
3 jaar geleden
Bij mij hebben ze het gezien dat ik het ooit heb gehad. Mijn vader ligt in het ziekenhuis en mocht even niet bij hem bij omdat hij het ook had. Is gevaarlijk voor een vruchtje, niet voor uzelf.. kan met zware afwijkingen geboren worden, blind, doof.. in België moet je stoppen met werken in de kleuterschool als je zwanger bent volgens mij, om zeker het virus niet te krijgen. Maar idd, langs de andere kant, ge kunt moeilijk gaan lopen van uw ander kindje als dit nog een kleutertje is he..
3 jaar geleden
Ik ben ook niet beschermd, zoals de meesten denk ik. CMV kan schadelijk zij ...
Zoiets zei mijn verloskundige idd ook,. Maar mij lukt het niet hoor om mn dochter geen kusjes te geven etc,. En als ze ziek/snotterig is doet ze zoiezo niks anders als aan me hangen en ga zo maar door 😅 hoe ga jij hiermee om?
3 jaar geleden
In Nederland word het idd neit getest. Hier verschilt het advies ook per verloskundige praktijk. Hier in het dorp twee praktijken met een ander advies.
Mijn verloskundige praktijk zegt; normale omgang met je eigen kind. (Het advies veranderd wanneer je op de kinderopvang werkt met kindjes -2 jaar)
De andere praktijk zegt met je eigen kind geen kusjes op de mond of van dezelfde lepel eten.
Het risico is zooo klein. Ik vind ik het onmogelijk op zo om te gaan met je eigen kind. Ik ben dus blij met m’n verloskundige, had anders ook niet geluisterd. Geen kusjes geven (de wangen zitten ook vaak zat onder de speeksel) is oprecht niet mogelijk en ik vraag mij oprecht af of het iets doet met de hechting. Maar dat laatste is mijn eigen hersenspinsel en niet bewezen.
3 jaar geleden
Betekent dat je geen antistoffen hebt tegen CMV. In BE wordt hier standaard op getest in het eerste trimester (samen met o.a. toxoplasmose antistoffen). Hier wordt dan aangeraden om tijdens je eerste trimester zo min mogelijk in contact te komen met snotterende kinderen, of als je wel in contact komt, goede hygiëne dus direct handen wassen en ontsmetten, eventueel mondmasker indien kindje veel hoest, etc. Dit omdat een CMV infectie in het eerste trimester gevaarlijk (dodelijk) kan zijn voor je ongeboren kind.
Dat gezegd zijnde: wij hebben nog een dochtertje van nu 11 maanden. Zo'n jonge kinderen, en zeker de kindjes die naar een kdv gaan, snotteren continu in de herfst/winter/lente. Zo ook mijn dochter. Hier was het dus onmogelijk om 'afstand' te nemen als ze snotterde 😅 heb dus gewoon opgepast en handen vaker gewassen. Ben nog steeds negatief.
3 jaar geleden
Reactie op Pan-Pan
Wat voor bloedtesten hebben jullie het allemaal over 😅 ik heb alleen moete ...
Cmv is een virus die je, net als pfeiffer, in principe niet nog een keer kunt krijgen als je dat al hebt gehad.
Daarom testen ze dit in België of je dit wel of niet al hebt gehad. Als je dit nog nooit hebt gehad en dus risico loopt om het te krijgen, dan kan dit ernstige schade toebrengen aan je nog ongeboren kindje als je het krijgt.
Let wel dat (volgens mij) meer vrouwen dit nog nooit hebben gehad dan wel hebben gehad.. Dus dat geeft al aan dat het niet zo vaak voor komt als pfeiffer.
3 jaar geleden
Reactie op Pan-Pan
Okay wordt die bloedtest dan alleen in belgie gedaan? Ik woon in NL maar he ...
Ik woon in Nederland! In mijn intake hebben ze gekeken welke waarden belangrijk waren om te meten. Dit waren een paar standaard dingen volgens mijn praktijk, zoals glucose en bloedgroep, en daarnaast keken ze naar relevante info rondom mijn dagelijks leven. Zoals toxoplasmose (ik heb huisdieren) en CMV omdat ik dus met zeer jonge kinderen werk (met een beperking)! Dus ik denk dat het inderdaad per praktijk verschilt en misschien ook echt per vrouw?
Ik weet alleen niet wat nu het nut is dat ze weten dat ik niet beschermd ben. Ik maak me zelf alleen maar zorgen en m’n VK zegt dus: ‘gewoon extra opletten’. Ik weet niet hoe in ‘extra moet opletten’ op mijn werk, gezien ik elke dag onder de speekselvlekken thuiskom van de kindjes, dus heb deze vraag maar bij de arboarts neergelegd😅 voor mijn eigen gemoedsrust!
3 jaar geleden
Reactie op Pan-Pan
Okay wordt die bloedtest dan alleen in belgie gedaan? Ik woon in NL maar he ...
Ik denk dat je de bloedtest ook kan aanvragen in NL, maar dat het gewoon niet standaard wordt gedaan; hier in BE wordt het gewoon standaard getest bij de start van je zwangerschap en op het einde van het eerste trimester (naast een standaard bloedname om vitamines en schildklierhormonen te testen). Het is bij ons ook (meestal) gebruikelijk dat je, eens je een positieve zwangerschapstest hebt, je naar je HA gaat voor een bloedname ter bevestiging en eventueel 2 weken later nog eens om te kijken of je HCG omhoog gaat (vroeg in de zwangerschap, voor 8 weken). Hier in BE hebben we gewoon andere 'gewoontes' I guess 😅
3 jaar geleden
Reactie op jess1620
Ik woon in Nederland! In mijn intake hebben ze gekeken welke waarden belang ...
Het nut van het te weten is dat jij nu weet dat je moet opletten. Als jij positief had getest, had je de antistoffen gehad en was er geen extra waakzaamheid nodig omdat je het al een keer hebt gehad en je antistoffen hebt.
Mijn gyn vertelde me dat elk lichaamsvocht besmet is met CMV bij een geïnfecteerd persoon (incl. zweet, urine, stoelgang, speeksel) en dat het erg besmettelijk is. Ik moest mijn handen wassen als ik mijn snotterende dochter opnam vooraleer ik een boterham die ik dan met diezelfde handen opnam zou eten. Met een eigen kind is dat echt wel heel moeilijk, zeker als ze ziek zijn, want ze willen dan enkel bij mama zijn en juist knuffelen en getroost worden 🤦
Denk dat je in jouw geval gewoon dezelfde hygiëne moet aanhouden als de mildere COVID regels; handen vaak wassen en ontsmetten; eventueel mondkapje (dan neig je ook minder snel met 'vuile' handen aan je neus of mond te komen); geen kusjes/knuffels geven aan of krijgen van snotterende kinderen. Dan zou het in principe prima moeten zijn! Geïnfecteerde volwassenen zouden last hebben van opgezette klieren, keelpijn, beetje vergelijkbaar met een milde vorm van klierkoorts. Bij kinderen uit CMV zich meestal in een verkoudheid. Je niet teveel zorgen maken, gewoon waakzaam zijn en je voorzorgen nemen totdat je het eerste trimester voorbij bent 💪
3 jaar geleden
Reactie op KV1987
Ik denk dat je de bloedtest ook kan aanvragen in NL, maar dat het gewoon ni ...
Kon je het maar gewoon aanvragen..
Ik kreeg niks voor elkaar bij mijn ziekenhuis in Nederland.
Geen HCG prikken, geen progesteron prikken ook al had ik een tekort en wilde ik stoppen met de medicatie daarvan.. Geen vitamine of minerale bepaling ook al had ik van iets heel belangrijks een tekort.. En ook wilde ze mij niet testen op CMV terwijl ik dat vroeg 🙄😢
3 jaar geleden
Reactie op KV1987
Het nut van het te weten is dat jij nu weet dat je moet opletten. Als jij p ...
Ik ben vandaag 15 weken dus dat scheelt weer een beetje zorgen, haha🙏
En op mijn werk is het gewoon erg lastig. Beperkte kinderen verliezen nou eenmaal nog meer speeksel, lekken vaker door, vaker ongelukjes, vaker knuffels met veel kwijl 😅
3 jaar geleden
Reactie op MEenme
Kon je het maar gewoon aanvragen..
Ik kreeg niks voor elkaar bij mijn ziek ...
Dat vind ik echt jammer voor jou. Ik zou mss overwegen om dan een andere HA/vk te nemen. Wel belangrijk dat je gehoord wordt vind ik. Je hebt nog een hele zwangerschap en bevalling voor je, dus toch belangrijk dat je op je gemak kan zijn en weten dat je 100% kan vertrouwen op mijn HA/vk/gyn.