29 Reacties
2 jaar geleden
Heyy wat naar voor je dat je je zo voelt en dat je werkgever zo doet.
Als je het mij vraagt, gaan ze hun boekje aardig te buiten. Ze mogen jou niet verplichten om te komen werken wanneer je ziek gemeld bent. Het hoort officieel gewoon via de bedrijfsarts te lopen en die kan bepalen of je er aantoe bent om aangepast werk te doen. Ook mag je werkgever niet zomaar je vakantie uren gebruiken. Ik heb het idee dat ze nu zo moeilijk gaan doen in de hoop dat je zelf ontslag neemt inderdaad, omdat dit voor hun de makkelijkste manier is. Alleen is dit niet hoe de wet werkt. Je hebt het recht om ziek te zijn en je hebt ook het recht om de bedrijfsarts te zien, ook al staat je werkgever daar niet achter.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
2 jaar geleden
Nou lekker wachten op een nieuwe oproep van de bedrijfsarts zou ik zeggen.
Ziek is ziek.
En anders zelf contact opnemen met je bedrijfsarts dat het nog steeds niet goed gaat! En vooral vertellen hoe je erbij zit en hoe je werkgever doet! Is niet normaal hoor!
En zolang de bedrijfsarts niet beslist of je aan het werk gaat, lekker thuis blijven.
En vooral zelf geen ontslag nemen, want dan heb je geen recht op ww.
Ik zit al heel lang in de ziektewet, mijn werkgever heeft nog geen eens gebeld hoe het gaat of hoe de operatie van mijn dochter gegaan is niks niet.
Zou zeggen lekker aan jezelf denken!
2 jaar geleden
Jeejtje wat een nare start met je dochtertje. Hoop dat alles snel beter gaat met jullie beide.
De dingen die ze heeft gezegd kan niet. Ik zou nu geen overhaastige beslissingen nemen waar je achteraf misschien spijt van krijgt. Ik zou zelf gewoon een afspraak maken bij de bedrijfsarts en dit allemaal ook vertellen, maar hoe langer je eruit bent geweest hoe moeilijker het weer word om te werken.. denk er goed over na en misschien kan je wel een keer langs gaan bij je collegas met je dochtertje en even koffie drinken?
2 jaar geleden
Allereerst niet zelf ontslag nemen! Je hebt dan geen recht meer op een eventueel ww uitkering als je niet meteen ander werk vind en gezien je situatie schat ik die kans klein in. Je geeft aan dat het financieel niet haalbaar is om te stoppen dus dan zal een uitkering nodig zijn.
Als ze van je af wilt moet ze je zelf maar ontslaan. En zomaar zonder overleg je vakantie urnen inplannen mag wettelijk gezien niet. Zeker niet als je bij de bedrijfsarts loopt. Je zit in de ziektewet neem ik aan. Zou contact opnemen met de bedrijfsarts en alles voorleggen want deze stress helpt niet mee.
Wellicht goed om indien aanwezig contact op te nemen met een vertrouwenspersoon over de situatie die kan je onafhankelijk advies geven.
2 jaar geleden
Nooit nooit zelf ontslag nemen! Laat je werkgever lekker kletsen. Je bent immers niks verplicht
En als je werkgever wel iets wil, moet hij de bedrijfsarts maar informeren! Laat je niet gek maken hoor ! Je zit nog in de ziektewet en dat is in deze situatie prima. Ik zou dit aangeven bij je bedrijfsarts want hoe je werkgever reageert kan echt niet! Hij praat je het ontslag nemen een beetje na de mond toe
Nogmaals, GEEN ontslag nemen. Dan heb je geen recht op ww!
2 jaar geleden
Jeetje wat een rot situatie zeg.
Dit is zeker niet hoe een werkgever moet reageren op ziekte, zeker niet na wat je hebt meegemaakt.
Het klopt inderdaad wat hierboven wordt gezegd, wettelijk mag dit niet zo lopen. Je bent niet eens verplicht om je werkgever iets te vertellen over hoe het gaat, dat gaat in principe via de bedrijfsarts. En zonder jouw toestemming vakantie inplannen, opvolging bik bedrijfsarts weigeren, druk opleggen over terugkomen en suggereren dat je collega's het over je hebben..(ik vraag me af of dat echt zo is of een manier om jou ontslag te laten nemen).. dit gaat echt veel te ver.
Ik denk dat je inderdaad het beste zelf contact kan opnemen met de bedrijfsarts die je eerder hebt gesproken.
Je zou evt. ook wat advies kunnen winnen bij het juridisch loket, aangezien er hier wetten overtreden worden.
En misschien eens bij de huisarts langs gaan voor mentale ondersteuning, het is enorm zwaar wat je nu allemaal meemaakt... heel veel goeds gewenst voor jou en je kleintje in deze periode!
2 jaar geleden
Het laatste wat ik zou doen in deze situatie is ontslag nemen. Dan doe je precies wat je werkgever blijkbaar wil en vervallen jouw rechten. Ik zou contact opnemen met het juridisch loket want jij staat in je recht en je werkgever staat ver buiten haar recht. Onacceptabel wat ze zegt en doet. Vakantieuren inzetten is ook geen optie zonder jouw toestemming. Ik zou zelf contact opnemen met de bedrijfsarts en dit voorleggen. Die weet namelijk ook goed wat jouw recht is en heeft geen reden om jou eerder aan het werk te zetten dan jij er klaar voor bent. Dat is namelijk een recept voor burn out.
2 jaar geleden
Reactie op Mc43
Het laatste wat ik zou doen in deze situatie is ontslag nemen. Dan doe je p ...
Sorry hele feitelijke reactie van me, deels vanuit eigen ervaring dat dit nogal een trigger is voor mij. Wat vervelend dat je in deze situatie zit. Volkomen begrijpelijk dat je er mentaal nog niet klaar voor bent. Ik zat juist aan het zwangerschapsdeel mentaal niet lekker en kwam beide zwangerschappen daardoor in de ziektewet. Ook niet goed behandeld door mijn opdrachtgever (gelukkig vast contract bij een top werkgever). Ontzettend frustrerend dat ze je een nog slechter gevoel geeft over de situatie. Alsof jij lekker thuis aan het chillen bent en denkt 'laat ze maar betalen voor maanden vakantie'. Dat is uiteraard niet zo en ik hoop dat je werkgever je ook niet dat gevoel geeft. Gelukkig wonen we in NL en hebben we veel rechten op dit gebied. Laat ze dat niet van je afpakken en zorg goed voor jezelf ❤️
2 jaar geleden
Absoluut geen ontslag nemen. Ik neem aan dat je in de ziektewet zit, je kunt hierover ook contact opnemen met het UWV, zij betalen een deel van de ziektewet. Wanneer de werkgever al jouw verlofdagen erin heeft gezet, is dit een vorm van fraude. Zij krijgen dan nu extra betaald voor jou, maar keren het niet naar jou uit.
Mocht je zelf ontslag nemen heb je geen recht op een WW uitkering en mogelijk ook niet op een transitievergoeding. Wanneer zij jou ontslaan, heb je hier wel recht op. Wanneer je 6 weken ziek bent, hoort er een plan van aanpak gemaakt te worden bij de bedrijfsarts, deze moeten ze zelfs inschakelen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering met optie werken, zou ik deze zeker eens bellen. Dat is altijd vrijblijvend maar zij kunnen wel advies geven, uiteindelijk kan je dan zelf kiezen of je bepaalde stappen gaan nemen of niet. Mocht je dat niet hebben, zou je eens kunnen aankloppen bij het juridisch loket.
Wat een vervelende situatie en hopelijk komt het goed. Maar ik begrijp je gevoel heel goed dat je eigenlijk je vertouwen in je werkgever bent kwijtgeraakt.
2 jaar geleden
Hi, ik werk bij een arbodienst en zelf ontslag nemen tijdens ziekte iz echt niet slim. Want dan heb je geen recht op een uitkering(geen ziektewet en geen WW), dus komt er helemaal niks binnen.
Als je daar wil blijven, geef je gewoon aan dat je een gesprek met de bedrijfsarts wil. Vanuit dat gesprek kijk je dan verder naar wat zijn advies is.
Als je er niet meer wil blijven werken, kun je overwegen om een vaststellingsovereenkomst af te spreken. Je gaat dan met wederzijds goedkeuren uit dienst. In dat geval heb je wél recht op een WW uitkering.
Maar: bij een WW uitkering zit een sollicitatieplicht. Dus het UWV gaat dan wel van je verwachten dat je gaat solliciteren. Als je daar ook echt nog niet toe in staat bent, en te ziek voor bent, is dat dus ook niet slim. Want je gaat bij het UWV sowieso geen ziektrwet uitkering krijgen.
2 jaar geleden
Allereerst; wat vervelend dat je in deze situatie zit! Hopelijk kan je na alle meningen/adviezen rust krijgen in welke keuze dan ook!
Persoonlijk zou ik geen ontslag nemen - want wat al eerder gezegd is: geen WW…
Daarbij, je bent neem ik aan nog ziek gemeld en je zit te wachten op een oproep! Een werkgever kan/mag je dan niet eens verplichten om te komen werken! Ja dat is vervelend voor de werkgever maar zo is het nu eenmaal.
Geef aan je werkgever aan dat je naar de bedrijfsarts wil en nog geen oproep hebt gekregen - dan kan hij(of zij) hier achteraan en zorgen dat de oproep komt.
De bedrijfsarts gaat dan samen met jou een pad vaststellen - met jou, niet met je werkgever die word eerder geinformeerd.
En wat je zegt: bedrijfsarts maken ze geen afspraken meer voor. Dat is een recht voor een werknemer, dus ze zullen wel moeten (mijn tante is sociaal juridisch dienstverlener en vertelde dit bij mijn vorige baan waar ik in een burn out kwam en hetzelfde verhaal kreeg)
Niet bij de bedrijfsarts geweest = niet werken! En ze kunnen je niet zomaar ontslaan zonder dossier. Maar zelf ontslag nemen zou ik zeker niet doen!
Sterkte, hopelijk komt er snel hulp!
Mag ik je EMDR aanraden als je daar nog niet aan gedacht hebt? Heb je al bij de huisarts aangegeven hoe je hiermee worstelt? Wellicht kan het je helpen
2 jaar geleden
Je werkgever mag geen eens contact met je opnemen hierover, juist daar is de bedrijfsarts voor…
2 jaar geleden
Wat een vervelende situatie zeg!
Wat me nog even niet helemaal duidelijk is, ben je na je verlof weer aan het werk gegaan en daarna ziek gemeld of heb je vanaf je verlof nog niet gewerkt? In dat geval sta je namelijk nog steeds bij het uwv aangemeld als zijnde ziek ten gevolgen van zwangerschap/ bevalling en heeft je werkgever helemaal niets te zeggen over de situatie en is daar de uwv arts voor en betaald het uwv jouw salaris dus ook (aan je werkgever en zij betalen jou uit). Wat het inzetten van de vakantie uren nog schandaliger maakt.
In het andere geval is inderdaad zoals al vaker gezegd het advies van een bedrijfsarts leidend.
2 jaar geleden
Enorm vervelende situatie waar je in zit. Het stomme is ook nog eens dat die werkgevers zich niet lijken te beseffen dat als ze zo gaan doen dat het herstel zich dan alleen maar langer op zich laat wachten, al die extra stress kan je er niet bij gebruiken!
Zeker geen ontslag nemen en vooral contact opnemen met de bedrijfsarts zelf. Eventueel je partner of iemand anders meenemen naar je afspraken met arts/werkgever als je bang bent zelf overrompeld te worden. Je hebt alle recht om niet lekker in je vel te zitten en de tijd te krijgen om goed te herstellen zodat je daarna weer met plezier (!!) aan het werk kan. Daar kan de bedrijfsarts bij helpen en heeft je werkgever niks over te zeggen, jij mag aangeven wanneer je er weer klaar voor bent. Laat vooral niet over je heen lopen, eerst maar eens goed voor jezelf en je kleine zorgen 😘
2 jaar geleden
Reactie op BD1988
Wat een vervelende situatie zeg!
Wat me nog even niet helemaal duidelijk ...
Klopt dit had ik ook. Mijn werkgever werd gewoon door het UWV betaald. Dat kan de werkgever daar aanvragen. Als je ten gevolg van je bevalling nog ziek bent betaald het UWV volgens mij. Maar dan moet je indd niet al weer weken gewerkt hebben en je daarna pas ziek melden. EMDR is al genoemd. Dat zou ik je ook echt aanraden als je merkt dat je nu nog last hebt van wat er in je kraamtijd is gebeurd. Onderschat dat niet. Wij mama’s gaan maar door omdat je moet zorgen voor je kleintje. Maar ondertussen kun je zelf ook flink wat trauma’s oplopen en dat stop je dan weg omdat je maar door moet gaan maar op een gegeven moment komt het er toch een keer uit. In het ziekenhuis kun je vaak ook EMDR krijgen. Kun je soms sneller terecht dan via je huisarts.
2 jaar geleden
Wat vervelend zeg! Ik ben juriste en zou je absoluut niet adviseren om zelf ontslag te nemen, aangezien je dan geen recht hebt op een uitkering. Naar mijn mening kun je het beste afwachten op bericht van je bedrijfsarts en je werkgever bij vragen naar je bedrijfsarts verwijzen. Ik zou pas ontslag nemen als je een andere baan hebt gevonden met een contract van minimaal 6 maanden. Ziek is ziek en je hoeft enkel het advies van de bedrijfsarts op te volgen.
2 jaar geleden
Ik zou nogmaals contact zoeken met de arbo arts dan gaan ze in overleg met jou kijken wat passend werk is. Het klopt inderdaad dat je af en toe langs het werk moet gaan tijdens ziekte zodat de drempel laag blijft. Ze mogen niet zomaar je vakantie uren invullen.