12 Reacties
3 jaar geleden
Ach meis toch! Ik snap zo je angst! Welke pap had je? Besef je aub heel goed dat baarmoederhalskanker de vorm van kanker is waar de minste mensen aan dood gaan, omdat er zo'n goede controle opzit. Bijna 70% krijgt te maken met wel een vorm van voorstadium. Vanaf pap3 is het al voorstadium. De kans op kanker is echt zeer klein.
We mogen juist blij zijn (ondanks dat het heel eng is) dat ze juist het voorstadium zien. Zo kunnen ze je behandelen middels een lisexcisie of conosatie..daarmee voorkom je juist dat je kanker krijgt.
Zo, dat was het rationele deel.
Ikzelf had PAP2 voor de zwangerschap en moet in april terug voor herhaal uitstrijkje. Ook in ben doodsbang, terwijl ik eigenlijk 'maar' pap2 had en de gyneacoloog niks kon zien verder. Dus ja, je bent als moeder zoveel banger dan voorheen.
Lieverd, wat er ook gebeurd..ze zijn er op tijd bij. Behandeling zorgt er juist voor dat we er niet ziek van worden. Heel veel liefs en sterkte, laat je weten hoe het is gegaan? ❤️
3 jaar geleden
Lees vooral ook eens alle info onder deze link. De aantallen etc heeft mij ook heel gerustgesteld. Dat bv maar 1% van de HPV besmette vrouwen daadwerkelijk kanker krijgt en dat 1 op 50.000 vrouwen eraan sterft en dat vooral vanwege te late opsporing.
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/baarmoederhalskanker-hpv/baarmoederhalskanker
Allemaal heeeeel rationeel, maar dat hebben wij emotionele moeders soms even nodig 😊
3 jaar geleden
Ik heb zo'n 6 a 7 jaar geleden een lisexcisie gehad, allemaal heel spannend en vervelend. Ik was ook nog geen moeder dus dat scheelt zeker in de zorgen die ik me maakte. Maar de ingreep heeft goed uitgepakt en het is niet meer terug gekomen. Ook kan je daarna blijkbaar nog gewoon 2 kindjes op de wereld zetten zonder ergens last van te hebben.
Mijn tactiek was 'knop op nul en zonder er bij na te denken door die malle molen gaan'.
Succes en sterkte! Het komt vast allemaal goed :)
3 jaar geleden
Dank jullie wel! Het rationele is soms inderdaad even nodig om weer met beide benen op de grond te komen..
ik heb een pap 3b
het is nu afwachten, afgelopen maandag heb ik een verder onderzoek gehad en zijn er biopten genomen.
Wat de gynaecoloog zag is dat de foute cellen zowel in de binnen- als in de buitenrand zaten dus ze gaf wel aan dat de lisexcisie onvermijdelijk is.
3 jaar geleden
Reactie op Essie133
Dank jullie wel! Het rationele is soms inderdaad even nodig om weer met bei ...
Erg vervelend, maar na de lisexcisie zijn de foute cellen iig wel weg. Sterkte hoor ⚘️⚘️
3 jaar geleden
Reactie op DeniseD
Weet je wat voor pap en cin waarde? Bijzonder dat ze weten wat voor hpv!
I ...
Ik had jouw reactie laatst gelezen en wil hier ff op terug komen. Ben net voor mijn vervolguitstrijkje gegaan, omdat ik voor mijn zwangerschap PAP2 had. Ze vertelde me net idd dat ze sinds een maand of 6 ook kunnen zien welke HPV je hebt. 2 varianten zijn de eventuele ziekmakers. Samen met de variant zal de pap versie vertellen of ze gaan behandelen. PAP2 samen met die bepaalde varianten HPV zal bv wel behandeld worden en PAP2 met de andere variant bv niet 😊
3 jaar geleden
Reactie op Ilonavankessel
Ik had jouw reactie laatst gelezen en wil hier ff op terug komen. Ben net v ...
Hoop voor jou op een goede uitslag! 🍀🙏🏻
Ik heb idd een CIN 3 en krijg 11 mei de lisexcisie.. het hpv virus is daarmee nog niet weg dus heb gevraagd hoe dat dan verder gaat. Ze houden mij sowieso onder controle. Baal er wel van hoor🥺
3 jaar geleden
Reactie op Essie133
Hoop voor jou op een goede uitslag! 🍀🙏🏻
Ik heb idd een CIN 3 en krijg 11 ...
Ah pfff balen! Maar probeer het van de positieve kant te zien; door de controles houden ze je heel goed in de gaten en kun je voorkomen dat je ziek wordt! We hebben een enorme luxe dat dit kan 🍀En besef aub ook dat ook al heb je heel onrustige cellen, de kans op kanker erg klein is. Maar better safe than sorry! Veel succes met je lis. Ik hoop dat het mij bespaard blijft, maar wat nodig is, is nodig 😘
3 jaar geleden
Hier hetzelfde. Al dik 2 jaar aan het sukkelen, van pap 2a naar 3b, lisexcisie gehad en na de zwangerschap weer terug naar 2a en ook hpv 16. Ik moet in juni weer, maar vind het doodeng. Dus ik snap het helemaal. Ik heb gezegd, blijft het zo, haal dan mijn baarmoeder er maar uit.
3 jaar geleden
Hee.. ik snap je bericht helemaal. Ik heb 3 weken geleden een uitstrijkje laten maken en vandaag de uitslag per brief gehad. Hpv én onrustige cellen. Geen idee welke pap dat is maar ben er niet gerust op. Moet nu een afspraak maken bij de gynaecoloog. Ik ben zo geschrokken en idd ook de gedachte dat ik mn kindje niet zie opgroeien. Ik wens je veel sterkte toe en hoop op een goede afloop