47 Reacties
4 jaar geleden
Ik zou dit soort vragen aan je huisarts of verloskundige vragen.. Zij zijn professionals
4 jaar geleden
Hi Soof,
echt mega toevallig maar wij zijn op dit moment in Costa Rica. Nu zo'n 8 dagen, komen net van een maand Mexico af en we zijn aan het reizen. Kwam er hier in Costa Rica achter dat ik zwanger ben, nu 4+5 dus nog heel pril. Ik heb wel al DTP vanuit vorige reizen die ik heb gemaakt.
Maar ik maakte me dus ook meteen zorgen om het Zika virus. Inderdaad komt het niet meer vaak voor maar het is er nog wel. Heb hier verschillende artsen gebeld en zij zeiden dat het inderdaad redelijk goed onder controle is maar dat er nog steeds een paar honderd gevallen per jaar zijn. De mug zit niet op hogere gebieden dus op dit moment zitten wij dan ook in de bergen. Het risico van die mug is en blijft een persoonlijke keuze maar ik merk aan mezelf dat het me niet lekker zit en daarom hebben we besloten om de vlucht om te boeken en onze laatste 2,5 week van onze reis nog in Europa door te brengen. Niet om je bang te maken hoor maar meer om mijn ervaring te delen.
In het eerste trimester is Zika erg gevaarlijk en ook al is de kans klein ik wil hem niet zo lang lopen. DEET is inderdaad niet heel gezond voor jezelf al niet dus dat zat mij ook al niet lekker om elke dag op te smeren.
Ik denk als je gaat dat de kans echt minimaal is maar het is aan jezelf of jij dan lekker kan genieten. Ik ben nogal een overdenker en weet van mezelf dat ik nu niet meer goed kan ontspannen haha.
In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap en je maakt altijd de beste keuze voor jezelf en wat goed voelt. Costa Rica is overigens een prachtig land!!
Liefs
4 jaar geleden
Reactie op Yona8
Hi Soof,
echt mega toevallig maar wij zijn op dit moment in Costa Rica. N ...
Ahhhh wat een fijne reactie!!! Ben wel blij om te lezen dat iemand in hetzelfde schuitje zit als mij.
Ik ben best wel gelovig op spiritueel gebied, dat dingen gebeuren met een reden.
Eerst zouden we een rondreis doen door Costa Rica maar door corona konden ze moeilijk met sommige accomodaties contact leggen en hebben ze de rondreizen geannuleerd.. Zodoende hebben wij er toen voor gekozen om alsnog te gaan maar dan 16 dagen op n vaste plek te verblijven. Dus ik geloof wel dat het indirect wel zo hoort te verlopen (rondreis die niet doorgaat, zwanger worden).
Ik heb mijn verloskundige gemaild over het hele gebeuren. Ik zal er natuurlijk alles aan doen om ons klein wondertje te beschermen.. Dus als de verloskundige ons groen licht geeft (na de 8 weken echo) en ik neem de juiste voorbereidingen en middelen.. Dan vertrouw ik erop dat het goed moet komen.
Heb het hotel ook al gemaild over de situatie en of hun daarin een stukje veiligheid kunnen garanderen omtrent eten etc..
Bedankt voor je bericht!! ❤️
4 jaar geleden
Reactie op Soof33!
Ahhhh wat een fijne reactie!!! Ben wel blij om te lezen dat iemand in hetze ...
Graag gedaan hoor! Zeker gebeuren dingen altijd met een reden. Wij zouden ook 26 dagen rondtrekken hier, gelukkig al mooie plekken kunnen zien tot nu toe. Mag ik vragen waar je 16 dagen lang gaat verblijven?
Super goed dat je je gevoel volgt dat is volgensmij het allerbelangrijkste.
Liefs
4 jaar geleden
Reactie op Yona8
Klopt ja maar toch voelt het zo chemisch als je zwanger bent... Curaçao is ...
Klopt. Sinds dat ik zwanger ben denk ik over bijna alles na wat mijn mond in gaat.. Vind het ook akelig om iets op mijn huid te smeren..
Ik had het gisteren met mijn vriend erover.. Als ik mij héél licht in spriets ermee en mijn vriend juist veel.. We slapen toch naast elkaar en zitten samen bij alles.. Zou het dan effect hebben omdat hij overduidelijk ervan op zijn huid heeft en ik dan n beetje maar dat het dan afweert? Weet niet of het de geur is wat het de beestjes weghoud?
4 jaar geleden
Hey! Ik ben toevallig 2 jaar terug op vakantie geweest naar Costa Rica. Ze hebben daar ook ander spul tegen muggen wat de bewoners zelf gebruiken zonder deet. Misschien dat je dat kunt gebruiken. Ik vind het een heel veilig land. En qua eten is het eigenlijk alleen kip dus je ziet snel of het goed gebakken is. Drink daarnaast altijd dingen zonder ijs. En wat betreft de vaccinaties.. van de 22 weken prik kun je ook koorts krijgen. Neem sowieso ORS mee tegen uitdroging. En check je reis/annuleringsverzekering even. In Costa Rica ben je wel heel erg lang onderweg naar een ziekenhuis en ook die zijn niet van topkwaliteit als er iets gebeurd.
4 jaar geleden
Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en als je na het boeken van de reis erachter komt det je zwanger bent is dit bij de meeste verzekeraars een geldige annuleringsreden. Wij hebben nog een reis gepland staan naar Mexico voor begin juni. Was ook al geboekt voordat ik zwanger werd. Vind het erg lastig wat ik moet doen. Daar komt nog wel het zika virus voor. Echter, raad het RIVM zwangere vrouwen sinds 2019 niet meer af om daar naartoe te gaan. Op internet lees je ook hele wisselende reacties.. vind het zo lastig. Wat zouden jullie doen? (Als we zouden gaan dan ben ik rond de 10 weken zwanger).
4 jaar geleden
Reactie op Beaudi
Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en als je na het boeken van d ...
Ik ben dan ook +/- 10/11 weken. Heb contact opgenomen met het hotel. Die vroegen wat mijn wensen waren mbt onze kamer. Toen heb ik aangegeven dat ik het echt zou waarderen als bij ons “extra” gepoetst zou worden, met name het sanitaire gedeelte.
Ook zeiden ze omdat er dus een kok bij een grill staat je meerdere restaurant mogelijkheden hebt, je altijd de kok kunt aanspreken dat je het vlees bv echt gaar wilt & je kunt altijd zelf je eten bepalen.
Ik vond ze heel prettig reageren en ook zeiden ze dat ivm het Zika virus ze nog geen meldingen hebben ontvangen van incidenten of mensen die ziek zijn geworden maar als wij onze veiligheidsmaatregelen zouden nemen, het goed zou komen.
Een week voor vertrek moet ik hun contacteren. Dan gaan ze zich voorbereiden op onze komst om het ons zo fijn mogelijk te laten verlopen (wat ik dus super lief en fijn vind want ik vind het wel mega spannend, dat heb ik ook kenbaar gemaakt)
Want, laten we eerlijk zijn.. In Europa worden we eigenlijk te goed beschermd tegen ditjes en datjes en zulke landen een stuk minder. Maargoed! Heb er vertrouwen in 💋
4 jaar geleden
Awh bedankt voor je berichtje en wat fijn dat ze er zo ontzettend lief op hebben gereageerd vanuit het hotel! Ja ik zit zo te twijfelen. Ik ga eigenlijk elk jaar naar de Caribbean op vakantie en ben echt nog nooit gestoken ofzo. Sterker nog voordat ik zwanger was had ik nog nooit van het zika virus gehoord🙈🙈. Maarja nu ben je dan natuurlijk toch wat voorzichtiger.. ik denk dat we het ook gewoon gaan doen. Nog lekker 1 keer genieten met z’n tweetjes voordat die kleine er is 😃
4 jaar geleden
Reactie op Beaudi
Awh bedankt voor je berichtje en wat fijn dat ze er zo ontzettend lief op h ...
Precies! Gelijk heb je! En de angst is logisch.. Je moet nu niet alleen voor jezelf (en soms je partner 😂) zorgen.. Maar nu ook voor n klein wondertje in je buik!
Ik had me al bedacht dat als mijn vriend zich gewoon goed inspuit met bijvoorbeeld DEET 50% en ik dan 25% / 30% een heel klein beetje.. Blijven ze toch wel weg aangezien mn vriend dan een wandelend anti muggen net is voor me 💀😊