26 Reacties
2 jaar geleden
Ik zie nu dat dit topic in de geboorteclub januari 2023 zit. Zou een moderator hem kunnen verplaatsen naar een relevante groep?
2 jaar geleden
Ja helemaal herkenbaar! Ik heb tot dat hij 1 was ook 24 uur gewerkt ipv 32. Sinds 1 maand werk ik 28 uur en dan nog 4 uur onbetaald ouderschapsverlof maar ik vind dit echt nog te veel voelen dus ik wil ook naar 20 of 24 uur gaan. Inderdaad het gaat zo snel voorbij ik wil zoveel tijd als mogelijk met hem doorbrengen nu die nog zo klein is. Werken komt idd wel weer. Mijn collega's kijken er nu niet raar van op dat ik 'maar' 28 uur werk, ik weet nog wat ze ervan vinden als ik naar 20 uur ga maar ik denk dat dit geen probleem moet zijn en ze niet raar opkijken. Ik heb al meerdere malen aangegeven namelijk dat ik het pittig vind werk en een kleintje en hobby's etc. combineren en dat ik liever meer tijd thuis zou zijn met hem.
2 jaar geleden
Reactie op kamerplantje123
Ik zie nu dat dit topic in de geboorteclub januari 2023 zit. Zou een modera ...
Okee, laat maar, ik snap nog niet echt hoe dit forum werkt, denk ik. :')
2 jaar geleden
Reactie op Tektak
heb je niet de mogelijkheid om bepaalde dagen structueel thuis te werken? d ...
Ik werk ook 2 dagen thuis maar dat is echt niet mogelijk als mijn zoontje erbij is hoor. Ben continu met hem bezig, ik kan me dan niet rustig op werk focussen, waar ik echt m'n focus voor moet hebben. Eventueel alleen in zijn slaapjes maar dat is maar 2 uur per dag.
2 jaar geleden
Ik deel exact dezelfde gevoelens als die jij hiet omschrijft, ik ben het 100% met je eens. Ik werk sinds de kleine geboren is, nu 1 jaar, niet meer 5 maar 3 dagen. Mijn man 4 ipv 5. Mensen doen echt alsof 3 dagen, helemaal niets meer is! Alsof je helemaal niet meer werkt, echt absurd. BIZAR! Maar laat ze lekker, hoe meer mensen dit doen, des te meer het genormaliseerd word. Dus you do you, daar help je anderen kinderen en ouders ook mee.
2 jaar geleden
Ik snap je punt! Ik heb zelf altijd maximaal 32 uur op contract gehad (met periodes wel 40-45uur gewerkt), altijd 5 dagen in de week gewerkt. Sinds ik moeder ben, werk ik 24 uur (contact is 28 uur, ik pak 4 uur onbetaald ouderschapsverlof) in 3 dagen en ik vond dit juist een luxe dat het zo kan. Soms werk ik eens een dag extra, dat herinner me direct eraan dat ik niet standaard 4 dagen wil werken 😅
Ik vind het ook vooral raar dat 5 dagen werken voor mannen nog zo vanzelfsprekend is... Mijn man heeft wel gebruik gemaakt van het betaalde ouderschapsverlof, maar het koste wat overtuingskracht om hem nu ook nog minder te laten werken 🙈 zijn werkgever wilde wel meedenken, maar het was wel duidelijk dat fulltime de norm is. Gelukkig heeft hij nu eens in de 2 weken een dag vrij!
2 jaar geleden
Ik werk als zelfstandige en maak denk ik maximaal 24 uur per week. Lang in dienst 40 uur gewerkt en daarna 32. Vind het wel prima zo. Wellicht weer wat meer als mn dochter ouder is, ze is nu aan het wennen op de opvang, maar ben van plan haar geen volle dagen te brengen. We hebben haar vooral aangemeld vanwege het sociale contact, het leren van de taal (wonen in Noorwegen) en omdat we hier geen vangnet hebben van familie en vrienden die af en toe kunnen oppassen.
2 jaar geleden
Oh ik snap je helemaal!
Ik ben ook hoogopgeleid, heb altijd 40u of zelfs meer gewerkt, maar er nu bewust voor gekozen om de eerste 2 jaar thuis te zijn en niet te werken. Nu woon en werk ik in Duitsland en daar is het heeeel normaal om 2 jaar ouderschapsverlof te nemen! Het eerste jaar krijg je zelfs 70% van de loon, dus vrijwel iedereen hier neemt in elk geval het eerste jaar ouderschapsverlof. Echt heerlijk. Ik geniet er intens van! En nee, ik mis werk (nog) niet.
Dus: ik snap je helemaal!
2 jaar geleden
Reactie op Bienebien
Oh ik snap je helemaal!
Ik ben ook hoogopgeleid, heb altijd 40u of zelfs m ...
ik heb vaker gehoord wat een verschil dit is! ik denk inderdaad dat het heel persoonlijk is of je dit zou willen: ik vond het zelf na 4 maanden wel prima om weer te gaan werken. ik ben niet op mijn best van veel thuis zijn, dat wordt ik hem gezelligere moeder en vrouw van 🙈
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties allemaal! Fijn dat er anderen zijn die dit ook herkennen.
Wat een verschil tussen Nederland en Duitsland zeg! Het fijne aan Nederland vind ik wel dat je meer opties hebt om parttime te werken. Zelf ben ik ook niet op m’n best door volledig thuis te zijn, maar 2 a 2.5 dag werken zou (voor mij) top zijn in die eerste jaren. Ik merk alleen aan mezelf al hoeveel rust het me geeft en dat breng ik natuurlijk ook over op mijn zoontje.
Ik denk dat er vooral een stukje erkenning van het ouderschap mist in Nederland. Dat merkte ik al toen ik met HR aan het mailen was na de geboorte van mijn zoontje over het ouderschapsverlof. Kreeg ik een mail, “geniet nog even van je vrije tijd”. 😂 Mensen doen vaak alsof je alleen maar in de ballenbak zit en koffie aan het leuten bent, maar zeker het eerste halfjaar vond ik hard werken hoor! Was echt wel zwaarder dan mijn kantoorbaan. Nu mijn zoontje 1 is geworden vind ik het wel heel anders, ik heb nu wel meer tijd om te koffieleuten😅. Maar ik geloof ook heel erg in de kracht van het er gewoon zijn voor je kleintje. Niet de hele tijd dat heen en weer gesleep van en naar de opvang. Niks mis met de opvang hoor, iedereen moet zelf weten hoeveel opvang goed past, maar ik vind het zelf wel gedoe en gestress als ik eerlijk ben.
Je bent wel gewoon een minimensje aan het opvoeden die je probeert een zo stabiel mogelijke basis voor het leven mee te geven. Dat is voor de hele maatschappij belangrijk, ik denk dat dat vaak vergeten wordt.
2 jaar geleden
Reactie op Eva_Noorwegen
Ik werk als zelfstandige en maak denk ik maximaal 24 uur per week. Lang in ...
Hoe oud is je dochter? En hoe is het ouderschapsverlof verder geregeld in Noorwegen? Ben ik wel benieuwd naar!
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties allemaal! Fijn dat er anderen zijn die dit ook her ...
Ik herken dit. Ik werk binnen de kinderopvang en ik doe hiernaast nog een master opleiding. Ik werk “maar” 2 dagen en ik studeer hiernaast nog minstens 1 volle dag. Ik vind dit meeeeeer dan genoeg!
Ik werkte 3 dagen + studie maar ik ben sinds vorige maand naar 2 werkdagen gegaan.
Was m’n werkgever blij? Neee! Helemaal niet. Maar ze ging hier wel in mee..
Ik merkte ook dat ik er te veel aan moest “trekken” en te veel op m’n tenen liep. Afstuderen is ook geen gemakkelijke fase met een kleine. Toen ik ziek werd (dikke griep) in november wist ik het zeker.. Ik ga stoppen met dit haastige tempo en vertragen, het moet wel leuk blijven…
Mijn kindje en gezin algeheel komen op 1. En ik zelf ondertussen ook 😉😘!
2 jaar geleden
Dit is echt super herkenbaar helaas. Ik zit ook in de kantoor wereld en zoals je al zegt 40 - 50 uur is geen overbodige luxe hier. Ben zelf gestart met 24 uur en daarna door de werkdruk 32 uur gaan werken. Tijdens mijn zwangerschap weer terug naar 24 uur en dat doe ik nu hybride. Betaald super en ben dan ook onafhankelijk enzovoorts. Maar niet gelukkig. Helaas is mijn functie te doen met minder uur (zelfs 24 uur is al op het randje) daarom nu besloten om een andere functie te gaan verrichten in een ander bedrijf voor 17 uur met veel meer flexibiliteit en hybride werken. Ja ik ga minder verdienen, maar kan dan eindelijk meer bij mijn kindjes zijn en meer bezig zijn met mijn huis, huishouden en hobby's ❤️
2 jaar geleden
Ik werkte 36 uur en nu 28, verdeeld over 3 dagen. Ik heb het geluk dat ik een hele chille baas heb. Dus dat scheelt wel, anders was ik ander werk gaan zoeken. Ik vind m'n gezin nu belangrijker, ondanks dat ik master gedaan heb.
Als de kleine naar school gaat, komt mijn carrière wel weer. Nu wil ik heerlijk zoveel mogelijk bij mijn kind zijn, die heb ik niet voor niets 🥰
2 jaar geleden
Heel erg herkenbaar je verhaal. Ook ik merk dat ik meer rust heb als we niet de hele tijd de stress hebben van het halen/brengen/file etc. En helemaal eens, de eerste twee jaar zijn mijns inziens heel belangrijk. Daarna wel weer meer werken, genieten nu ze zo klein zijn. Helemaal eens met wat je deelt 🤗
2 jaar geleden
Hoe oud is je dochter? En hoe is het ouderschapsverlof verder geregeld in N ...
Mijn dochter is van 25 januari 2025, dus nu 1 jaar en een maand.
Hier is er ongeveer een jaar zwangerschaps/ouderschapsverlof betaald door de overheid. Hiervan is 3 maanden voor de vader. Ik als zelfstandige hoefde daar geen verzekering voor af te sluiten.
Verder is 100% werken 36 uur ipv 40 en volgens mij zijn er weinig die fulltime werken. Ik heb het vermoeden dat er best goed mee om gegaan wordt dat je minder werkt als moeder, maar aangezien ik dus mijn eigen bedrijf heb en mn vriend voor zn vader werkt is het lastig te zeggen 😅.
De scandinavische cultuur is wel meer gericht op het welzijn van kinderen en ook dat zowel vader als moeder samen ouders zijn en dus eventueel minder werken als er ‘jonge’ kinderen zijn.
2 jaar geleden
Bedankt voor de reacties allemaal! Fijn om te lezen dat meer mensen dit herkennen. Zijn er toevallig ook nog mensen die bijvoorbeeld "maar" 2 dagen werken in een kantoorbaan?
2 jaar geleden
Ik werk 20uur aangezien we destijds een enorm opvangprobleem (stad Utrecht) hadden. Ik denk dat we inmiddels wellicht wel meer dagen zouden kunnen krijgen maar aangezien we geen opa’s en oma’s hebben die kunnen oppassen vind ik voorlopig twee dagen opvang wel voldoende. Over een jaartje als hij twee is kijken we wel weer verder.
Mijn man werkt fulltime ivm eigen zaak.