19 Reacties
3 jaar geleden
Echt waar? Bizar toch dat dit kan he!
Ik ben van 40 naar 32 uur gegaan en min zoontje gaat 2x per week naar de gastouder. Wij verdienen zeker boven modaal met zijn 2 en zijn toch 'maar' €300 kwijt (netto dan) voor die 2 dagen. Gastouder is geloof ik wel een stuk goedkoper. Is dat geen optie als je echt zo willen blijven werken?
3 jaar geleden
2,5 dag kinderopvang kost ons netto 800 per maand. Ik verdien met 2,5 dag werken meer dan 800, maar het is wel een enorme hap uit je inkomen.
3 jaar geleden
Reactie op Ilonavankessel
Echt waar? Bizar toch dat dit kan he!
Ik ben van 40 naar 32 uur gegaan en m ...
Ik had nog geen werk en studeer volgende maand pas af dus dan is de stap om thuis te blijven sowieso wat minder groot.
Mijn man verdient net modaal maar we zijn meer dan de helft van het salaris al kwijt aan de huur 😅 als ik zou gaan werken zou ik minimumloon gaan verdienen en kan ik het eigenlijk rechtstreeks naar de kinderopvang brengen zelfs met de toeslag 🤷🏻♀️
Ik dacht altijd dat een gastouder nog duurder was ! Maar ga er naar kijken 👀
3 jaar geleden
Reactie op pahay
Ik had nog geen werk en studeer volgende maand pas af dus dan is de stap om ...
Ja als je alleen maar inlevert dan zou ik ook echt niet gaan werken 🤣 Dan liever voor hetzelfde geld lekker bij mijn kindje.
3 jaar geleden
Wij betalen voor flexibel 2 dagen per week maandelijkse een bedrag van 953,68 euro en krijgen (maar) 384 euro terug.
🤞🏼 2027 wordt het gratis, zeggen ze… eerst zien, dan geloven.
3 jaar geleden
Reactie op pahay
Ik had nog geen werk en studeer volgende maand pas af dus dan is de stap om ...
Maar. Na een tijd werken ga je wel weer meer verdienen. Wat heb je gestudeerd? Misschien loont het nu niet, maar later wel?
3 jaar geleden
Daarbij zou ik nooit afhankelijk willen zijn van mijn partner. Vraag je af wat je daarmee wilt. Ik zou graag mijn eigen inkomen behouden, zodat mocht er iets gebeuren of mocht het uitgaan. Dan heb ik toch een baan, ervaring en inkomen.
3 jaar geleden
Daarbij het kosten plaatje. We brengen onze zoon 3 dagen (meer dagen ging niet, want opvang vol) voor €600 eigen geld. Ik ben een dag minder gaan werken en mijn vriend ook.
Het 'kost' mij vooralsnog nog niets, want ik krijg voor die ene dag 70% nog betaald in de eerste jaar van onze zoon (dat is Nederlandse wetgeving dus heeft iedereen) en ik ben overall 3% meer gaan verdienen door de inflatie correctie en vakbond overleggen. Van de zomer switch ik van positie en ga nog eens 3% meer verdienen.
Per volgend jaar (onze zoon is van 09-01) ga ik dan idd een dag minder werken wat 1/5 van mijn loon zal betekenen.
Dat zal uitkomen op €500 minder verdienen. Wat zal betekenen dat zowel ik als mijn vriend (we verdienen ongeveer hetzelfde) €500 minder zullen gaan verdienen. Gezamenlijk dus €1000. Dus wij kunnen dan ons kind beter naar de opvang brengen als ik even goed reken. Maar ik ben ook graag thuis voor mijn zoon :)
3 jaar geleden
Ik had ook berekend dat voor 3 kids opvang en bso 2 dagen al boven de 550 euro zal kosten.. Ik werkte 3 dagen met 2 kids en dan 1 oppasdag bij oma. Maar oma vindt 3 kids best veel dus dat is niet echt een optie meer. Maar met 2 dagen werken verdien ik misschien 1000 dus dan hou ik minder dan 450 over.. wij hebben voorlopig besloten dat ik thuis blijf.
3 jaar geleden
Wij hebben een contract voor 94 uur per maand kinderopvang. Dat kost €850. Soms €950 dan gaat hij een dag extra. We krijgen daarvan €770 terug.
Ik ben van 36 uur naar 21 uur gegaan. Ben 2 dagen minder gaan werken. Mijn man 1 dag minder. Kost ons samen ongeveer €800 minder per maand.
Moet wel blijven werken, van een loon kunnen we niet rondkomen. Wil ook niet stoppen maar je levert wel veel in zo.
3 jaar geleden
Reactie op Melaniejochem
Daarbij zou ik nooit afhankelijk willen zijn van mijn partner. Vraag je af ...
Dat is persoonlijk 🤷🏻♀️
Ik ben getrouwd onder gemeenschap van goederen dus ben sowieso niet “afhankelijk” van mijn partner
Mocht ik in de toekomst gaan scheiden dan kan ik toch gewoon gaan werken ?
3 jaar geleden
Reactie op Melaniejochem
Daarbij zou ik nooit afhankelijk willen zijn van mijn partner. Vraag je af ...
Maar als je keuzes maakt op basis van dat het uit kan gaan, sta je toch al niet helemaal met 2 benen in je relatie of kijk ik daar nou echt zo anders naar dan anderen? Ik ben voltijd mama en mijn vriend werkt fulltime, hij is een enorme workaholic en ik ben minder geschikt om te werken vanwege mijn mentale gezondheid. Zo vullen we elkaar goed aan want ik ben thuis met de kleine en hij kan doen wat ie leuk vind, namelijk werken. Daarnaast zou ik als ik wel ging werken minimumloon verdienen en zijn we mijn inkomen grotendeels weer kwijt aan kdv en mocht het wel ooit onverwachts stuklopen kan je altijd nog werk zoeken.
2 jaar geleden
Reactie op DeniseD
Werken is meer dan geld; voldoening, even wat anders, collega’s en onafhank ...
Ik haal meer voldoening uit voor mn kindje zorgen dan uit werken hoor, tuurlijk kan dat misschien voor jou wel zo zijn, maar dat geldt zeker niet voor iedereen, dus dat kan je niet zo stellen. Even wat anders kan ook door de kleine even een middagje naar opa en oma te brengen, is leuk voor opa en oma en dan kan je zelf heel even uit de moederrol stappen. Er zijn wel meer manieren om even wat tijd voor iets anders in te plannen. Waarom zou je je kind naar een kinderopvang brengen en je kind dus basically deels door een ander laten opvoeden, als je ook zelf lekker thuis kan zijn met je kleine🤷♀️ naast het feit dat je niet altijd de meest positieve verhalen hoort over kinderdagverblijven..
2 jaar geleden
Reactie op Jasmijn_1998
Maar als je keuzes maakt op basis van dat het uit kan gaan, sta je toch al ...
Je weet nooit wat er kan gebeuren. Vanuit jezelf niet of vanuit je partner niet.
Daarbij zou ik het zelf zien als vreemd of ongemakkelijk als ik mijn man om geld zou moeten vragen als ik een keertje iets leuks voor mezelf wil doen.
Weet ook niet hoe makkelijk het is als je jaren niet gewerkt hebt om dann weer een baan te vinden.
2 jaar geleden
Denk ook aan pensioenopbouw, vakantiegeld e.d. Daarbij kan ik me haast niet voorstellen dat je met minimumloon niks overhoudt, juist omdat de toeslag dan zo ontzettend hoog is.
Wij krijgen bijna geen toeslag en nog hou ik er geld op over dus lijkt me stug dat je niks over zou houden.. kun je iemand inschakelen om je nog eens te helpen met de berekening?
2 jaar geleden
Ik denk dat het in deze discussie best belangrijk is om te bedenken dat wanneer de vrouw alleen een minimum loon zou kunnen verdienen dit niet per se leid tot een hoge toeslag, de man kan best eens flink meer verdienen waardoor de toeslag laag uit valt want salarissen worden bij elkaar opgeteld voor de berekening. Hierdoor kan het salaris van de vrouw wel degelijk opgaan aan het kdv als zij besluit te gaan werken voor dat minimum loon. Enige wat dit op kan lossen is gratis kinderopvang voor iedereen. Hierdoor kan iedereen gaan werken zonder zijn salaris meteen weg te brengen naar het kdv en zich hierdoor onafhankelijk maken van een man zodat ze niet in een verrote situatie blijft voor een dak boven haar hoofd of opeens op straat staan met kinderen omdat man lief er met een ander vandoor gaat.
Maatschappelijk gezien zou het echt heel voordelig zijn als moeders die nu thuis zitten om deze reden 2 dagen tegen minimum loon willen werken, dit zorgt nu voor minder te korten op de arbeidsmarkt en als de kinderen ouder zijn ervaren arbeidskrachten die misschien wel wat meer willen gaan werken. Dus waar blijft die gratis kinderopvang !!! 😭😅 Er zijn alleen maar voordelen.