71 Reacties

3 jaar geleden

Dit maakt mij juist onzeker. Als dit niet werd verteld had ik het juist niet eng gevonden. Mijn zoontje is namelijk 2 uurtjes wezen wennen en was heel de tijd vrolijk, aan het lachen etc, ik denk dat het ook echt per kindje verschilt en dat je nieuwe ouders op deze manier juist extra onzeker maakt zoals ik.. ieder kindje is anders en ieder kindje went op zijn/ haar manier, heb je een kindje die inderdaad heel erg aanhankelijk is van papa en mama , dan is het heel goed om erbij te blijven, heb je een kindje zoals die van mij die het liefst alles zelf doet zoals op zichzelf zitten in z’n Voedingskussen of in de box of in z’n wipstoel dan kan je hem/ haar prima zonder jou laten wennen lijkt mij want dan is je kindje gewoon heel erg geïnteresseerd in alles zelf ontdekken zoals die van mij

3 jaar geleden

Reactie op ssannek

Dit maakt mij juist onzeker. Als dit niet werd verteld had ik het juist nie ...
Geen haat, zeker niet, maar ik zet dit er juist bij voor ouders die net zo’n kindje als ik hebben

3 jaar geleden

Hier ook een klein meisje dat zonder ons heeft gewend bij de kinderopvang. Ze komt super vrolijk terug en is de hele dag heerlijk aan het knuffelen. Volgens mij gaat het helemaal goed en is ze veilig aan het hechten daar. Bedankt voor je advies maar het maakte mij ook even onzeker om eerlijk te zijn

3 jaar geleden

Reactie op ssannek

Geen haat, zeker niet, maar ik zet dit er juist bij voor ouders die net zo’ ...
Ik ben hier ook van plan onze kleine man steeds een paar uurtjes zonder mij te laten wennen voor hij in het ‘echt’ gaat. Maar hier ook wel een heel alert nieuwsgierig kereltje dat alles wil zien en spelen! Het is meer voor de gastouder bij ons van hè waar loopt ze nog tegen aan waar wil ze nog een handigheidje in hebben met in slaap vallen etc. Dus denk inderdaad erg afhankelijk van ouder en kind. Toen mijn dochter een stuk ouder was vond die het bijvoorbeeld wel prettig als ze ergens ging wennen dat ik even bleef!

3 jaar geleden

Reactie op ssannek

Geen haat, zeker niet, maar ik zet dit er juist bij voor ouders die net zo’ ...
Dat is helemaal prima dat jij dat zo ervaart, maar daar gaat het mij niet om.. Het is wetenschappelijk onderzocht dat kinderen zich op dergelijke manier slecht hechten en onveilig voelen. Voor kleine kinderen is de wereld sowieso nog ongrijpbaar en onvoorspelbaar, ouders zijn de ‘veilige haven’ waaruit een kind de wereld durft te ontdekken. Het is fijn dat jouw zoontje zich fijn heeft gevoeld die 2 uurtjes, maar daar gaat het niet om.. Veel kindjes zullen zich onveilig voelen zonder ouders en dus ook niet veilig wennen en hechten. Ik als orthopedagoog weet daar vanuit mijn expertise ook genoeg van. Daarnaast is dit ook daad werkelijk een wanbeleid want het gaat tegen de kwaliteitseisen van de kinderopvang in. Voor nieuwe ouders die dit niet weten dus van belang om dit niet zomaar voor ‘lief’ aan te nemen en te accepteren. En daarom schrijf ik dit.. Er zijn altijd uitzonderingen, maar wennen met ouders erbij zal altijd veiliger voelen voor een kind. Het is al spannend genoeg voor je baby om na de ‘wenfase’ op een kinderdagverblijf achter te worden gelaten bij rekatief vreemden in een drukke groep met veel prikkels. Laat de wenfase dan zo pedagogisch verantwoord mogelijk lopen indien mogelijk..

3 jaar geleden

Reactie op Laurarara

Dat is helemaal prima dat jij dat zo ervaart, maar daar gaat het mij niet o ...
Daarom zeg ik er ook bij, dat als je inderdaad een kindje hebt die erg aanhankelijk is dat je dit zeker moet doen, maar als je een kindje zoals die van mij hebt, die het liefst lekker op zichzelf is (en ik denk dat iedere ouder z’n kindje het beste kent en dus weet wat het beste is voor hun kindje) dat je zelf echt wel weet wat het beste is voor je kindje en nogmaals geen haat en hartstikke goed dat je het aankaart, maar ieder kindje is anders en die van mij ontdekt het liefst alles op zichzelf en dat is ook helemaal prima en dat mag ook gewoon en het mag ook dat je kindje moet wennen met jou erbij het is ook net waar je jezelf goed bij voelt en je moet luisteren naar je eigen ouder instinct

3 jaar geleden

De eerste wendag van mijn 2 kinderen was ook altijd met mij erbij. Ik vond dat zelf ook prettig eerlijk gezegd. Mijn derde gaat in sept starten en zou het dan ook weer zo doen. Mijn kinderen zijn ook altijd heel makkelijk geweest daarin dus niet dat ik dacht dat ze behoefte hadden aan mijn aanwezigheid, maar dan nog vond ik het fijn. Het is toch een onbekend plek met allemaal onbekende mensen. En zelf zien hoe je kindje reageert op de opvang lijkt mij ook prettiger.

3 jaar geleden

Wat ik nogmaals wil benadrukken met mijn topic is dat het een wanbeleid is vanuit kinderdagverblijven en dat je als ouder dit niet hoeft te accepteren. Er zullen altijd baby’s of kleine kinderen zijn die nergens last van hebben(of dit niet laten blijken), het ligt ook aan hoe het kind überhaupt aan de ouders gehecht is en wat het temperament van het kindje is, maar daar gaat het niet om: er zullen genoeg kinderen zijn voor wie dit geen gezonde manier van handelen is. Kinderopvang moet pedagogisch verantwoord handelen en deze manier van wennen zal voor veel kindjes onnodig stressvol zijn en niet meehelpen.. Daarnaast hoor pedagogisch verantwoord handelen op 1 te staan in de kinderopvang.. dat is dit helaas niet.

3 jaar geleden

*JWI moet NJI zijn btw..

3 jaar geleden

Reactie op ssannek

Daarom zeg ik er ook bij, dat als je inderdaad een kindje hebt die erg aanh ...
Je gaat steeds de discussie aan over wat goed is voor jouw kindje enz.. Daar gaat het niet om, je begrijpt de strekking van mijn topic geloof ik niet! De kinderopvang is gebonden (net zoals het onderwijs) aan zeer strenge kwaliteitseisen. Dit gebeurt op basis van adviezen nav wetenschappelijk onderzoek en helaas ook negatieve ervaringen uit het verleden. Voor ieder kind moet een kdv dus veilig zijn, zowel fysiek als emotioneel. Dat JIJ je als ouder goed voelt bij een manier van wennen is prima, maar vanuit de kwaliteitswaarborging is de manier van wennen (wetenschappelijk onderbouwd) niet de meest pedagogisch verantwoorde, en dus zou het door kinderdagverblijven niet zo mogen worden gehanteerd. Daarnaast weten veel ouders niet beter, en accepteren dus (terwijl ze misschien wel dat timide angstige kindje hebben), dat dit nou eenmaal het beleid is, terwijl de organisatie die de kwaliteitswaarborging van de kinderopvang doet, het juist niet zo aanraad! Dus ouders, wees assertief! Laat je niet afschepen! Prima dat JOUW kindje het allemaal heel fijn heeft gevonden, maar het is niet pedagogisch verantwoord over het algemeen, en dus voor veel andere kindjes niet goed. Je moet als ouder een keus hebben hoe je jouw kindje wil laten wennen, want JIJ kent je kind het beste.. Maar daarnaast is de kinderopvang verplicht pedagogisch verantwoord te handelen voor ALLE kinderen. Deze discussie gaat niet over wat jouw kindje nodig heeft op zichzelf maar wat wetenschappelijk gezien het beste is voor een kind en dat kinderdagverblijven daar naar horen te handelen en dat je als ouder daarvoor mag opkomen als je dat wilt.

3 jaar geleden

Sorry maar dit is echt onzin. Ben van mening dat dit per kindje anders is. Allebei mijn kinderen zijn op deze manier wezen wennen en ging prima. Hartstikke vrolijk. Ben van mening dat als je kindje niet de hele dag aan je vast plakt en prima sociaal kan zijn met anderen dat zo'n wendag prima kan. Heb je een kindje dat juist heel zenuwachtig is of echt heel erg aan je gehecht is dan kan ik me voorstellen dat een dag zo'n je eng is.

3 jaar geleden

Ik ken heeeeeeeel weinig opvangen waar de ouders erbij zijn op de wendag. Ik denk dat je met dit bericht heel veel nieuwe ouders onzeker maakt. Ik schrok er ook van toen ik het las want onze kleine meid gaat 2 uurtjes "alleen" naar de opvang... als er iets zou zijn nemen ze contact met je op, als ze niet op haar gemak is, zijn hun daarvoor opgeleid om dit te kunnen zien en laten haar dan echt niet zo bij hun, dan weet je dat in no time. Er zijn wel meer onderzoeken gedaan , wil niet zeggen dat dit het beste is voor elk kindje. Ik denk dat je zoiets beter voor je eigen kan houden in plaats van honderden ouders onzeker maken..

3 jaar geleden

Reactie op Laurarara

Je gaat steeds de discussie aan over wat goed is voor jouw kindje enz.. Daa ...
Precies, als je dat wilt, zie ook reacties van andere ouders die van jouw bericht onzeker werden, nogmaals ALS JE DAT WILT, dus waar JIJ je het beste bij voelt, ik ga geen discussie aan ik zeg alleen maar dat je andere ouders onzeker kan maken door de manier waarop je je bericht hebt geplaatst je had er bij moeten zetten dat je alsnog naar je eigen ouder instinct moet luisteren

3 jaar geleden

Reactie op ssannek

Precies, als je dat wilt, zie ook reacties van andere ouders die van jouw b ...
Mee eens , mijn bericht komt op hetzelfde neer hierboven

3 jaar geleden

Reactie op Kimberlyyy

Ik ken heeeeeeeel weinig opvangen waar de ouders erbij zijn op de wendag. I ...
Dus omdat het ouders onzeker maakt wat wetenschappelijk bewezen gewoon een gezondere manier van wennen is, moet ik dat voor me houden? Het is gewoon niet pedagogisch verantwoord. Punt. Het is op vele manieren te onderbouwen. Het is juist goed dat ouders die binnenkort hun kind naar de opvang gaan brengen dit weten en kunnen kiezen om het anders te doen(zoals ik het zelf ook heb aangegeven bij mijn kinderdagverblijf.) Dus nee, ik ga dit niet voor me houden en ja, er zijn gezondere manieren om je kind veilig te laten wennen op een kinderdagverblijf. Ik hoop dat als ouders dit lezen en denken ik wil het anders doen, dat ze dit aangeven bij hun kinderdagverblijf!

3 jaar geleden

Ik werk in de kinderopvang en ik heb ervaring bij veel verschillende organisaties. Ik heb nog nooit gehad dat er ouders bij bleven.. Lijkt me ook best ongemakkelijk eerlijk gezegd. Bijna alle kindjes doen het hartstikke goed met wennen en bij die enkele waarbij het niet goed gaat bellen we de ouders. Je hebt het over wanbeleid etc en ik vind echt dat je de kinderopvang daarmee onterecht negatief neerzet. En net wat hier benoemd wordt. Je maakt een hele hoop papa's en mama's onzeker. Hoe weet je dat kinderen zich zeer onveilig voelen? Je bent er toch niet bij als de kindjes van anderen wennen? Daarnaast is er een beleid waar je akkoord mee gaat als ouder. Daarin wordt de manier van wennen ook omschreven. Ik heb in de afgelopen 10 jaar heel veel kindjes gehad die vanaf baby aan mij als leidster gehecht zijn en zich veilig bij me voelen. Ik mag ze troosten als ze verdrietig zijn en ze begeleiden in alle ontwikkelingen die ze mee maken. Die liefde die je krijgt van zo'n kleintje laat zien dat ze zeker aan ons kunnen hechten! Maargoed jij bekijkt het duidelijk vanaf de theoretische kant, terwijl ik het in praktijk mee maak. Voor alle mama's die hier onzeker van worden : we laten jullie kindjes echt niet bij ons wennen als we denken dat het niet gaat. Als het niet gaat dan bespreken we dit van te voren of bellen we! 💕 Vaak is het voor de mama's moeilijker dan voor de kindjes!

3 jaar geleden

Dan krijgen we over een aantal jaar een hoop probleemkinderen. Tijdens Corona ging onze oudste wennen. Reken maar dat we de drempel niet eens overkwamen. Ik geloof niet dat hij er een trauma aan heeft overgehouden 🤣

3 jaar geleden

Reactie op Kiim93

Ik werk in de kinderopvang en ik heb ervaring bij veel verschillende organi ...
Fijne woorden!🥹

3 jaar geleden

Reactie op Pan-Pan

Sorry maar dit is echt onzin. Ben van mening dat dit per kindje anders is. ...
Dus een baby van 3 maanden kan al sociaal zijn? Dat je kindje ‘hartstikke vrolijk’ was, betekent niet dat hij/zij zich niet veiliger had gevoeld met jou erbij op de eerste dag. En dat het voor jouw kindje ‘onzin’ is, betekent ook niet dat dit gewoon de juiste manier van pedagogisch handelen is voor de meeste kinderen. Laat staan als je een wat gevoeliger kind hebt. Op de basisschool waar ik werk mogen kleuters vanwege deze reden niet eens komen wennen zonder hun ouder erbij. Is anders niet veilig genoeg voor het kind. Ook allemaal onzin zeker? Dus als de kleuterjuf van jouw kindje je straks vraagt om erbij te blijven ga jij aangeven dat je dat ‘onzin’ vindt? En wat voor je kleuter veilig is geldt niet voor je 3 maanden oude baby? Rare reactie dit.. Maar fijn voor jou dat jouw kindjes het veilig hebben ervaren die eerste dag zonder jou. Zullen een boel kindjes ook echt anders ervaren..

3 jaar geleden

Reactie op Kiim93

Ik werk in de kinderopvang en ik heb ervaring bij veel verschillende organi ...
Heel fijn bericht dit! Dit doet me ook echt goed als nieuwe moeder zijnde!☺️💗