27 Reacties

2 jaar geleden

Ik weet niet hoe je "smeert" , maar less is more en niet smeren maar inkloppen. Mocht zinkzalf niet baten, dan zou je ook nog Proshield Plus Creme of Fettwolle kunnen overwegen en/of een bezoek aan de huisarts kunnen overwegen (om uit te sluiten dat het enkel luieruitslag is en geen schimmelinfectie). Ik zou sowieso even contact opnemen met de huisarts als de luieruitslag ernstig en langdurig is.

2 jaar geleden

Voor ons werkt heel goed droog deppen na het verschonen en daarnaast de Weleda billen crème echt het allerbeste!

2 jaar geleden

Mijn oudste had al maaaaanden luieruitslag, zelf met creme van de dokter ging het niet weg. Toen we op vakantie gingen nam ik van die probeersel verpakkingen crème mee, VSM calendula. Eerste keer smeren voor de nacht, volgende ochtend geen luieruitslag meer te bekennen. Na 1x smeren al. Dus, ik zou iets calendula proberen, het is een wonder in een tube.

2 jaar geleden

Heilwolle kan ook. Stukje wol dat je in de luier plaatst. Dan heeft heeft ruimte om te ademen en het wol bevat lanoline wat heel goed geneest. Je kan het bijvoorbeeld bij billiewonder kopen.

2 jaar geleden

Dikke laag vaseline met daarna talkpoeder erop werkt hier super goed! En dit vaak gedurende de dag smeren.

2 jaar geleden

Wij waren toevallig voor een ander probleem bij de kinderarts toen onze dochter ook hele erge luieruitslag met net geen open wonden had. De arts heeft iets voorgeschreven (lassarcrème). Dit moest bij de apotheek gemaakt worden en kon enkel op voorschrift voor zover ik begrepen had (België wel). Nu zijn we 3 weken verder en het is zo goed als volledig genezen. Wij verluieren ook sowieso elke 3u, enkel ‘s nachts niet zo vaak (de eerste week van de luieruitslag deden we het nog 1 keer ‘s nachts, nadien enkel als ik tijdens het voeden merkte dat ze kaka had gedaan)

2 jaar geleden

Ah voor de lassarcrème smeerden we Mustela of sudocrem. Op de crèche gebruiken ze Mustela of eucerin. De kinderarts gaf aan dat beiden onvoldoende waren om zulke luieruitslag te kunnen herstellen. Bij het verluieren gebruikten we ook nog extra linement zalf van Mustela om zo min mogelijk wrijving te hebben op de uitslag. In elk geval heel veel goede moed en hopelijk geneest het snel!

2 jaar geleden

Wij hadden zeker een andere issue: schimmelinfectie na gebruik van antibiotica. (maar ja, als je kidje longontsteking krijgt dan neem je de risico voor schimmelinfectie maar voor lief; als ze maar weer kan vrij ademen en stopt met het kreunen als een zielig zeehondje) Toen schreeuwde mijn dochtertje helemaal uit, ook als we bij het verschonen water wipes hebben gebruikt. Dus we besloten om alleen met schone (lauwwarme) stromende water de billetjes te wassen en eventueel bij plas met zachte washandje en een kom lauwwarme water. En ook de huisarts heeft het bevestigd dat het de beste idee was. De 1% in de water wipes was kennelijk iets zo slecht genoeg voor haar om te gillen uit pijn. Verder kregen we advies om het gebied goed te smeren in en rondom de geraakte huid met miconazole (in Kruidvat beschikbaar zonder recept) en daarna erover nog met Bepathen Baby. En volgens de huisarts - hoe meer hoe beter. En het hielp. Misschien Miconazole is niet nodig bij jou (als het geen schimmelinfectie is), maar met water wassen (maar half weekje was hier nodig) en daarna goed drogen met hydrofiele doek (zoals na het baden) en insmeren met Bepanten. Hopelijk helpt het ook bij jou kindje.

2 jaar geleden

Dank jullie wel voor de tips! Ik probeer calendula zalf en als het morgen nog niet is verbeterd langs de drogist voor een van jullie andere suggesties

2 jaar geleden

Reactie op Lynn09

Heilwolle kan ook. Stukje wol dat je in de luier plaatst. Dan heeft heeft r ...
Die tip gaf ik ook. Het heet hier in Duitsland tegenwoordig Fettwolle. Het is hetzelfde product en het werkt super goed.

2 jaar geleden

Wij kregen van het ziekenhuis het advies om de billen schoon te maken met een zoete olie (arachideolie (bv van Fagron) en daarna zinkzalf te gebruiken. Nu gebruiken we oliedoekjes van Kruidvat (geen doekjes op basis van water in ieder geval).

2 jaar geleden

Sluit me aan bij de tips hieronder. Aanvulling; Let op dat het geen ontsteking is, dan heb je miconazol/ hydrocortison nodig van de huisarts

2 jaar geleden

Ik gebruik kokosolie als ze wat rode billen heeft of uitlag door de zure ontlasting. Werkt heel erg goed! Alleen weet ik niet zo goed of het ook op open wondjes mag.. heeft mijn dochter nog niet gehad

2 jaar geleden

In de ouderenzorg gebruiken we hier Aldanex voor, is ook te gebruiken bij baby's.

2 jaar geleden

Bij ons heeft welledA billenxreme geholpen. Echt top spul!!

2 jaar geleden

Dun!! Smeren ( bijna weg) en restjes weghalen met olie voordat je de volgende keer smeert

2 jaar geleden

Wat sneu hè😢 hier op het moment ook mega luieruitslag met open wondjes. Bij de andere kinderen deed de weleda billenzalf altijd wonderen, maar deze keer helaas niet. Ik gebruik altijd wasbare billendoekjes met alleen water, maar aanrakingen doen al pijn. Sinds vandaag daarom vaak verschonen (zodra klein plasje heeft gedaan) en schoonspoelen onder de douche. Ook hier heel beweeglijk, maar ik laat haar toch zonder luier kruipen. Ik merk dat dat ook effect lijkt te hebben.

2 jaar geleden

Hier ook luier uitslag gehad maar ik moet zeggen dit waren 2 hele kleine plekjes maar dat vond ik al zielig. Echt veel smeren inderdaad en de billen super goed schoon maken, veel verschonen en geen zure dingen laten eten zoals sinaasappels, manderijnen ook liet ik banaan even staan ivm stoelgang en nu is het bijna weg.

2 jaar geleden

Het is vanochtend al een stuk beter en mn zoontje krijste en kronkelde een stuk minder tijdens luier verschonen, dus calendula en vaak verschonen hielpen goed!

2 jaar geleden

Talkpoeder is het enige hier wat hielp. Juist van dingen crèmes erop smeren werd het erger.