13 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou haar juist laten doen wat ze leuk vindt en waar ze toe in staat is. Dit geeft haar een gevoel van zelfstandigheid en ze leert er ook veel van. De meeste kleine meisjes vinden het leuk om te moederen. Maar goed dat is mijn mening

3 jaar geleden

En uiteindelijk ben jij de baas, je kunt je grenzen aangeven

3 jaar geleden

Ik heb zelf een jonger zusje van 9 jaar verschil. Ik ben ook van mening dat je haar het beste gewoon lekker der ding kan laten doen. Ik ben er heel zelfstandig en volwassen van geworden. Dit betekend natuurlijk niet dat dit bij iedereen zo is. Maar communicatie is the key 🙋🏽‍♀️💋

3 jaar geleden

Ik snap je gevoel van het zelf willen doen, toch denk ik dat je uiteindelijk blij zal zijn als zij je wilt en kan helpen met ditsoort taakjes. En misschien vindt ze het op die leeftijd leuk om een paar keer te doen en is de behoefte daarna weg. Je kan natuurlijk in het begin altijd even wachten tot je er zelf klaar voor bent dat zij komt helpen.

3 jaar geleden

Sta best perplex van je bericht. Wat is er mis mee dat het zusje van je kind graag zou willen helpen? Ze te horen is ze hartstikke blij. Met deze taken helpen op die leeftijd is ook helemaal niet de moederrol overnemen. Mogen je ouders of wie dan ook, ook nooit een flesje geven? Ik ben bang dat door juist deze dingen te verbieden, je haar het gevoel geeft buiten gesloten te worden. Je kunt dit toch ook samen met haar doen? Het lijkt alsof er nog veel te behalen valt in de relatie met je stiefdochter, dit kan daar mooi bij helpen. Plus, het geeft een betere band tussen je eigen kind en haar zus..

3 jaar geleden

Ze is 9, wat voor moederrol denk je dat ze daadwerkelijk gaat aannemen. Mijn oudste is 18 als haar zusje wordt geboren, het is toch juist leuk om oudere broers/zusjes bij de opvoeding te betrekken.. ik vind het juist leuk als ze een keer een flesje willen geven, of een speentje. Zou dit ook zeker met je partner bespreken en kijken hoe hij erin staat.

3 jaar geleden

Ik heb ook 2 bonuskindjes van 6 en 7 en ik kan juist niet wachten tot zij hun kleine broertje mee gaan verzorgen, fles geven, in bad doen etc. Waarom zou je dat niet willen? Begrijp echt 0,0 van jouw standpunt.

3 jaar geleden

Wat je niet wil, dat wil je niet en dat mag. Misschien kan ze helpen met doekjes aangeven, samen kleertjes uitkiezen. Bij het badderen de shampoo aangeven, een scheutje bad olie in het bad doen of de temperatuur aflezen op de thermometer (zelf ook nog checken natuurlijk). Een verhaaltje voorlezen op de bank voor het slapen. Het wipstoeltje laten wippen en gekke bekken trekken. Er gaan genoeg dingen zijn waarbij je een handje extra kunt gebruiken dus ik denk dat dat zichzelf wel zal wijzen. En misschien kom je terug op bepaalde dingen, mag ze uiteindelijk meer, of juist minder als het niet goed lijkt te verlopen. Je weet maar nooit! Hou de deur open en je ogen op je kleintje :)

3 jaar geleden

Tussen mij en mijn broertje zit ook 9 jaar. Ik vond het juist altijd geweldig om mijn moeder te helpen met de verzorging van mijn broertje ook heeft het geholpen om een goeie band tussen ons te creëren. Kinderen vinden baby's nou eenmaal vaak interessant, misschien kan je samen met haar een boek lezen over hoe het is om grote zus te worden en haar met kleine dingen laten helpen zoals een verhaaltje voorlezen.

3 jaar geleden

Sluit me helemaal aan bij de andere reacties. Ik lees vooral veel angst en onzekerheid van jouw kant. Had je ook zo gereageerd als het je biologische dochter was geweest? “Best” met de baby knuffelen(?). Ik ben normaal gesproken niet zo hard op dit forum, maar ik denk dat je vooral ook eens moet nadenken over hoe je wilt dat de dynamiek is in je gezin. Ik krijg het idee dat je dat nog niet eerder hebt gedaan of het misschien zo zag, zonder kinderen van jezelf. Sorry, weinig aardige reacties. Kun je vast niet gebruiken. Maar de kids krijgen er een zusje bij. Je wilt toch ook het liefst dat ze elkaar allemaal as volwaardige broer en zussen zien? Dat kan alleen door een band te scheppen tussen hen. Daar zijn je vriend en jij samen verantwoordelijk voor. Dat geldt eigenlijk ook voor jouw band met de kinderen van je vriend.

3 jaar geleden

Sorry sluit me aan bij de andere reacties. Ik ben bang dat je zo juist een gevoel afgeeft dat je haar niet vertrouwd met de baby. Terwijl het juist zo leuk is om op deze manier een band te krijgen. Mijn oudste heeft de vorige keer met 3 jaar ook gewoon een flesje gegeven, en helpen met in bad doen en wat voelde ze zich daardoor groot en dat ze echt grote zus was Zometeen 2 zussen van 8 en bijna 12 en ze mogen hier helpen bij alles waar ze mee willen helpen, hoe gaaf is het als je als grote zus mag helpen en hierdoor een band krijgt met de baby die al zoveel aandacht opeist van de ouders doordat de groten al zelfstandig zijn. Ik zou eens goed nagaan waarom je het niet wil en waar je angst zit, want ik vind het persoonlijk heel zielig dat ze niet mag helpen.

3 jaar geleden

Ik lees net dat je eerder een topic geplaatst hebt over dat je moeite hebt met je stiefkinderen. Therapie met of zonder je stiefkinderen lijkt mij verstandig in jouw geval. Kinderen merken het absoluut wanneer 1 van de kinderen je favoriete kind is. Ik heb dit zelf mogen ervaren en heb hier tot op de dag van vandaag nog last van. Je lijkt nu al een voorkeur te hebben voor je eigen kind dus zou hier zeker wat aan gaan doen zodat je je stiefkinderen niet onnodig verdriet of trauma's geeft. Dat betekend niet dat jouw gevoel slecht is of er niet mag zijn. Jij kan hier niet veel aan doen maar met hulp kan je dit gevoel wel veranderen, lijkt me voor iedereen prettiger.