26 Reacties

3 jaar geleden

Voor een donker kindje zou het passen. Alleen Mila vind ik persoonlijk mooier. Maar ik houd van eenvoud🙂

3 jaar geleden

Niet om het een of ander, maar wat heeft huidskleur nou weer te maken met de naam van je kind en of het past? Genoeg donkere mensen die Astrid of Henk heten hoor 🤣

3 jaar geleden

Een naam is heel persoonlijk. Ik zelf zou er niet voor kiezen.

3 jaar geleden

Ik ben zelf van de simpele, eenlettergrepige namen, dus aan mijn mening heb je weinig😉 overigens vind ik het geen vreemde naam ofzo. Ik kom hem op school regelmatig tegen en vind de betekenis ook mooi. Maar wat maakt het uit wat iedereen ervan vindt? Het gaat erom of jij het een mooie naam vindt! Waar zit je twijfel? Ik heb ooit de tip gekregen om te doen alsof je je kind in de speeltuin moet roepen. Er zijn bij ons zoontje destijds serieus namen afgevallen daardoor😂

3 jaar geleden

Niet om het een of ander, maar wat heeft huidskleur nou weer te maken met d ...
Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening zoals ts vraagt. Als moeder zijnde van donkere kindjes heb ik mijn kids geen Astrid of Henk genoemd. Dikke prima als een ander dat wel doet natuurlijk. Zo vind ik Yusuf bijvoorbeeld een hele leuke naam voor een lichtgetint jochie. Persoonlijk vind ik het niet passen bij een blonde boerenknul😉

3 jaar geleden

Ik ben zelf van de simpele, eenlettergrepige namen, dus aan mijn mening heb ...
Klopt, vooral doen wat je zelf mooi vindt en niet wat anderden ervan vinden en al zeker niet op basis van huidskleur! Dat zou er niet toe moeten doen. We hebben nog een lange weg te gaan in dit land.

3 jaar geleden

Hahaha ja Ik vind het echt heel moeilijk.. ook valina of valinia is gevallen..

3 jaar geleden

Klopt, vooral doen wat je zelf mooi vindt en niet wat anderden ervan vinden ...
Zeker nog een lange weg te gaan als we zo reageren op iemands mening en vallen over het feit dat verschillende huidskleur echt wel gezien mag worden, simpel omdat het er nu eenmaal is. Ik zal je een ander voorbeeld geven: mijn vriendin is een forse vrouw, haar man ook. Ze kiezen ervoor om hun dochter geen verkleinnaam te geven. Floortje bijvoorbeeld vinden ze niet passen mocht hun kindje een grote vrouw gaan worden. Ik kom uit de Antillen, mijn man is Hollands. Het is ónze persoonlijke smaak dat we oer Hollandse namen niet vinden passen bij een donker kindje. Mag toch?? Mijn moeder dacht er trouwens heel anders over. Mijn roepnaam is Mientje...Ik vind mezelf met mijn kroeshaar en zwart gezicht geen Mien en ik ben absoluut geen "tje" hahaha... Nogmaals, ik reageer op de vraag van ts. Jamila vind ik passen bij een donker kindje. Niet meer, niet minder. Míjn mening en smaak!

3 jaar geleden

Zeker nog een lange weg te gaan als we zo reageren op iemands mening en val ...
Jamila is niet perse een Hollandse naam. De een schrijft het met H de ander zonder. Ieder zn meug. Ik ben zelf Surinaams en heb ook kroes haar. En t is mijn mening dat ik vind dat huidskleur er niet toe zou moeten doen 😉

3 jaar geleden

Jamila is niet perse een Hollandse naam. De een schrijft het met H de ander ...
Iedereen mag er zijn alle kleuren. Maar een naam kiezen op basis van huidskleur vind ik raar. Maar dat is mijn bescheiden mening.

3 jaar geleden

Iedereen mag er zijn alle kleuren. Maar een naam kiezen op basis van huidsk ...
En een naam kiezen op basis van geslacht dan..? Geslacht, afkomst, uiterlijk, naam, geboortejaar we verwachten dat het plaatje 'klopt'. We willen (in de regel, uitzonderingen daar gelaten) geen ouwe mannen naam voor een baby, geen jongensnaam voor een meisje, geen zachte naam voor een stoer kind, geen aso/kak naam... Dat mag allemaal, maar huidskleur moeten we negeren? Ook afkomst en uiterlijk is, en blijft, een onderdeel van iemands identiteit.

3 jaar geleden

Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening zoals ts vraagt. Als moeder zijnde ...
En dat is dus wat ik bedoel huidskleur doet er niet toe voor een naam keuze. We bedoelen wrs hetzelfde alleen was je eerste bericht raar geformuleerd.

3 jaar geleden

En dan nu on-topic. Als naam vind ik 'm mooi, mooie klank en betekenis, en zeker niet 13-in-een-dozijn. Wel zou ik de Arabische/Swahili herkomst en associatie in mijn achterhoofd houden.

3 jaar geleden

Reactie op Vdkdk

En dan nu on-topic. Als naam vind ik 'm mooi, mooie klank en betekenis, en ...
Ja, mooi toch. Arabische namen met een betekenis.

3 jaar geleden

Reactie op 6Nass10

Hahaha ja Ik vind het echt heel moeilijk.. ook valina of valinia is gevalle ...
Ik weet niet of dit alleen mijn hersenspinsel is hoor, maar bij valina, denk ik meteen aan vagina. Valinia vind ik wel mooi!

3 jaar geleden

Ik vind Jamila een mooie naam en ken een hele lieve vrouw met deze naam. Ik heb wel meteen de associatie met Arabische namen, maar dat komt denk ik ook omdat de vrouw die ik ken Marokkaanse is ☺️.

3 jaar geleden

De naam Jamila vind ik op zich mooi! Wel kan ik me vinden in een deel van de onderstaande reacties. Het gaat in mijn optiek niet om huidskleur maar wel om de context waarin een kindje opgroeit. Ik ken bv. vanuit het boerendorp waarin ik zelf opgroeide, een stel met oerhollandse namen. Het zijn heerlijk dorpse Noorderlingen. Hun beide kindjes hebben namen in de trant van Jamila etc. Die namen zijn prachtig maar vallen simpelweg wat uit de toon, zowel in hun gezin, als familie, als in de straat, als in de schoolklas etc. Dus daar zou ik zelf wel rekening mee houden bij een dergelijke keuze. Als beide ouders, of één van beide ouders, wat "exotischer" van aard zijn/is, vind ik een naam als Jamila beter passen, dan wanneer beide ouders echt puur Nederlandse namen hebben.

3 jaar geleden

Niet per se de stijl naam die ik zelf zou kiezen, maar vind 'm opzich wel leuk😊

3 jaar geleden

Reactie op Mikila

De naam Jamila vind ik op zich mooi! Wel kan ik me vinden in een deel van d ...
Precies het gaat niet om huidskleur. Mijn vriendin is half Spaans/Marokkaans en haar man Engels. Haar kinderen hebben een witte huid en rood haar. Haar zoon heet Anuar. Keuze naam heeft dus niets met huidskleur te maken, maar met afkomst en betekenis. 2 verschilldende dingen in mijn ogen. Zij heeft ook niet gekeken naar oh mijn kind is wit met rood haar, dus Anuar zou dan niet kunnen. De k dat er verschil is van interpretatie, maar zoals ik het in eerste instantie las had ik zoiets van je kiest niet een naam op basis van kleur. Ik heet zelf Chantal van mijn derde naam. Ook een vrij hollandse naam. Mn ouders hebben toen ook niet gedacht van goh dat kan niet want mijn kind is niet wit. Tegenwoordig komen er allerlei namen voorbij en zijn er veel mixen. Ik zou het eerder apart vinden als mensen hun kinderen (wat ook gebeurd) "Angel" etc noemen. Vaak is het namelijk niet zo een Engeltje is mijn ervaring.

3 jaar geleden

Prachtige naam met mooie betekenis