7 Reacties

2 jaar geleden

Mijn man werkt regelmatig (4 dagen in de week en een dag ouderschapsverlof). Ik werk 32 uur onregelmatig (dag/middagdiensten en weekenden). Wij hebben 3 dagen in de week opvang voor onze zoon (oma, tante en kdv). Op de momenten dat ik er niet ben (om het weekend of in de avonden als ik een middagdienst heb) dan zorgt mijn man (uiteraard) voor onze zoon. Wat ons altijd helpt is om voor het begin van een nieuwe week even samen te zitten en te kijken naar hoe de week er uit gaat zien. Samen bespreken wie wanneer weg is. Je geeft aan dat jouw partner wisseldiensten heeft, maar er zijn dan ook dagen dat hij thuis is. Los van zijn studietijd die hij wellicht nodig heeft, vind ik dat je hem best mag aangeven wat jij te kort komt en wat jij nodig hebt. Jullie hebben samen voor een kind gekozen en daar horen de lusten en lasten bij. Het is logisch dat wanneer jij meer thuis bent, daardoor automatisch wat meer de zorg over je kleintje hebt, maar dit mag niet betekenen dat jij nooit meer tijd hebt voor jezelf. Praten is voor ons echt the key, soms wel eens met een derde er bij als eye opener.

2 jaar geleden

Hier ook een partner die ploegen draait. 2 dagen van 06-14, 2 dagen van 14-22, 2 dagen van 22-06. En dan 4 dagen vrij. Als hij vrij is ben ik altijd het huis uit zo'n beetje of we gaan samen op pad. Ik werk zelf 32 uur en kindje gaat 3 dagen naar de opvang. Wat ik zeg. Ik ben bijna altijd weg als hij thuis is, of we gaan samen iets doen. Als de kleine slaapt pakken we het samen huishouden aan. Of de een doet klusjes in huis en de ander zorgt voor de kleine. Ik zou zeggen dat je vriend meer zou moeten doen dan hij doet. Ga er een gesprek over aan op een rustig moment of plan vaker iets leuks met vrienden zodat de zorg ook op hem alleen komt te liggen. Dat zorgt er vervolgens ook voor dat hij het ook wat sneller oppakt als jij wel thuis bent en heb jij ook ruimte om thuis je ding te doen en je handen vrij te hebben.

2 jaar geleden

En daarbij haalt juist vaak mijn vriend de kleine op van de kdv omdat ik laat thuis ben uit kantoor. En ik het weekend laat hij me lekker uitslapen en staat hij om 7 uur op met onze zoon (mits hij vrij is of middagdienst heeft). Aangezien ik borstvoeding geef mag hij dat dan doen. Ik ga ook wel eens een avondje stappen en mag dan geen borstvoeding meer geven omdat ik heb gedronken. Dan doet hij alle flessen snachts. Wel zo eerlijk omdat ik altijd borstvoeding geef snachts. Mag hij ook een keer eruit.

2 jaar geleden

Mijn vriend werkt ook onregelmatig. Ochtenden, avonddiensten en nachten. Momenteel tot het einde van het jaar ook echt een dramatisch rooster. Als hij thuis is met de kleine dan zet hij zich 100% in en juist door de wisselende diensten is hij er ook vaak overdag. Met nachtdiensten slaapt hij bij zijn ouders (we wonen klein en anders wordt hij van ieder geluidje wakker), dat zijn pittige dagen vooral als hij er 4 achter elkaar heeft en ik zelf ook een eigen bedrijf heb. Ik herken je gevoel, ik vind het zelf echt zelf heel vervelend en ik heb het ook onderschat. Wat ik het lastigste vind is dat hij de komende 3 weekenden alle avonden/nachten moet werken en ik dan dus in de avond niet een keertje weg kan. Doordeweeks door mijn eigen werk ook geen puf om in de avond echt de hort op te gaan. Maar ik realiseer me ook heel goed dat ons leven altijd al zo is geweest en dat ik ook heel trots ben op wat hij allemaal doet. Hij heeft belangrijk werk en vindt de onregelmatigheid ook zwaar momenteel in combinatie met de kleine en ook nog ergens een sociaal leven te onderhouden. Veel ballen hoog te houden en hij voelt zich ook heel verantwoordelijk voor ons gezin. Ik kan de agenda soms ook even uitschelden, maar ons leven was voor de geboorte ook al zo qua werk al hoewel ik het echt heb onderschat wist ik enigszins wel waar ik aan begon. Ik begin langzaam aan mijn draai te vinden, goed met elkaar communiceren is voor ons the key! De maandplanning door nemen en regelmatig momentjes voor onszelf inplannen is heel belangrijk. Dat is voor mij lastig want ik kijk liever in de week zelf of ik zin heb om iets te gaan doen. Maar sinds we dat doen gaat het wel een stuk beter. En soms heb ik even geen zin om met vriendinnen af te spreken en besteed ik mijn me-time door een boswandeling te maken met de hond. Erkennen wat je allebei doet, voor het gezin, blijven communiceren en vooruit plannen: dat helpt echt. Daarnaast mag je ook best soms die agenda even uitschelden, maar herpak jezelf dan en kijk naar de dingen die het jullie als gezin w茅l oplevert: namelijk een inkomen onder andere. En juist met onregelmatig werk kan hij ook bij benen in de zorg voor de kleine (ik begrijp niet waarom dat niet zou kunnen). Maak het bespreekbaar met elkaar!

2 jaar geleden

Ik werk van woensdag tot en met zondag onregelmatige en ook slaapdiensten. Mijn man werkt maandag dinsdag donderdag en vrijdag vaste tijden. Woensdagen werkt hij als het kan met mijn werk. En dat geld ook voor de zaterdagen. Wij hebben ook een kleine voor t eerst. We geven wanneer we beide thuis zijn om de beurt voedingen. Altijd! Eerlijk verdelen! En als ik 1 de hele dag zorg heb gedaan en mijn man komt thuis van werk geeft hij ook altijd nog 1 fles van de 2. Verder denk ik dat het goed is om precies uit te spreken wat je denkt of verwacht van hem. Vooral geen hints geven. Zo ga je elkaar in ieder geval begrijpen. Maar laat ook hem uitspreken wat hij verwacht en wil en kies voor een goeie middenweg zou ik zeggen. Maak alles zo eerlijk mogelijk 馃榿 dat houd de verstandhouding naar mijn ervaring ook gewoon goed.

2 jaar geleden

Ik werk 20 uur per week op vaste dagen en kantooruren. Mijn vriend is een chauffeur, hij heeft dag en nacht diensten (hij is wel elke dag thuis) en werk gemiddeld 50uur per week. Het is pittig, zeker als hij nachtdienst heeft, dan ziet hij onze dochter alleen maar in het weekend. Als mijn vriend thuis is hij moet ook voor haar zorgen. Elk weekend papa tijd, dan doen ze iets samen, hij kookt elke dag (ook met dag- of nachtdienst) en hij moet elk weekend stofzuigen. En gewoon samen voor haar zorgen in het weekend: luiers verschonen, melk maken en geven, met haar spelen. Eerlijk gezegd ik doe nogsteeds de meeste dingen voor haar en thuis, maar hij heeft ook vaste takken. Dan heb ik tenminste een beetje tijd voor mijzelf. En in het weekend samen doen is leuk dan hij heeft nog tijd om te gamen en ik ook om mijn dingen te doen en onze dochter kan van ons allebei genieten. Het is belangrijk om een balans te kunnen vinden

2 jaar geleden

Ik werk dag-, avond- en nachtdiensten, op onregelmatige dagen en ook vaak in het weekend. Mijn man werkt van maandag t/m vrijdag op onregelmatige tijden zo tussen 4 uur 's ochtends en 20 uur 's avonds. Degene die thuis is zorgt voor onze dochter; als we beide thuis zijn doen we dat samen, of in goed overleg. Ze gaat 2x per week naar het kdv en onze ouders helpen ons regelmatig uit de brand. Bij ons werkt: - een gezamenlijke agenda (online) - nooit zomaar iets toezeggen (zoals extra werken, andere afspraak) maar eerst even overleggen met de ander - open zijn naar elkaar, bijv. als je moe bent of er even "klaar" mee bent, zodat de ander even wat extra kan doen of de zorg kan overnemen - niet te kritisch zijn op het eten en huishouden... een broodje gebakken ei met een schaaltje snoeptomaatjes ernaast is ook een voedzame maaltijd 馃榿 - denken in mogelijkheden. bijv je bent niet op tijd thuis om je kind op te halen, maar je kunt wel onderweg naar huis vast de boodschappen doen (ik noem maar iets)