17 Reacties
3 jaar geleden
Ik ben ook rehsus negatief, hierdoor kan je antistoffen aanmaken weinig antistoffen is niet erg teveel antistoffen kan bloedarmoede bij de baby veroorzaken. Ik ben nu 29 weken en tot nu toe alles nog goed.
Het komt gelukkig niet veel voor maar ze houden jou en de baby goed in de gaten. Om de 3 weken een echo en bloedprikken, zelf goed in de gaten houden of de kleine in je buik beweegt zoals je het gewend bent. Probeer je niet te druk te maken.
3 jaar geleden
Ik ben ook rhesus negatief. Baby rhesus positief. Hangt er vanaf of je D of C negatief bent. Bij D negatief krijg je bij 30 weken een prik met anti D in je bovenbeen of in je bil en na je bevalling ook. Dit is om te voorkomen dat je antistoffen tegen de baby gaat aanmaken. Je moet gewoon voorzichtig doen en harde botsingen met je buik voorkomen. Probeer je niet druk te maken.
3 jaar geleden
Iedereen die bloedgroep negatief heeft wordt zo rond de 27e week getest om te kijken of de bloedgroep van je baby ook negatief is of positief. Is de baby ook negatief dan gebeurt en niks, is er ook geen risico. Als de baby een positieve bloedgroep heeft kan dit gevaarlijk zijn vooral tijdens de bevalling omdat het dan met elkaar in aanraking kan komen. Om dit te voorkomen krijg je een injectie waardoor hier geen gevaar meer voor is.
Ik weet niks over om de 3 weken bloedprikken. Ik krijg binnenkort de uitslag en dan hoor ik of ik deze injectie moet krijgen of niet.
3 jaar geleden
Ik ben rhesus C negatief. Heb vorig week met 28 weken bloed laten prikken om te kijken of ik antistoffen aanmaak.
3 jaar geleden
Reactie op Lynn09
Iedereen die bloedgroep negatief heeft wordt zo rond de 27e week getest om ...
Ik moet in elke geval om de 3 weken bloedprikken omdat ik al antistoffen heb, dit is mijn 3e zwangerschap en bij alle 3 de zwangerschappen heb ik het zo moeten doen.
Het zal wel per persoon verschillen en verschillen welke bloedgroep en rehsus factor je hebt. Dat ze om de 3 weken prikken is puur uit voorzorg en dat is maar goed ook
3 jaar geleden
Ben je Rhesus C of Rhesus D negatief? Daar zit nogal een verschil tussen namelijk..
Bij D krijg je twee keer een prik en zou het goed moeten zijn.
Bij C kunnen ze helaas niet zoveel doen.
Ik ben zelf voor de derde keer Rhesus D negatief, maar niets aan de hand dus. Geen reden tot heel veel zorg in ieder geval!
3 jaar geleden
Reactie op Lynn09
Iedereen die bloedgroep negatief heeft wordt zo rond de 27e week getest om ...
Ik ben A+ maar rhesus c negatief. Dus volgens mij zegt je eigen bloedgroep alleen niet heel veel, maar gaat het er ook om wat de bloedgroep van de baby is. Bij mijn eerste zwangerschap had ik dit ook en bleek ik geen antistoffen te hebben! Volgende week moet ik voor deze zwangerschap prikken, maar verwacht er niet te veel van :).
3 jaar geleden
Reactie op UtrechtOost
Ben je Rhesus C of Rhesus D negatief? Daar zit nogal een verschil tussen na ...
Ik heb geen idee of ik c of d negatief ben heb hier verder ook niet naar gevraagd.
In de brief die ik voor het bloedprikken staat wel onder gewenste onderzoeken/bepalingen: 27e week Rh c negatief.
3 jaar geleden
Je kunt even zoeken naar ‘onderzoek naar bloedgroepen en bloedgroepantistoffen’ via het RIVM. Daar staat precies uitgelegd wat het is en welke gevolgen het (kan) hebben. Als er bij je bloeduitslag staat ‘Rh c negatief’ dan betekent dat je Rhesus C negatief bent. Ook dat wordt op de site van het RIVM uitgelegd. Daar staat ook een folder waarin wordt uitgelegd wat ze precies onderzoeken bij de 27weken bloedafname. Maar kort gezegd kijken ze dan of je antistoffen aanmaakt die het bloed van je kindje kunnen afbreken. Deze kans is heel klein.
3 jaar geleden
Ik ben A-. Voor de zekerheid wordt er dan bloed geprikt, want als je kindje positieve bloedgroep heeft. Kan je lichaam antistoffen gaan aanmaken. Dit heeft geen consequenties voor deze zwangerschap, maar mogelijk wel voor een volgende zwangerschap. Je krijgt dan tegen die antistoffen 2 injecties. Niks spannends verder
Ik had het overigens niet mijn vorige zwangerschap
3 jaar geleden
Ik ben opk resus negatief. De 3 kindjes die we al hebben. Hebben dezelfde bloedgroep als ik. Woensdag moet ik bloedprikken voor de rhesusfactor van deze baby.
3 jaar geleden
Ik ben ook rhesus D negatief, 3 positieve kindjes gehad, dan krijg je een anti-antistofjes prik aangeboden met 30 weken en vlak na de bevalling.
Niet nodig voor je huidige zwangerschap, tenzij je al antistoffen ontwikkeld hebt op een eerder moment. De prik is voor een eventueel volgende zwangerschap van een positief kindje.
Deze keer zou ik 'm niet genomen hebben na de bevalling, en enkel in geval van al aangemaakte antistoffen de 30-weken prik gehaald. Blijkt niet nodig, want baby is B-negatief 🥳