30 Reacties
3 jaar geleden
Ach wat lastig voor jou ❤️ Zelf ook bekend met angst en paniek, hoewel niet met medicijnen en ook niet zozeer rondom de zwangerschap. Maar ik voel je dus wel degelijk. Waar ben je precies bang voor qua inleiden? Dan kan ik specifiek daarover even meedenken :) En los daarvan, ik ben zelf ook 2 ingeleid en word ook volgende week weer ingeleid, misschien stelt dat je al iets gerust!
3 jaar geleden
Ik heb geen angststoornis gediagnosticeerd maar was wel erg bang voor de bevalling van de oudste, heb toen ik een positieve test in handen had eerst een week gehuild van angst dat ik ook moest bevallen. Ik ben ingeleid en ook in het LUMC, ik heb het super goed ervaren. Het zijn echt hele lieve mensen die dag en nacht voor je klaar staan. Ik heb uren onder de douche gestaan en toen ze zagen dat ik t niet meer trok hebben ze zelf aangeboden een ruggenprik te geven.
Ik beloof je: zodra de weeen beginnen heb je geen tijd meer om bang te zijn. Ik was zo bang in paniek te raken en dat ze me bij wijze van plat moesten spuiten en had de gekste gedachten, maar zodra ik echt weeen had kwam ik in een bubbel en ik praatte niet meer en bleef rustig en kalm. Ik had dit nooit verwacht van mijzelf maar als ik (geboren met paniek volgens mij hihi) dit kan, dan kan jij het ook!🥰
Juist het in het ziekenhuis onder begeleiding bevallen is denk ik een goede keus, je hebt alle slimme koppen bij elkaar (LUMC is ook een heel goed ziekenhuis) en je word mega goed gecontroleerd. Overal knoppen om hulp te roepen en iedereen is mega behulpzaam. Ik zou je aanraden gewoon om pijnstilling te vragen, je bent geen minder persoon of minder moeder als je een ruggenprik krijgt! Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen ❤️ je mag me alles vragen als je nog vragen hebt!
3 jaar geleden
Hi, hier ook angst en paniekstoornis. Slik ook geen medicatie meer sinds ik weet dat ik zwanger ben. Maar nu de bevalling dichterbij komt ben ik op momenten toch wel heel angstig en haal ook vanalles in m’n hoofd, of de weeën vanzelf komen of dat ik ingeleid moet worden (ben nu 38 weken dus het kan nog makkelijk gebeuren). Voel me ook al een tijdje hierdoor niet mezelf omdat ik me zo druk maak en in (voor mijn gevoel) een andere wereld leef. Ik volg dus even mee en wil je veel sterkte en succes wensen❤️
3 jaar geleden
Reactie op Mikila
Ach wat lastig voor jou ❤️ Zelf ook bekend met angst en paniek, hoewel niet ...
Ik wilde absolut geen pijnbestrijding zodat ik niet overgedragen zou worden aan het ziekenhuis. Dit omdat ik dan allemaal nieuwe gezichten zou zien en bang ben dat ik me niet op mn gemak voel bij het personeel (dat triggert heel erg). Dit zit zoo in mn hooft dat ik nu dan ineens allemaal mensen om me heen heb die mij vreemd zijn. Super irrationeel natuurlijk ze weten echt wat ze doen. Maar de angst om in een paniek/angstaanval te komen daardoor is zo groot
3 jaar geleden
Reactie op annie9292
Hi, hier ook angst en paniekstoornis. Slik ook geen medicatie meer sinds ik ...
Wel fijn om te weten dat we er niet alleen voor staan. Ondanks alles gaan we het vast rocken!
3 jaar geleden
Reactie op plop1
Ik heb geen angststoornis gediagnosticeerd maar was wel erg bang voor de be ...
Fijn om een positieve ervaring te horen! Ik lees zoveel narigheid. Ik heb inderdaad wel al voor mezelf besloten voor de ruggenprik te gaan bij het inleiden (tenzij ik als door een wonder zonder kan) al is het maar om in elk geval 1 stressfactor te elimineren.
Merk dat de onzekerheid nu ook veel onrust met zich mee brengt dus hoop dat het gesprek met de gynaecoloog morgen ook weer rust brengt. Ik weet je zeker te vinden als ik vragen heb! Dankjewel. Je reactie brengt me in elk geval al wel een beetje rust!!
3 jaar geleden
Reactie op Berelientje
Ik wilde absolut geen pijnbestrijding zodat ik niet overgedragen zou worden ...
Och ja, snap ik! Goed dat je weet dat dat zo'n trigger is. Ik zou dat sowieso vooraf aangeven en zorgen dat niet jan en alleman steeds binnen komt stormen. Ook in een universitair ziekenhuis ben jij niet verplicht om iedereen steeds maar mee te laten kijken hè. En wat mijzelf wel helpt is om te realiseren dat je sowieso op de goede plek bent mocht er iets aanvullends nodig zijn voor jou of de baby, qua zorg. En wat hier ook eerder gezegd werd, ik heb ook geen angst of paniek ervaren bij de vorige 2 keer, omdat je toch in een speciale bevalstand komt te staan. Jij kan dit, echt waar 🥰
3 jaar geleden
Reactie op Mikila
Och ja, snap ik! Goed dat je weet dat dat zo'n trigger is. Ik zou dat sowie ...
Op zich ben ik heel blij met de locatie. En een groot voordeel van het lumc is dat de neonatologie tegenover de verloskamers is dus veel dichterbij kan het niet in geval dat het nodig is.
Ik ga inderdaad even aangeven dat ik moeite heb met veel wisselende gezichten goede tip!
3 jaar geleden
Hoi, hier ook bekend met angst en paniekaanvallen maar bij mij neemt de natuur het echt over (als in cocon). Dit wordt mijn 5e keer bevallen dus hopelijk neem je het van mij aan😏.
Ik ben 3 x in ziekenhuis bevallen (2x natuurlijk maar met medische noodzaak 1x inleiden) en 1x thuis dus wat dat betreft alles gezien...
Tijdens en na thuisbevalling voelde ik mij het allerbeste (in mijn hoofd) en hoop ik nu ook weer te krijgen (nu 38.6)maar aangegeven dat ik met 41 weken weer inleiding wil in ziekenhuis mocht de kleine er nog niet zijn (omdat ik dan weer bang wordt van die late datum)
Succes!!! Je kunt dit
3 jaar geleden
Ik ben ook ingeleid (hier had ik wel zelf om gevraagd). Maar ik was heel bang om geen klik te hebben met het personeel in het ziekenhuis. Ik kan absoluut niet ontspannen als ik het gevoel heb dat iemand mij niet leuk vind bijvoorbeeld.
Nu heb ik 1 ding geleerd. Mensen die op de kraamafdeling werken zijn zooooooo ontzettend lief en begripvol en geduldig. Mijn man en ik wilden de verpleegkundige mee naar huis nemen. Fantastische dames.
Ik ben eigenlijk vanaf dat ik 6 cm ontsluiting had, continue begeleid door een verpleegkundige. Bij mij ging het vrij snel, zij gaf aan dat t voelde alsof we een goed team waren met zn drietjes(mijn man, verpleegkundige en ik). En stelde voor de grap voor om de verloskundige maar achterwege te laten. Medisch gezien was dit alleen niet zo verstandig. Maar toen de verloskundige net voor de persfase binnenkwam. Had zij heel goed door, dat ik vooral gefocust (en op dat moment een beetje gehecht) was aan de verpleegkundige. De verloskundige heeft dus wel een knip gezet en de persfase in de gaten gehouden. Maar eigenlijk amper gemerkt dat ze er was.
Zo zie je maar, dat ze echt goed kijken naar wat jij nodig hebt op dat moment. En zolang alles goed verloopt, laten ze jou lekker in jou bubbel. En als je hulp of tips wilt dan helpen ze jou erbij.
Ik vond het fijn, dat ik de dag ervoor al mocht komen en blijven slapen voor het ballonnetje. Zo was ik echt al gewend aan de bevalkamer. Maar zie je de 2e dag ook vaak dezelfde gezichten.
Wat ik zelf vooraf nog had willen weten. Na het plaatsen van het ballonnetje kun je echt al weeën krijgen (die stopten bij mij weer toen ballonnetje uitzakte). Ik had me voorbereid op een avond rust. Maar dat werd een avond hysterisch weeën op proberen vangen. De dag erna waren de weeën pijnlijker. Maar was ik voorbereid en kon ik de pijn accepteren en meer ontspannen.
Mega lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Want een inleiding is echt niet altijd zo erg. Succes en een voorspoedige bevalling gewenst🤗
3 jaar geleden
Ik ben niet ingeleid maar heb wel last van een angststoornis. Ik maakt me ook druk om alles wat betreft de bevalling en was bang dat ik in paniek zou raken. Toen het eenmaal zover was heb ik mij geen moment angstig gevoeld en alles waar ik mij zorgen over maakte boeide me niet meer.
Het ziekenhuis personeel is vaak super lief en sleept je er echt doorheen. Veel succes!
3 jaar geleden
Ik ben ook ingeleid (hier had ik wel zelf om gevraagd). Maar ik was heel ba ...
Ik hoop dat als het inderdaad zover komt dat ik ook zo een fijne ervaring mag hebben! Bedankt voor je reactie, stelt toch een beetje gerust
3 jaar geleden
Reactie op danoontje97
Doet je eigen verloskundige niet strippen voor 41 weken of het LUMC niet?
Mijn verloskundige niet. Daarbij geeft ze ook aan dat omdat het maar bij een klein percentage effectief is en ik steeds meet mentale klachten krijg ze me niet die extra stap er tussen wil laten zetten om het allemaal duidelijker te laten verlopen. Dat snap ik ook wel en zit ook zeker wat in
3 jaar geleden
Ik ben ook ingeleid (hier had ik wel zelf om gevraagd). Maar ik was heel ba ...
Hier dezelfde ervaring. Bij mij kwamen de weeën een uur na het plaatsen van de ballon op gang en begon de bevalling. Het ziekenhuispersoneel was mega vriendelijk en behulpzaam en paste zich aan naar wat ik nodig had. En heb veel gezichten langs zien komen (verschillende shifts, dag/nacht), gold voor iedereen!
3 jaar geleden
Reactie op Gerda121
Hier dezelfde ervaring. Bij mij kwamen de weeën een uur na het plaatsen van ...
Ik hoop dat het bij mij ook zo mag gaan! Hoe minder medische handelen hoe liever (niet dat het minder 'echt' is anders hoor! Maar voor mn idee😅)
3 jaar geleden
@berelientje ik loop zelf in het LUMC en ben nu 39+5. Ze hebben mij vandaag gestript, is het niet een idee voor jou om te vragen of ze dit bij jou willen doen in het ziekenhuis? Misschien scheelt dat je weer een inleiding 😘
3 jaar geleden
Ik ben ook 2x bevallen in het LUMC met elke keer zulke lieve mensen. Bij de eerste begon het thuis en moest ik toch daarheen, dus ik zat al volledig in mijn bubbel en heb dus geen idee gehad van de mensen in mijn kamer 😅
Vorige week ben ik ingeleid en heb toen door de heftige weeën ook een ruggenprik gevraagd, deze bevalling was weer met zulke lieve mensen en zo'n fijne manier van communicatie. Ze loodsen je er echt doorheen en zien het als je het zwaar hebt. Tijdens de persfase hebben we zelfs nog een moment met z'n allen de slappe lach gehad tussen twee weeën door 😂 al met al zou ik - mocht het nog een keer gebeuren - zeker weer kiezen voor een bevalling in het lumc. Sterkte en zet 'm op!!
3 jaar geleden
Ohja nog een aanvulling: ik was medisch dus had mijn laatste controles bij de verloskunde afdeling van het lumc. Het gekke is dat ik de artsen daar veeeel minder sympathiek vond dan die in het GeboorteHuis, terwijl het hetzelfde ziekenhuis is 😅 Echt een wereld van verschil. Ik heb me daar ook even druk om gemaakt ("Als ik maar niet die gynaecoloog aan m'n bed krijg..") maar die er tijdens de bevalling waren, waren echt heel lief en relaxed.