36 Reacties

één jaar geleden

Geen nuttig antwoord hier, maar wel heel benieuwd.. wat zou dan de reden van inleiden zijn?

één jaar geleden

Eerder overlijden van kindje door oa minder actieve placenta. Iets waar elke vrouw een héél klein risico loopt vooral vanaf 40 weken zwangerschap, alleen bij oudere moeders net wat meer. Ze hebben in onderzoeken over 40+.

één jaar geleden

Ik ben afgelopen jaar met 41.3 weken bevallen, was toen 36. Nu zal ik 38 zijn en ws ook weer ruim over de 41 weken gaan als ik niets doe. VK heeft niets gezegd over mijn leeftijd of inleiden/strippen etc

één jaar geleden

Bij mij is dat nooit gezegd en word bijna 41

één jaar geleden

Thanks alvast voor jullie reacties. Ik vond het ook wat voorbarig zolang alles goed gaat met de kleine en met mij. Nou ja, laat het voor nu lekker los en zal het met de vk bespreken.

één jaar geleden

Mijn verloskundige heeft ook aangegeven dat daar tzt een gesprek over zal komen gezien mijn leeftijd, 42 en inderdaad dat er dan aan het eind van de zwangerschap kans kan zijn op complicaties door mijn leeftijd. Maar vooralsnog gaat alles heel goed en zie ik dat tegen die tijd wel…

één jaar geleden

Dit heeft mijn verloskundige ook gezegd. Ik weet nog niet wat ik ermee doe, maar wil het er nog uitgebreid over hebben met de verloskundige.

één jaar geleden

Met leeftijd 38 bevallen van de week 1ste, is nooit iets over gezegd. Nu zwanger van de 2de (leeftijd 40)

één jaar geleden

Even een update na het gesprek met de vk en gyn. De grens die de gyn trekt ligt bij 39 jaar (ben ten tijde van de bevalling 39,5) waarbij ze een verhoogd risico zien op overlijden van het kindje door een mindere werking van de placenta. Dit is onvoldoende te monitoren en kan plots zonder indicatie vooraf gebeuren. Daarom een overweging om bij 39 weken in te leiden. De risico’s zijn klein: 6 op de 10.000, maar wel dubbel zoveel als dat je jonger bent. En ja, je zal maar bij 1 van die 6 horen. Ik vind het nog een lastige keuze en denken er de komende tijd rustig over na samen. De keuze ligt ook echt bij ons. Mochten jullie bepaalde inzichten hebben, dan hoor ik ze graag!

één jaar geleden

Klinkt lastig inderdaad. Ben zelf ook 39,5 jaar en wil liever niet ingeleid worden… Dit is mij ook niet verteld

één jaar geleden

Wat fijn dat je dit topic opent! Ik sluit me bij jullie groepje aan. Mijn vk gaf het ook aan (ben 40) en heb over 2 weken een gesprek hierover en zal ze alle statistieken delen. Ze gaf wel aan dat het onze keuze is maar ik vind het een verdraaid lastige keuze. Wat nou als…. Dat vergeef je jezelf nooit. Ik ben zelf ook niet vóór inleiden. Op m’n 37e bevallen bij 41+5 dus ben bang dat deze baby ook niet vroeg komt. Had nog heel veel vruchtwater en een megadoorbloede placenta toen. Zelfs met die termijn. Maarja.. dat geeft geen garanties voor het volgende kindje. Ik moet het nog even laten bezinken… Lastige keuze.

één jaar geleden

Reactie op Miezie

Wat fijn dat je dit topic opent! Ik sluit me bij jullie groepje aan. Mijn v ...
Ik kan je het (voor jullie) juiste antwoord niet geven, maar wilde mijn ervaring delen. Ik ben namelijk 3x op natuurlijke wijze en heel soepel, bevallen met 41.3. De eerste keer was ik 21 en de laatste keer 36 jaar. Het lijkt erop dat ik van nature tien dagen langer draag dan gemiddeld. 1x ben ik ingeleid met 36.5. Dat klinkt niet extreem vroeg, vergeleken met de 37-42 weken gedachte, maar wàt een impact had dit! Tijdens de bevalling volgde ingreep op ingreep. Uiteindelijk resulterend in een fluxus, spoedbezoek aan de ok en een hartritmestoornis die, itt wat de cardioloog beweerde, nooit is overgegaan. Mijn dochter heeft heel lang, heel veel gehuild. Ik vermoed dat ook zij nog niet klaar was voor de bevalling. Of de ppd nu het gevolg was van het huilen, de synthetische oxytocine waarmee de weeën werden opgewekt, of de nasleep van de bevalling kan ik niet zeggen...

één jaar geleden

Op mijn 37e bevallen bij precies 41 weken. Nu ben ik 40, en zal bij uiterlijk 39 weken worden ingeleid. Dit niet i.v.m. leeftijd, maar i.v.m. een kindje dat het Down-syndroom heeft.

één jaar geleden

Reactie op Vdkdk

Ik kan je het (voor jullie) juiste antwoord niet geven, maar wilde mijn erv ...
Dat klinkt heftig! Ik snap dat het veel impact kan hebben en het zou ook niet direct mijn voorkeur hebben, maar juist die afweging tegenover de risico’s moet ik maken. Misschien scheelt wel het moment van inleiden. Dit zal dan echt pas op week 39 (als het al niet op gang gekomen is) in gang gezet worden.

één jaar geleden

Reactie op Miezie

Wat fijn dat je dit topic opent! Ik sluit me bij jullie groepje aan. Mijn v ...
Oh ik ben benieuwd hoe jou gesprek gaat. Laten we elkaar op de hoogte houden. Veel succes met alle overwegingen.

één jaar geleden

Hallo Lisette, ik zou je nog op de hoogte houden van mijn besluit betreffende inleiden. Na het zien van de statistieken hebben we besloten niet voor inleiden te gaan. Vooral doordat de kans dat het fout gaat veel kleiner is bij een tweede kindje dan bij een eerste. De kans is zelfs niet hoger dan bij een eerste kindje bij een moeder van 20-24 jaar. Dit en de risico’s van inleiden hebben ons laten besluiten niet in te leiden voor 40 wk. zit nog wel te denken aan rond de 41 wk inleiden of iets erna. Gaan wel rond 40 wk strippen om hopelijk iets op gang te brengen maar ze zei dat mijn zwangerschapsduur waarschijnlijk wat langer is (vorige 41.5 met hulp) en dat de kans dat deze baby vroeger dan 40 wk komt ook niet zo groot is. Maargoed alles kan natuurlijk! Hoe sta jij er momenteel in?

één jaar geleden

Reactie op Miezie

Hallo Lisette, ik zou je nog op de hoogte houden van mijn besluit betreffen ...
Thanks voor de update. Ik wist niet dat de risico’s bij een tweede kindje weer anders liggen. Voor ons is het de eerste. We hadden in eerste instantie afgesproken om in week 36 uitsluitsel te geven, maar dat gaan we niet doen. Eigenlijk is dat puur voor de planning van het ziekenhuis. We wachten gewoon nog even af en kijken hoe tussen 36-39 weken loopt. Hoe gaat het dan met mij, hoe gaat met de kleine. Wellicht met extra controles die iedereen krijgt na de 40 weken en die dan wat vervroegen. Ik word ook nog niet enthousiast van het inleiden.

één jaar geleden

Ik had ook in een studie gelezen dat het risico inderdaad verhoogd is bij een eerste kindje. Hoewel mijn vk überhaupt niet op de hoogte leek toen ik naar vroeg. Zij ging wel bespreken in het team of strippen bij 40 weken een optie is. Inleiden willen ziekenhuizen niet, vertelde ze mij. Ik hoop dat de kleine eerder komt, dan maak ik me denk ik minder zorgen. Maar mijn kids komen steeds later... 36, 39, 40 weken...

één jaar geleden

Reactie op Lol82

Ik had ook in een studie gelezen dat het risico inderdaad verhoogd is bij e ...
Bijzonder dat het beleid bij ziekenhuizen zo verschillend is. Ik kreeg juist dit advies vanuit het ziekenhuis (vanaf 39 jaar en dan inleiden bij 39 weken).

één jaar geleden

Ja bizar hoeveel verschil erin zit tussen vk’s en ziekenhuizen. Mijn vk zei wel dat ze dit pas sinds een jaar of 2 bespreken met ‘oudere moeders, omdat toen de cijfers pas bekend werden. Daarvoor werd deze optie van eerder inleiden door 40+ leeftijd niet gegeven. M’n vk gaf aan dat ik volgende afspraak (dan ben ik 39.2) moet aangeven wanneer ik uiterlijk ingeleid wil worden, mits ik dat wil. Waarschijnlijk kies ik voor een dag tussen de 41 en 42 wk meer richting 42 dan 42. we gaan een week daarvoor nog 3x proberen te strippen en ik ga beginnen met kolven. Ik hoop natuurlijk dat de bevalling vanzelf op gang komt maar door mijn lange eerste zwangerschap; ga ik er een soort vanuit dat deze ook een eeuwigheid blijft zitten. 😆 Groot gelijk lisette dat je nog even wacht met je keuze. Het blijft een lastige… succes!!