11 Reacties
4 weken geleden
Hier is het ook weer heftig sinds 2 weken. Al denk ik dat de komst van de baby en het niet goed kunnen spreken een hele grote rol hier in meespelen.
Het is echt intens, maar ik vermoed dat het echt een fase is en idd waarschijnlijk de terrible 3. In mijn omgeving hebben ook veel kindjes er geen last van, maar die hebben meestal ook niet zo’n pittig karakter zoals die van mij heeft
3 weken geleden
Ah lastig he! 😘
Onze dochter lijkt buiten de deur best een engeltje, maar thuis kan ze soms ook heel driftig en dwingend zijn.😅
Soms roept ze dan ook heel hard met zo'n zeurderige stem "mamaaaa NU helpen!!"
En dan zeggen we: Kun je dat ook lief vragen? En soms vraagt ze het dan ook lief en dan complimenteren we dat natuurlijk ook. Maar soms gaat ze heel dramatisch in een hoekje liggen als ze haar zin niet krijgt.
Het blijft wel zoeken hoor. Maar het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd denk ik. Ik probeer haar wel regels en manieren te leren, maar als ik zie dat ze het moeilijk heeft of moe is, dan ben ik lang niet zo streng en help ik haar wat extra. Maar als mijn dochter echt gaat schreeuwen probeer ik wel te communiceren met haar dat schreeuwen niet nodig is en dat ik er voor haar ben als ze gewoon rustig praat. En ik probeer haar gedurende de dag voldoende aandacht te geven zodat ze ook niet het gevoel krijgt dat ze aandacht moet verdienen door te schreeuwen.
Misschien helpt het boek 'How to talk to kids' nog?
3 weken geleden
Herkenbaar...en doet deugd dat jij en nog andere dit posten. Want niks is altijd fun en rozegeur en maneschijn 🤣 de ene moment heb ik een flinke knuffelende peuter, 1 minuut later "ik wil niet" slaan en schoppen. Dan denk ik "is dit normaal?" Bedankt om dit te delen
3 weken geleden
Vreselijk heh. Wij laten haar nu maar uitrazen. En daarna een dikke knuffel.. en benoemen dat we zagen dat het haar boos maakte, maar dat soms het antwoord nee is.
Af en toe loop ik zelf maar even weg als ze zo aan het schreeuwen/huilen is. Pfoe....
Maar ook dit gaat vast weer voorbij
3 weken geleden
Mijn zoontje slaat, schopt met momenten. Spreken hem erover aan, maar niks lijkt te helpen. Hij zegt sorry maar dag erop terug hetzelfde. Maakt me wel verdrietig.
3 weken geleden
Reactie op Onswonder1984
Mijn zoontje slaat, schopt met momenten. Spreken hem erover aan, maar niks ...
Dikke knuffel voor jou!!
3 weken geleden
Hier hetzelfde, gister heeft ie het behang in de woonkamer van de muur getrokken toen ik hem heel even alleen liet ‘ikke deze niet mooi’ was de beredenering.
Ik denk dat als ik er weer nieuwe op plak, ik hem er achter plak
2 weken geleden
Hier ook, over 2 maanden 3. Sinds 3 weken een zusje erbij.
Slaat en schopt ook, of gooit met spullen. Gromt/schreeuwt als iets niet lukt of als hij het er niet mee eens is.
Ook heel lastig. Daarbuiten soms ook een engel en heel lief en netjes.
Lastig om erachter te komen wat werkt of in hem omgaat. Ook t.a.v. grenzen stellen.
2 weken geleden
Reactie op Ctjem
Hier ook, over 2 maanden 3. Sinds 3 weken een zusje erbij.
Slaat en schopt ...
Dat proberen wij, grenzen stellen.
Slaat, schopt ook soms en heb nu een blad met smiley 😊 en 🙁 erop...Mag deze groen of rood kleurtje geven voor de ochtend en voor de avond. Per rood bolletje, moet hij nr de opvang na school. En weet ook waarom. En ok, we waarschuwen hem ook hoor, is een smiley over een tijdspanne niet over 1 moment, maar eenmaal hij erover gaat, rood bolletje. Willen dat hij dit leert. Slaan of schoppen doet pijn.
Ik weet dat het soms uit enthousiasme is of het nog niet goed beseft, maar wij stellen grenzen. Wij zijn de ouders en hebben belangrijke taak
2 weken geleden
Reactie op Onswonder1984
Dat proberen wij, grenzen stellen.
Slaat, schopt ook soms en heb nu een bla ...
Wij stellen grenzen, zeggen ook dat het pijn doet. Dat hij boos mag zijn, maar niet mens of dier mag slaan, spullen gooien.
En als hij heel boos heeft dan maar op een kussen moet slaan.
We hebben een speeltentje in de woonkamer, daar moet hij dan even rustig worden als hij boos is (of geslagen etc. heeft). Lukt het hem zelf niet dan vraag ik of we samen rustig kunnen worden.
Als hij spullen gooit, moet hij ze zelf weer oprapen en netjes neerleggen. En stimuleren hem om woorden te gebruiken of proberen zijn gedrag met woorden te duiden voor hem.
Maar alsnog blijft het slaan/schoppen gebeuren. Maar weet dat gedragsverandering lang duurt.