4 Reacties
2 weken geleden
Qua arfid weet ik het niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Je zou eens naar een logopedist kunnen gaan om te werken aan de communicatieve vaardigheden (dit er ook duidelijk bij zeggen)
Op deze website staat het uitgelegd.
https://www.logoteaching.nl/behandelingen/communicatieve-voorwaarden/
Je kunt zelf ook taal stimuleren (en daarmee communicatieve vaardigheden)
- Boekjes lezen (niet echt lezen maar samen kijken naar de plaatjes), dit elke dag oefenen voor de concentratie
- samen knutselen (verven, tekenen, etc.). Proberen los te laten dat het een bende kan worden haha. En hiermee steeds benoemen wat je doet.
- tijdens het aankleden, in bad gaan, naar bed gaan, steeds benoemen wat je doet en de lichaamsdelen benoemen
- geen filmpjes, filmpjes van tegenwoordig zijn funest voor de concentratie, omdat het allemaal heel snel beeld is.
- In ieder geval 10 minuten, liefst nog langer per dag, echt samen spelen. Geen geluid, geen telefoon, niets erbij. Dit kan namelijk afleiden. En dan kijk je hoe hij speelt, je benoemt wat je ziet dat hij doet. Je probeert mee te spelen, maar laat hem het spel leiden. Ook al lijkt hij niet samen te spelen. Dit oefenen is veel goed voor wederkerige communicatie en concentratie.
Zo een hele lijst haha. Ik hoop dat je er wat aan hebt en er wat mee kunt.
2 weken geleden
https://logopedist.com/wp-content/uploads/2019/10/praatpret-Nederlands.pdf
Hier trouwens een document waar het nog beter in staat uitgelegd.
2 weken geleden
Reactie op Mautjuh15
Qua arfid weet ik het niet, daar heb ik geen ervaring mee.
Je zou eens naar ...
Wij hebben sinds vorig jaar een logopedist aan huis, voor de hapjes..
Maar zij zou ook voor spraak kunnen ,heb dat paar maanden geleden aangekaart maar zei vond dat nog niet nodig. Boekjes proberen wij maar hij zit niet stil.... ook voor andere dingen wilt hij niet stil zitten erg lastig 馃槖 speelgoed zonder geluid wilt hij ook niet mee spelen. 馃槝
2 weken geleden
Niet leuk zeg, wat hebben jullie al wat mee gemaakt.
Laat jullie niet uit het veld slaan. Hij is wie hij is en daar mogen jullie trots op zijn. Ik zou daar de nadruk op leggen en proberen niet te veel te focussen op alles 'wat hij zou moeten kunnen'. Ik denk dat jullie al heel bewust alles aanpakken en dat is goed zoals jullie het doen. En proberen vragen en opmerkingen van de buitenwereld hierover los te laten. 馃槝馃槝